אנליסטים: "המחאה תשפיע על מניות רבות בבורסה"

בלי ששמנו לב, מתחילת השנה איבדה הבורסה בתל אביב לא פחות מ-10%, והחדשות הרעות מארה"ב ומאירופה יחד עם החשש מהשפעת המחאה על החברות הנסחרות, מעוררים אצל המשקיעים לא מעט סימני שאלה ■ סבב אנליסטים

סמי בבקוב, מנכ"ל הראל-פיא: "יש אובר שוטינג בירידות"

האם המגמה השלילית תימשך?

"גם בישראל וגם בעולם, הימים האחרונים מלווים בירידות באיגרות החוב של מדינות ה-PIIGS ובנתוני מאקרו מפתיעים לרעה אודות הצמיחה בארה"ב. אני לא רואה את שני העננים האלה מתפזרים בקרוב, וצריך לתמחר את הנכסים נכון.

"משבר החוב בעולם הוא לא של החברות, אלא של המדינות. החברות דווקא מציגות תוצאות יותר חזקות מערב המשבר ב-2008, בפרט המוסדות הפיננסיים, אך מניותיהן נסחפות אחרי השפעות המאקרו. להערכתי, אי הוודאות בשווקים תתמתן, ולמרות שההאטה הכלכלית תתומחר, הטיפול בגירעונות מדינות אירופה וארה"ב יחזיר את הרציונאליות לשוק. אני מעריך כי הירידות יעצרו והשוק אפילו יתקן".

מה כדאי למשקיעים לעשות עכשיו?

"למשקיע שצריך כסף בטווח הקצר הייתי אומר: לך ל'דיפנס'. תשקיע בנכסים שקליים קצרים ואל תסתכן. לבעלי אורך רוח שמוכנים לקחת סיכונים, זה הזמן להכניס מרכיב קונצרני לתיק ולהיחשף למניות, כי המחירים מתחילים להיות ממש כלכליים".

האם המחאה החברתית משפיעה על הבורסה?

"המחאה משפיעה כי היא מייצרת חשש מגירעונות, חשש מביטול הפחתת מס חברות, והמציאות החדשה יוצרת לחברות קושי להעלות מחירים. כל אלה יפגעו ברווחיות החברות, וביחד עם האווירה העולמית אנו רואים התנהגות של ירידות קיצוניות. יש פה אובר שוטינג בירידות שערים במניות בארץ ובעולם".

מאיר מזוז, מנכ"ל קרנות הנאמנות של אקסלנס: "ארצות הברית היא המפתח"

האם המגמה השלילית תימשך?

"הנתונים הכלכליים שהגיעו מארה"ב בימים האחרונים היו מאוד חלשים, לכן השוק שם חטף והתשואות ירדו. בנוסף, החששות באירופה שוב עלו, כשתשואות האג"ח בספרד ואיטליה ירדו ועלו בחזרה. לאלה הצטרף החשש שהלחץ מהמחאה ישפיע על הממשלה שתלך לפריצה תקציבית, ובתחילת השבוע ראינו ירידות באג"ח הממשלתיות.

"מצד שני, רמת המחירים של החברות בארה"ב זולה, והדוחות שהן מפרסמות טובים. לכן, ארה"ב זה המפתח. ברגע ששם ישתנה הכיוון, השווקים בעולם ישנו כיוון בהתאם".

מה כדאי לעשות עכשיו?

"לא כדאי לנסות לתזמן את השוק ולשנות עכשיו החזקות, כי אפשר להפסיד המון. אנחנו ממליצים על תיק מאוזן. בחלק האג"ח אנחנו ממליצים על החזקה של 60% באג"ח ממשלתיות במח"מ בינוני, והחזקה של 40% באג"ח קונצרניות. בשוק הקונצרני, אנחנו רואים הזדמנות בסדרות מדירוגי A. לגבי החלק המנייתי, כל אחד צריך להחזיק בהתאם לרמת הסיכון שלו. אני הייתי מחזיק כרגע 80%-90% מהפוזיציה המנייתית. ברמת החברות, יש הרבה שנראות מעניינות, ביניהן החברה לישראל, כיל והבנקים. בטבע אנחנו מגדילים החזקה לתשואת שוק. הייתי נמנע מחברות ממונפות".

האם המחאה החברתית משפיעה על הבורסה?

"יש הרבה חברות שלמחאה יש השפעה מהותית עליהן. חברות המזון, חברות הנדל"ן. כרגע הירידות הן באופן גורף, והמיומנות של מנהלי השקעות צריכה לאתר את מה שחטף ולראות מה מתוכו מעניין בתימחור היחסי".

קובי פלר, מנהל השקעות ראשי בכלל פיננסים: "לא להגדיל חשיפה מנייתית השנה"

האם המגמה השלילית תימשך?

