הדולר נחלש ל-3.41 שקלים; "השקל ייחלש בטווח הקצר"

למרות האישור העקרוני להעלאת תקרת החוב בארה"ב, הדולר נחלש ושערו היציג נקבע על 3.41 שקלים ■ האירו מנגד מתחזק ל-4.919 שקלים ■ אנליסט: "התחזקות הדולר בעולם - תגובה חיובית צפוייה"

המסחר בזירת המט"ח מתנהל היום (ב') בהיחלשות של הדולר מול השקל; הדולר איבד בכ-0.5% ושערו היציג נקבע על 3.41 שקלים. מנגד, התחזק האירו מול המטבע הישראלי בכ-0.55% ושערו היציג נקבע על 4.92 שקלים.

במוקד המסחר, עומדת ההכרזה של נשיא ארה"ב אובמה הלילה על הגעה להסכם פשרה להעלאת תקרת החוב בארה"ב בכ-2.1 טריליון דולר, כנגד קיצוצים בהיקף של 2.5 טריליון דולר בתקציב הפדרלי, במשך עשור. ההודעה על העסקה הקפיצה בשעות הבוקר את החוזים העתידיים בוול סטריט, שמצביעים על עליות שערים חדות בפתיחה, וכן הובילה להתחזקות הדולר בזירת המט"ח העולמית. (לסיפור המלא)

באשר לזירת המט"ח המקומית, רפי גוזלן אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, מעריך כי "יש מקום להיחלשות השקל בטווח הקצר עד להתבהרות במישור המדיני והכלכלי המקומי". גוזלן מסביר את תחזיתו ברקע היחלשות הכוחות הבסיסיים הפועלים להתחזקות השקל ובפרט ההרעה הניכרת בגירעון המסחרי, ש"צפויה להיתרגם לירידה ניכרת בעודף בחשבון השוטף לסביבה של כ-0.5% תוצר בלבד".

כלכלני אקסלנס מעריכים הבוקר כי שלושת המדדים הקרובים צפויים להסתכם בעלייה של כ-0.9%. הקיץ כאן ואיתם המדדים הגבוהים. בנוסף לעונתיות הרגילה בחודשיים הקרובים צפוייה התייקרות חדה במחירי החשמל שצפויה להוסיף למגמה. כמו כן, להערכתם לא צפוי שינוי מגמה בשוק השכירויות בחודשי הקיץ ואלו גם יתרמו למדדים. מנגד, המחאה הציבורית שהחלה בשבועיים האחרונים כנגד יוקר המחיה תצליח להוביל לכך שהממשלה והחברות לא תקחנה סיכונים ולא תבצענה העלאות מחירים (ואף תתבצענה הורדות מיסים). האינפלציה ב-12 החודשים הבאים צפויה להסתכם בכ-2.5% עם צפי למגמה שלילית.

כאמור, בזירת המט"ח העולמית מתחזק הדולר מול מרבית המטבעות המרכזיים, כאשר הוא נסחר בשער של 1.43 דולר לאירו, ובשער של 77.63 ין לדולר.

"הדולר התחזק במקביל להכרזה של אובמה על העסקה - זו הייתה תגובה חיובית צפוייה", אמר האנליסט דניאל ברנדס מסיטי אינדקס. לדבריו, "הסכם הפשרה צריך להיות מאושר הערב כדי למנוע את חוסר הוודאות, כל מצב אחר יחזיר את הדולר לחולשה הטבעית שלו".

"השווקים מתמקדים בסיכון הפוליטי שקיים כרגע", אמר אריק סטיין, מנהל השקעות ב-Eaton Vance. "יש יותר ויותר רעשי רקע פוליטיים המגיעים מכיוון ארה"ב ומשבר החוב באירופה, שמשפיעים על המסחר".