קרנות הנאמנות: מצטמצם הפער בין פסגות להראל

הפער עומד על 3.4 מיליארד שקל - בעוד בתחילת השנה היה הפער בין שתי מובילות הענף יותר מכפול ■ חודש יולי היה רגוע יחסית בענף הקרנות, שאיבד "רק" 2.5 מיליארד שקל

ביחס למאי ויוני שהיו סוערים למדי, חודש יולי היה רגוע יותר בענף קרנות הנאמנות. הענף, שמנהל 156.6 מיליארד שקל, כמו הסכום שניהל בתחילת השנה, איבד בחודש החולף 2.5 מיליארד שקל מנכסיו, בעיקר עקב פדיונות.

גם בחודש יוני (שהיה הגרוע ביותר מאז המשבר של 2008), רשם הענף פדיונות של כ-2.5 מיליארד שקל, אולם אם מנטרלים את הקרנות הכספיות, מגלים כי יולי אכן היה פחות נורא מחודשים קודמים. במהלכו זרמו אל הכספיות לא פחות מ-4.7 מיליארד שקל - הגיוס הגבוה ביותר השנה לאפיק זה.

כלומר, קרנות האג"ח והמניות רשמו פדיונות של כ-2.3 מיליארד שקל בחודש החולף, ולשם השוואה, במאי היו פדיונות של כ-4.5 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות (אג"ח ומניות), וביוני הן איבדו כ-6 מיליארד שקל.

קרנות האג"ח הקונצרניות ממשיכות לאבד נכסים, והן רשמו פדיונות של כ-1.5 מיליארד שקל ביולי, וזאת למרות שמדדי התל בונד דווקא רשמו עליות שערים בסיכומו של החודש. המשך זליגת הכספים מקרנות אלה נובע בעיקר מרצון המשקיעים להתרחק עד כמה שאפשר מסיכון, וכן היא קשורה לכך שהקרנות פשוט גייסו הרבה כספים בשנתיים החולפות, והגיעו להיקף גבוה מסך התיק של המשקיעים. מתחילת השנה איבד אפיק זה כ-5 מיליארד שקל.

גם קרנות האג"ח-מדינה סבלו החודש מפדיונות, כהמשך ישיר למגמה שמאפיינת אותן בחודשים האחרונים, והחודש אלו הסתכמו בחצי מיליארד שקל. זאת, למרות שהאפיק הממשלתי דווקא רשם עליות שערים בחודש החולף.

מבין המנהלים הגדולים בענף, רק אלטשולר-שחם הצליח ביולי לגייס כספים בקרנות המסורתיות, וכל שאר השחקנים סבלו מפדיונות, על אף גיוסים מרשימים בקרנות הכספיות.

3.4 מיליארד שקל, הוא היקף הפער בנכסים בין פסגות להראל-פיא. בשנים האחרונות הוביל פסגות ללא עוררין ובפער גדול את השוק. אולם, על רקע הפדיונות הכבדים והתחזקות המתחרים הפער הלך והצטמצם, כאשר רק בתחילת השנה עמד הפער על 7.5 מיליארד שקל.

הסיבה להצטמצמות הפער מקורה בכך שבשנה החולפת פסגות סובלת מפדיונות של מיליארדי שקלים, ואילו הראל-פיא צמחה בנכסיה מתחילת השנה בכמעט מיליארד שקל, בזכות הקרנות הכספיות בהן היא לא גובה דמי ניהול (נזכיר כי לאחרונה הגבילה הראל-פיא את היחידות שניתן להציע בקרנות הכספיות, כך שסביר כי היא כבר לא תגייס סכומים גדולים לקרנות אלה). מתחילת השנה גייסה הראל-פיא 4.5 מיליארד שקל בכספיות, בעוד שפסגות איבדה 5.5 מיליארד שקל מהן, עקב העלאת דמי ניהול בדצמבר אשתקד.

"פסגות תצטרך לבצע מהלך כדי לשמור על מקומה בענף", העריכו היום בשוק ההון, והוסיפו "אולי אפילו על ידי השבת דמי הניהול האפסיים בכספיות, או בקרנות המק"מ". בקרנות אלה פסגות כבר גייסה 3.5 מיליארד שקל, כ-370 מיליון שקל מתוכם בחודש יולי. אם אכן תבצע פסגות מהלך שכזה, לא תהיה זו הפעם הראשונה שהיא "מזגזגת" וקופצת בין אסטרטגיה של הגדלת רווחיות, בה נקטה זהבית כהן, יו"ר פסגות ומנכ"ל קרן אייפקס, כשהורתה על העלאת דמי הניהול בכספיות, לבין אסטרטגיית נתח שוק בה נקטה כהן עם השקת קרנות המק"מ.

3 זהו מספר מנהלי הקרנות שגייסו מעל מיליארד שקל בקרנות כספיות ביולי. לאחרונה העלה מיטב את דמי הניהול בקרן הכספית הגדולה שלו, ולכן סביר להניח כי הכספים שיצאו משם עברו ברובם למנהלים אלה.

הראל-פיא גייסה ביולי קרוב ל-2 מיליארד שקל, אולם מקרנותיה המסורתיות נפדו 479 מיליון שקל. מגדל שוקי הון, שקרנותיה מנוהלות על ידי שגיא שטיין, גייסה 1.3 מיליארד שקל בכספיות, אך רשמה פדיונות של 238 מיליון שקל בשאר הקרנות. קרנות דש שבניהול עידו בירמן גייסו 1.3 מיליון שקל בכספיות, אך משאר קרנות החברה נפדו 238 מיליון שקל.

9.27% הוא נתח השוק של קרנות מגדל שוקי הון, שבזכות הגיוסים לקרנות הכספיות החודש חזרו למקום הרביעי והמכובד בענף. לפני חודש עלתה מיטב למקום הרביעי, הרבה בזכות הגיוסים שלה לקרנות הכספיות, אולם כאמור ההחלטה להעלות דמי ניהול גררה פדיונות וקיטון בנתח השוק שלה. בתחילת השנה חלשה מיטב על נתח של 6.85% מהענף, עם 11 מיליארד שקל נכסים מנוהלים, והיא בין השחקנים היחידים שמראים גידול בנתח השוק מתחילת השנה, גם בזכות רכישות וגם מצמיחה אורגנית.

65 מיליון שקל, הוא היקף הגיוס לקרנות אלטשולר-שחם בחודש יולי, והן היחידות מבין השחקנים הגדולים יחסית בענף שהצליחו לרשום גיוס חיובי באפיקים המסורתיים. באלטשולר-שחם שבבעלות ובניהול גילעד אלטשולר ורן שחם, מסבירים כי הגיוסים לא התרכזו בקרנות מסוימות אלא במגוון רחב של קרנות אג"ח ומניות, בארץ ובחו"ל. בבית ההשקעות סבלו עד החודש שעבר מפדיונות גדולים של כ-1.3 מיליארד שקל (ינואר-יוני).

ענף קרנות הנאמנות בחודש יולי
 ענף קרנות הנאמנות בחודש יולי