הדילמה של אפל: האם משתלם להמשיך בייצור האייפודים?

מכירות האייפודים נפלו ב-20% ברבעון השני של 2011, אך מדובר עדיין בתחום רווחי שהכניס לחברה 1.3 מיליארד דולר ■ "עד שלא נראה את אפל מפסידה כסף, הם ימשיכו בייצור"

בעוד האייפונים והאייפדים של ענקית המחשבים אפל שוברים שיאי מכירות, האייפודים שוקעים, ומהר. ברבעון השני של 2011 אפל מכרה 7.5 מיליון אייפודים בלבד, המספר הנמוך ביותר מאז סתיו 2005. לעומת הרבעון המקביל אשתקד, המכירות נפלו ב-20% וההכנסות מהמכירות ירדו ב-15%.

מדובר עדיין בתחום רווחי לאפל שהכניס 1.3 מיליארד דולר ברבעון המדובר, עם זאת המכירות במגמת ירידה כבר יותר מ-3 שנים. למוצר שפעם ההכנסות ממנו היו גבוהות מההכנסות ממחשבי אפל (2006) וב-2008 נרשמו הכנסות של מעל ל-9 מיליארד דולר מהמוצר, ככל הנראה ימי הזוהר של האייפודים חלפו.

ישנן מספר סיבות עיקריות שהביאו לירידה במכירות של האייפוד, המרכזית היא כניסתם של אייפונים וסמארטפונים נוספים לשוק. מכשירי הסמארטפונים והאייפונים בפרט צפויים להמשיך ולפגוע בנתח השוק של האייפודים לאור טכנולוגיית הענן שמאפשרת לעדכן שירים במכשירים שלהם אך לא באייפוד שאפל, אייפוד ננו והאייפוד הקלאסי.

עם זאת, מומחים בשוק טוענים כי באפל לא יתנו לאייפודים לגווע מאחר והמכשיר עדיין שולט ב-70% משוק ה-MP3 בארה"ב, כמו גם נוכחות מכובדת באמריקה הלטינית, המזרח התיכון ואסיה.

בטווח המחירים שנע בין 49 דולר ל-399 דולר, באפל טענו כבר מספר פעמים בעבר שהם מאמנים שגם הלקוחות שרוכשים מוצרים זולים יותר יחזרו אחר-כך לרכוש את המכשירים המתקדמים יותר.

ובכן, מה תעשה אפל? אפשרות אחת היא להוסיף את האפשרות לחיבור אלחוטי לאייפוד הקלאסי ולאייפוד נאנו. מדובר במהלך פשוט למדי באייפוד הקלאסי, עם זאת באייפוד נאנו זה אתגר לא קטן. "יהיו לא מעט בעיות עם הבטריה של המכשיר, אבל אם חברה מסוגלת לעשות זאת זו רק אפל", אמר מייק מגוויר, אנליסט טכנולוגי בחברת Gartner. רעיון נוסף הוא להגדיל את הזיכרון של המכשיר או להוריד באופן משמעותי את מחירו של האייפוד טאץ'.

אפל מחדשת את ליין האייפודים שלה כל שנה בסתיו, לקראת החגים כך שבקרוב נקבל את התשובה לשאלה.

"באפל יודעים להעריך באופן מצויין את הביקוש למוצרים שלהם בשוק, כך שעד שלא נראה את אפל מפסידה כסף מהאייפודים, הם ימשיכו בייצור שלהם", אמר בן בג'רין, מנכ"ל חברת Creative Strategies.