אנרכיה במערכת הבריאות: 1,000 רופאים מתמחים התפטרו

המתמחים הגישו את מכתבי ההתפטרות בעקבות ההסכם המתגבש בין ההסתדרות הרפואית ומשרד האוצר ■ אידלמן למתמחים: "זה עלול לחזור אלינו כבומרנג"

יום לאחר פריצת הדרך שהביאה לסיום שביתת הרעב של יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן, בארגון שלו נערכים לקרב הסברה לקראת חתימה על הסכם סופי. עיקר הקושי של אידלמן יהיה לשכנע את חבריו הרופאים לתמוך בהסכמתו להנהגת שעון נוכחות, ובהסכמה שלפיה גם מומחים עם ותק של עד 5 שנים יחויבו בביצוע מספר מינימאלי של תורנויות בכל חודש. הקרב הזה מקבל משנה תוקף לאחר שכ-1,000 מתמחים החלו בשעות הצהריים להגיש מכתבי התפטרות כמחאה על ההסכם המתגבש.

על פי הערכות, המתמחיםמנצלים את העובדה שקיים מחסור ברופאים בארץ ועל כן פיטוריהם נועדו בעיקר להפעיל לחץ ולא באמת לסיים קריירה רפואית בתחילת הדרך.

אידלמן יבהיר לרופאים כי עצם ההסכמה של משרד האוצר לפרוץ את מסגרת הסכמי השכר במגזר הציבורי ואף לשפר כעת את עלות ההסכם מעבר להבנות שהושגו בסוף חודש יולי האחרון, תלויה באופן ישיר בהסכמת הרופאים לעניין שעון הנוכחות ותורנות מומחים. אידלמן יזכיר כי שעון הנוכחות יביא בפעם הראשונה לכך שרופאים יזכו לתשלום עבור שעות נוספות, וכי לא במקרה מנהלי בתי החולים הביעו חשש מהעניין.

באשר לתורנות מומחים, אידלמן ידגיש כי מומחה שיבצע תורנות יזכה לתעריף הגבוה ב-40% מזה של מתמחה, קרי מעל 1,200 שקל לכל תורנות. מעבר להיבט הכספי, ובמיוחד לאור טענות רופאים כי מדובר בתגמול נמוך מדי, אידלמן ידגיש כי תורנות מצד מומחים תשפר באופן מהותי את איכות הרפואה בבתי החולים הציבוריים וכי זו המטרה העליונה שההסתדרות הרפואית שמה לעצמה לאורך כל המאבק. תורנות כזו תשים קץ לתופעה בה אחר הצהריים ובסופי שבוע קשה מאוד למצוא מומחים בבתי החולים.

המתמחים מתעקשים

אבל החזית הגדולה של אידלמן, אולי הקשה ביותר מבחינת השטח, היא זו של המתמחים. כ-1,000 מהם החלו להעביר היום אל מנהלי בתי החולים את מכתבי ההתפטרות שעליהם חתמו מבעוד מועד, כמחאה על ההסכם המתגבש, אף על פי שהן כוללות כמה מן התנאים שהם עצמם הציבו לאידלמן: תוספת של 1,000 תקנים למתמחים (במקום 650 על פי ההבנות הקודמות) והגבלת מספר התורנויות לכדי 6 בחודש באופן מיידי, ולא באופן מדורג. המתמחים הבהירו בעבר כי הם מתנגדים לחיוב מומחים בביצוע תורנויות, וכי הם דורשים תוספת של 50% לשכר השעה. רוב המתמחים המתפטרים מגיעים מבתי החולים שיבא, מאיר, אסף הרופא, הדסה וזיו בצפת.

במסגרת ההסכמות שגובשו אמש, נקבע עוד כי המעסיקים (המדינה, קופ"ח כללית וביה"ח הדסה) יקצו 75 מיליון שקל בכל שנה, לטובת מענקים בגובה של עד 300 אלף שקל שיופנו לרופאים שיעברו לפריפריה ולמקצועות המצויים במחסור. למעשה, מרבית ההסכמות האלה כבר גובשו, אולם פריצת הדרך התאפשרה בעיקר בעקבות האירועים מאתמול: ועד הרופאים של ביה"ח מאיר החליט לפתוח בשביתת פתע בניגוד לצווי המניעה של ביה"ד הארצי לעבודה, ואילו חלק מהמתמחים הודיעו על כוונתם להגיש מכתבי התפטרות באופן מיידי. צירוף האירועים האלה שהבהירו לאידלמן כי הוא מאבד את השליטה על השטח, יחד עם דרישה של הדרג הפוליטי להביא להתגמשות נוספת מצד האוצר, אפשרו את גיבוש ההסכמות.

באגרת ששלח אמש אידלמן לציבור הרופאים, הוא מזהיר את הרופאים שנוקטים בצעדים בלתי מתואמים עם ההסתדרות הרפואית: "זכרו כי פעולותיכם הבלתי מאורגנות עלולות בסופו של דבר לחזור אל כולנו כבומרנג, בבחינת תמות נפשי עם פלישתים". אידלמן ציין באגרת כי בית המשפט העליון הביע חשש רב השבוע מהימשכותם של העיצומים, ורמז כי בסופו של דבר ייתכן כי המערכת המשפטית תכפה על הרופאים הליך של גישור או בוררות. שלב הביזנס

בימים הקרובים יתנהל מו"מ אינטנסיבי ביותר על סוגיית עלות ההסכם ואופן הפריסה שלו. באוצר כבר הביעו נכונות לעלות מקסימאלית של 43% משכר הרופאים למשך 8.5 שנים, אולם בהסתדרות הרפואית מבקשים יותר. האוצר רשם הישג אתמול לאחר שהפריד בין סוגיית השכר לסוגיות כמו תקנים ותמריצים לפריפריה, כך שההסתדרות הרפואית לא תוכל לטעון עוד שהיא נוקטת בעיצומים למען המערכת הציבורית מעכשיו זה שלב הביזנס בלבד.