"מה שהחזיק את השוק בתקופה האחרונה בארה"ב והשפיע גם על ישראל זה האופטימיות לגבי ההתאוששות הכלכלית במחצית השנייה השנה. אבל בשבוע האחרון נכנסו נתונים שהורידו את התחזיות למחצית הנוכחית ולשנה הבאה. במבט קדימה, הנתון המרכזי הבא שיתפרסם הוא דוחות התעסוקה שייצאו בארה"ב ביום שישי. לכך תהיה חשיבות גדולה על כיוון המסחר בהמשך".

מה כדאי לעשות עכשיו?

"ההמלצה שלנו מתחילת השנה היא לא להגדיל את החשיפה המנייתית עד סוף השנה. כולם מבינים שהמחירים בשוק הם כלכליים, ואותה חברה עם אותה הנהלה ורווח יכולה להיסחר במכפילים שונים, כשמה שעושה את ההבדל זה גם האלטרנטיבות וגם הסנטימנט בשוק. משקיעים שחוששים מההתפתחויות שיכולות להגיע יכולים לגדר חלק מההחזקה המנייתית שלהם באמצעות רכישת אופציות מחוץ לכסף".

האם המחאה החברתית משפיעה על הבורסה?

"כמו שהמחאה לא ממוקדת ויורה לכל הכיוונים, כך המשקיעים עדיין לא יודעים מה ייפגע בעקבותיה, ומעדיפים לקחת צעד אחורה. לכן בשלב ראשון הכל יורד. מי שמוכר יותר כרגע אלה סוחרי יום, ובהיעדר קונים ומחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות קטנות יחסית מורידות את הבורסה".

יאיר שני, מנהל השקעות ראשי בדש ני"ע: "הנתונים הכלכליים הולכים ומידרדרים"

האם המגמה השלילית תימשך?

"הנתונים הכלכליים, במיוחד בארה"ב, הולכים ומתדרדרים, וישנו חשש שלא יצליחו ליישם את הרפורמות הכלכליות במדינות אירופה. בנוסף לאלה, התוכנית הכלכלית בארה"ב אכזבה את המשקיעים שציפו כי היא תטפל בחוב ובגירעון השוטף בצורה עמוקה. כתוצאה מכך, תשואות אג"ח ממשלת ספרד ואיטליה עלו לרמות גבוהות, והכסף חוזר לאג"ח ארה"ב בהן התשואות מאוד נמוכות. הכסף מחפש מפלט בטוח ומתרחק מכל מה שנחשב מסוכן.

"גם מניות הפיננסים באירופה ירדו חזק, כי אם לא יפתרו שם הבעיות המערכת הפיננסית היא זו שתשלם את המחיר. ככל שבבנקים חשופים יותר לחובות איטליה, ספרד ויוון, הלחץ עליהם עולה ומניותיהם יורדות.

"מצד שני, אי אפשר להתעלם מכך שהמחירים כבר נראים מעניינים. אין שום מקום בעולם שבו מחירי המניות גבוהים. אפשר להתווכח אם הם סבירים, אבל הם בטוח לא גבוהים. אני מניח שברגע שתהיה התייצבות באירופה, יחזור האמון, וזוהי בעצם מילת המפתח. אם באמת ייושמו הרפורמות באירופה בצורה מלאה, השווקים יחזרו לעלות".

מה כדאי לעשות עכשיו?

"צריך להתנהל בצורה מאוד זהירה. לא הייתי לוקח שום פוזיציה כרגע. כל אחד חייב לבדוק מהי רמת הסיכון שהוא מוכן לקחת. לגיטימי להחזיק היום מניות, אבל גם לבחון מחדש את רמת הסיכון, כי אי הוודאות מאוד גדולה.

"בשוק האג"ח, בגלל האטה צפויה באינפלציה, יש מקום להעדיף אג"ח לא צמודות על פני הצמודות".

האם המחאה החברתית משפיעה על הבורסה?

"למחאה יש השפעה כלכלית של חשש מפריצה תקציבית. אם להתנסח בזהירות הייתי אומר שלפוליטיקאים אין בעיה עם פריצה תקציבית, אבל פקידי האוצר והאיום על הורדת דירוג לישראל, ימנעו זאת. השפעה שנייה של המחאה היא שינוי בסדרי העדיפויות. כרגע רוצים להוריד את רמת האינפלציה ולכן למרות שהציפיות כבר ירדו, נראה אותן יורדות יותר, גם על רקע ההאטה בצמיחה בעולם. המחאה גם גורמת לאי ודאות במישור הפוליטי. ישנו סיכון שהממשלה תיפול מה שיכניס אי ודאות נוספת לשווקים".

מדד המעוף מתחילת השנה
 מדד המעוף מתחילת השנה

ירידת השווקים
 ירידת השווקים