"ארה"ב תפשוט רגל ותהיה מלחמה - כל המערכת תקרוס"

דר' לכלכלה מארק פבר ל-CNBC: "לא משנה מה יקרה - השוק יפול; זה הזמן למכור" ■ לדבריו, "גם תוכנית רכישות שלישית לא תציל המצב" ■ "הבעיות גדלות יותר ויותר"

"גם תוכנית הרחבה כמותית שלישית בארה"ב והדפסת כסף נוסף לא יימנעו משבר שיהיה גדול יותר מכפי שאנו מכירים, שעשוי להסתיים במלחמה", אמר הדוקטור לכלכלה מארק פבר (Mark Faber), בריאיון ל-CNBC.

פבר כיהן לשעבר כמנהל השקעות בבית השקעות גדולים בארה"ב, ומכהן כיום כעורך האתר הפיננסי gloomboomdoom.com. "בראייתי, השווקים הגלובליים חווים מכות קשות. כל השווקים סובלים ממכירות יתר, ולכן סביר שנראה ריבאונד בשווקים היום (ו') או ביום שני", מסביר פבר.

אולם, לטענתו של פבר, האינדיקטורים הטכניים לא מבשרים טובות: "נראה שהנזק כה גדול, שלא משנה כמה גדול יהיה הריבואנד, ה-S&P500 לא יחצה את רף ה-1,370 נקודות שחווה ב-2 במאי השנה".

פבר יוצא בתחזיות שליליות לאחר פרסום דוח התעסוקה היום (ו'), שהצביע על היווצרות של 117 אלף משרות חדשות בשוק בארה"ב - והפתיע מעל לצפי התחזיות. חרף עליות שחוותה וול סטריט בפתיחת המסחר לאור הדוח, המדדים המרכזיים בוול סטריט שבו במהרה לירידות - מה שעשוי להוביל את וול סטריט לרצף הירידות הארוך ביותר מאז ינואר 2010.

"לא משנה מה יקרה - זה הזמן למכור"

"לא משנה מה יקרה - אם תהיה QE3 (תוכנית הרחבה כמותית שלישית) או לא - אני חושב שהשווקים בסופו של דבר ייפלו, וזה הזמן למכור", מסביר פבר, שסובר כי "ארה"ב תיאלץ להכריז על חדלות פירעון בסופו של דבר".

על האפשרות כי הפדרל ריזרב יחיל תוכנית רכישות נוספות וידפיס עוד כסף, אומר פבר כי "להדפיס עוד כסף לא יפתור שום דבר. ככה רק דוחים את הטיפול בבעיות, שנעשות גדולות יותר ויותר".

"בפעם הבאה שיהיה משבר כלכלי גלובלי, הוא יהיה גדול יותר מב-2008. לפני שזה יקרה הבנקים המרכזיים שוב ידפיסו המון כסף, ובסוף תהיה גם מלחמה. כל המערכת תקרוס", דברי פבר. "למרות אני ממליץ למשקיעים לשקול מחדש הכל. במהלך קריסה כוללת אף אחד לא רוצה להחזיק מזומן בבנק ואג"ח ממשלתיות".