טבע נכשלה בהשגת היעד המרכזי בניסוי בלקווינימוד

(עדכון) - טבע: "מדובר בעיוות סטטיסטי שבניכויו הניסוי הצליח" ■ אורי הרשקוביץ' לבלומברג: "הלקווינימוד מתה. גם אם היא תשיג אישור FDA, מבחינה מסחרית היא מתה"

חדשות רעות לטבע : יצרנית התרופות הגנריות הגדולה בעולם הודיעה היום (ב') על כשלון בניסוי הרפואי השני (BRAVO) שלב III בתרופת הלינקווינימוד. מדובר בגרסה האורלית של טבע לתרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה.

נציין, כי שותפתה של טבע לניסוי, חברת אקטיב ביוטק השוודית, מגיבה כעת להודעה בנפילה של מעל 50% בבורסה בשוודיה, אם כי המניה רגישה הרבה יותר לתוצאות הניסויים בלקווינימוד. מדד המעו"ף מחק עלייה של 0.3% לפני הודעת טבע ועבר לירידה של כמעט 1% בת"א.

טבע הודיעה בדיווח לבורסה, כי לפי תוצאות ראשוניות בניסוי שנועד לבחון את האפקטיביות והבטיחות של התרופה, לא הושגו היעדים הסטטיסטיים להפחתת התקפי הטרשת הנפוצה שהציבה טבע. זאת, כמובן בהשוואה לקבוצת החולים שקיבלו את תרופת הדמה (פלסיבו).

גורמים בטבע מנסים להבהיר כי לא מדובר בכישלון חורץ של הניסוי. לדבריהם, היעד המרכזי בניסוי אמנם לא הושג, אך מדובר בעיוות סטטיסטי שבניכויו הניסוי הצליח. במהלך הניסוי, חולקו החולים ל-3 קבוצות, אשר אחת מהן קיבלה את תרופת הלקווינימוד. לפי הגורמים, החולים באותה קבוצה היו חולי טרשת נפוצה בשלב מתקדם יותר, וזו הסיבה לעיוות. בטבע טוענים כי בכוונתם להמשיך בתהליך אישור הלקווינימוד ולהגיש בקשת לאישור ה-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב) עד סוף השנה. בטבע מעריכים כי ה-FDA יאשר את התרופה לשיווק בסוף 2012 או בתחילת 2013.

טבע: "לא נכשלנו"

אורי הרשקוביץ מקרן ספרה אמר לסוכנות בלומברג כי "הלקווינימוד מתה. גם אם היא תשיג אישור FDA, מבחינה מסחרית היא מתה".

מטבע נמסר בתגובה כי "בניסוי המדובר נכללה גם אנליזת רגישות סטנדרטית ומוגדרת מראש שהדגימה הפחתה משמעותית בשיעור ההתקפים השנתי. בנוסף, נרשמה הפחתה גם בסיכון הנכות המצטברת ואיבוד רקמות מוח".

בנצי ויינר, סגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח בטבע, אמר בשיחה עם "גלובס" כי הניסוי לא נכשל.

"ניסוי נכשל זה ניסוי שבו התרופה לא עובדת; התרופה שלנו עבדה. הכוונה בהודעה היא לא שהניסוי נכשל אלא שלא עמדנו ביעד סטטיסטי. החולים לא היו במצב תחלואה מאוזן, היו קבוצות שבהם היו חולים יותר קשה והיו קבוצות בהן חולים יותר קל. כדי לתקן את חוסר ההתאמה הזה בתחלואת החולים, מבוצע תיקון סטטיסטי מקובל, שבוצע במקרים אחרים בעבר ול-FDA יש את התיקון הזה כחלק מתוכנית האנליזה שטבע הגישה לו מזמן. התיקון הזה מאפשר לקבוצות החולים להיות מאוזנים בזמן אפס. התרופה עבדה, הורידה את ההתקפים, אבל ללא התיקון הסטטיסטי".

- למה לא ציינתם זאת בהודעה?

