עיני לוקח פיקוד: נפגש עם הוועדים לתכנן צעדי המחאה

הערכות: לא צפויה שביתה במשק ■ ביום ה' תקיים ההסתדרות עצרת גדולה בת"א, בהשתתפות אלפי עובדים

אחרי שלב האיומים מהשבוע שעבר, דרך ההתנצחות של אתמול עם ראשי מחאת האוהלים משדרות רוטשילד בתל-אביב, ההסתדרות צפויה לעבור בימים הקרובים לשלב המעשים. בארגון לא מדברים על שביתות, בעיקר בשל היעדר עילה משפטית מספקת, ועל-פי הערכות הצעדים יכללו הפגנות של ועדי עובדים במרכזי הערים ואספות הסברה במקומות העבודה השונים.

בישיבת הנהגת הארגון שהתקיימה היום (ג') הודיע יו"ר ההסתדרות עופר עיני על הצעד הראשון: עצרת גדולה שתתקיים ביום ה' הקרוב ברחבת בניין ההסתדרות בתל-אביב, בהשתתפות אלפי עובדים. בהמשך היום צפוי עיני להיפגש עם ראשי הוועדים הגדולים במשק, כדי לדון עימם על הצעדים הנוספים.

גורמים בארגון משוכנעים כי המחאה החברתית היא תחילתה של הליך ארוך, שלא יגמר בתוכנית כזו או אחרת מצד הממשלה, אך מנגד גם לא בשינוי המפה הפוליטית בטווח הקרוב מאוד. בארגון משתמשים במונחים רומנטיים יותר ומזכירים לצורך העניין אפילו את "ליל העשרים" - המחזה של יהושע סובול שתיאר קבוצה של בוגרי השומר הצעיר, חלוצי העלייה השלישית, שמתכנסים כל ערב אחרי העבודה הקשה, כדי לדון בינם לבין עצמם על ערכים ועל תפיסות עולם שונות.

הצעדים בהם תנקוט ההסתדרות נועדו לחזק את המסר של יו"ר הארגון, עופר עיני, שלפיו אין לו כוונה להוביל את המחאה, אלא לקחת בה חלק. עיני מעוניין גם להבהיר באמצעות הצעדים האלה כי ההתנצחות שלו אתמול עם ראשי מחאת האוהלים בת"א לא נובעת מהתגייסות לכאורה להצלת ממשלתו של נתניהו, אלא מחילוקי דעות על אופן ההתנהלות של המחאה.

מעבר לצעדים ארגוניים וסולידריים כאלה ואחרים, בהסתדרות מבהירים כי הצעד האפקטיבי ביותר הוא התארגנותם של העובדים והקמה של ועדי עובדים. בארגון מציינים מזה תקופה כי בעוד שבעולם נחלשת העבודה המאורגנת, הרי שבישראל יותר ויותר עובדים מקימים ועדים ומצטרפים לארגוני עובדים. המגמה הזו נתפסת בארגון כחלק בלתי נפרד מהתסיסה החברתית של התקופה האחרונה, שרק צפויה להתחזק. אתמול הודיע הארגון כי חתם על הסכם קיבוצי בחברת 'אגד תעבורה' שנמצאת בשליטת אגד וקונצרן אי.די.בי של נוחי דנקנר, ואילו היום נודע כי 2,000 עובדים בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע הצטרפו לראשונה להסתדרות, ובכוונת הארגון לדרוש מו"מ להסכם קיבוצי מזכייניות ערוץ 2, ערוץ 10, חברת הוט, יס, ואולפני שידור שונים.

"מישהו צריך להיות פה המבוגר האחראי", אמר אתמול בערב עיני בראיון ל"תוכנית חיסכון" בערוץ 2. הוא התייחס גם לדרישות מפגיני האוהלים ואמר ש"חינוך חינם מגיל 0 ודיור בר השגה לכולם זה לא פרקטי". הוא ביקר את המפגינים גם כשאמר: "מאוד כעסתי כששמעתי שהם פנו לראש הממשלה ואמרו, 'אנחנו נדבר איתך רק באמצעות מצלמות'. ראש ממשלה מבחינתי זה לא איש אלא מוסד. צריך לכבד את המוסד ואת האיש, גם אם חולקים עליו וחושבים שהוא לא בסדר. אם הוא לא בסדר, אפשר ללכת לקלפי ולבחור במישהו אחר".

עיני מרבה להתראיין בכלי התקשורת בימים האחרונים, מאז שבר שתיקה במסיבת העיתונאים שכינס בשבוע שעבר, אז הכריז על הצטרפותה של ההסתדרות למחאה הציבורית.