פשוט אין להם מה להציע

זה המצב בעידן שבו אנשי עסקים, קהל היעד העיקרי שלה, מסתובבים עם אייפון ואנדרואיד

"אפשר להבין עד כמה המצב אצל יצרנית הבלקברי גרוע מהעובדה שהודעת הפיטורים ששלח השבוע מנכ"ל החברה הסתיימה בשורה: "נשלח מהאייפון שלי'" - כך בחר מנחה הטוק שואו Late Night, ג'ימי פאלון, להתייחס לפיטוריהם של 2,000 עובדי RIM, היצרנית הקנדית של מכשירי הבלקברי.

סביר להניח שהאמת רחוקה מהבדיחה של פאלון לאור העובדה שהאמריקנים רגילים לצחוק על שכניהם הקנדיים, אך נראה שבמקרה של RIM, הסיפור יותר עצוב ממצחיק. השקט היחסי שאופף בדרך כלל את המדינה, דילג כנראה בשנה האחרונה מעל לראשה של RIM.

יולי 2010 היה חודש שחור עבור יצרנית הבלקברי שנאלצה להתמודד עם חרם מצד ערב הסעודית, איחוד האמירויות והודו שהתרעמו על מדיניות הצפנת הנתונים בטלפונים שלה וביקוש לקבל גישה לנתוני השימוש של תושביהן.

RIM הצליחה לצאת בשלום יחסי מהסיפור הזה, אבל מאז היא לא מצליחה להתאושש בחזית אחרת - מכירות הטלפונים שלה. מי שנחשבה פעם לחלוצה טכנולוגית, הפכה להיות אחותה התאומה של נוקיה הפינית.

שתי היצרניות מתמודדות עם תחרות קשה מצד אפל וגוגל ולא מצליחות להחזיק מעמד. נוקיה פיטרה באפריל 7,000 עובדים, בעוד RIM הודיעה, כאמור, השבוע על העזבתם של 2,000 מעובדיה. יתרה מזאת, בחצי השנה האחרונה איבדה מניית RIM כ-60% מערכה - נמוך יותר מהצניחה של מניית נוקיה (55%).

גם הטאבלט שהוציאה החברה בקול תרועה גדול - Playbook - נכשל בינתיים מסחרית בחנויות ולא מצליח להוות מתחרה הולם - בטח שלא לאייפד.

כדי לצאת מהפלונטר החברה תצטרך להמציא את עצמה מחדש ואולי גם להתחיל לחשוב ברצינות על שבירת המודל הניהולי הקיים של שני מנכ"לים משותפים. מצד שני, אולי בעידן שבו אנשי עסקים, קהל היעד העיקרי שלה בעבר, מסתובבים עם אייפון ואנדרואיד - פשוט אין לה כבר מה להציע.