"אין לי תגובה על זה. בשביל זה יש שיחת ועידה ב-15:30 וכולם יבינו את זה ולכן יש הפסקות מסחר. טבע אומרת שמבחינתה היא לא עמדה ביעד אבל הניסוי הוא לא כישלון. אם היה כישלון לא היינו מגישים את הבקשה ל-FDA. מבחינת בטיחות התרופה הזו מאוד בטוחה ואין תופעות לוואי מעבר למה שהיה בניסוי הקודם".

"נשיג אישור מה-FDA"

שעה קלה לאחר פרסום ההודעה קיימה טבע שיחת ועידה עם אנליסטים ומשקיעים, במטרה לבאר את הדיווח לבורסה בטרם ייפתח המסחר במניה. ביל מארת', מנכ"ל טבע צפון אמריקה, הסביר למשקיעים והאנליסטים את הסיבה הסטטיסטית לכך שהיעד המרכזי בניסוי לא הושג, אך הדגיש כי בחברה מרוצים מתוצאות הניסוי ומביצועי התרופה.

"תוצאות ניסוי ה-BRAVO עולות בקנה אחד עם הניסוי הקודם שלנו", אמר מארת'. "התרופה עומדת בסטנדרטים של הרגולטורים בארה"ב ובאירופה".

אחד האנליסטים בשיחת הוועידה שאל את מארת' כיצד טבע תמצב את הלקווינימוד בשוק בהשוואה לתרופות המתחרות, כמו למשל הגילניה שכבר נמכרת על ידי נוברטיס או ה-BG-12 שמפותחת על ידי ביוג'ן. מנהל בכיר בטבע שנכח בשיחה ענה: "ללקווינימוד יש אותו פרופיל כמו הקופקסון, התרופה המובילה היום בשוק לטיפול בטרשת נפוצה".

אנליסט ב-JP מורגן שאל האם טבע קיימה דיאלוג עם ה-FDA לפני ביצוע ניסוי ה-BRAVO, ונענה כי תכנון הניסוי אכן נעשה בתיאום עם ה-FDA.

אחד המנהלים בטבע שהשתתף בשיחה אמר: "לא נבצע ניסוי נוסף כגיבוי כי אנחנו מאמינים שהנתונים שבידינו מספיקים ושנקבל אישור מה-FDA. נמשיך קדימה עם ניסויים נוספים לא בתור גיבוי אלא בגלל שאנחנו מאמינים במוצר ואנחנו חושבים שניתן יהיה להשתמש בתרופה למטרות אחרות".

אחד האנליסטים בשיחה תקף את טבע על כך שהיא מנסה להציג מצג אופטימי ושאל את המנהלים באופן ישיר: "האם אתם מרוצים מהניסוי או לא? קיבלתי מייל ממשקיע שאומר: 'אני שונא שחברה לוקחת נתונים גרועים ומנסה להציג אותם כטובים'". מארת' השיב: "החברה לא מנסה לקחת נתונים גרועים ולגרום להם להיראות טוב. יש פה נתונים סטטיסטיים והגשנו בקשה ל-FDA". מנהלת חטיבת מו"פ של טבע הוסיפה: "הניסוי לא הצליח להשיג את היעד המרכזי ואנחנו לא מנסים להוליך שולל איש. התוצאה היא גבולית כי לא היה לנו מספר רב של חולים".

BG-12 נושפת בעורפה של הלקווינימוד

באפריל האחרון פרסמה טבע את תוצאות מחקר ה-ALLEGRO, מחקר קליני דו-שנתי שלב III להערכת הלקווינימוד, תכשיר בפיתוח, אימונומודולטור (משפיע על מערכת החיסון), הניתן אוראלית אחת ליום, לטיפול בטרשת נפוצה בשלב ההתקפי.

במחקר, לקווינימוד הדגים הפחתה מובהקת סטטיסטית של 23% בשיעור ההתקפים השנתי אצל חולי טרשת נפוצה, במקביל להפחתה מובהקת של 36% בסיכון לנכות מצטברת. בחולים שטופלו בלקווינימוד הודגמה הפחתה משמעותית באובדן רקמת מוח, כפי שנמדד בירידה של 33% בקצב התנוונות המוח. התוצאות נחשבו לטובות, אולם חברת ביוג'ן פרסמה תוצאות טובות יותר בתרופה מתחרה הנקראת BG-12.