וורן באפט: לא תהיה מפולת בשוקי המניות ובדולר ביום שני

המשקיע האגדי מביע פליאה על החלטת S&P להוריד את הדירוג של ארה"ב: "אני לא מבין את זה. ההחלטה אינה הגיונית"

"אני לא מבין את זה" - כך הגיב המשקיע האגדי וורן באפט להורדת דירוג האשראי של ארה"ב על ידי S&P. באפט, העומד בראש אימפריית ההשקעות ברקשייר הת'אווי ונחשב לאורים ותומים בשוק ההון האמריקני, אמר כי החלטת S&P להוריד את הדירוג של ארה"ב "אינה הגיונית".

בראיון לרשת פוקס אמר באפט: "ארה"ב עדיין שווה דירוג AAA. למעשה, אם היה דירוג AAAA - הייתי מעניק אותו לארה"ב".

במושגי שוק ההון, באפט בהחלט "מדבר מתוך פוזיציה"; ברקשייר הת'אווי שבשליטתו יושבת על הר מזומנים בהיקף 47 מיליארד דולר והוא תר אחר רכישת חברות כל העת, אולם בינתיים הוא מקצה חלק לא קטן מהסכום להשקעה באג"ח ממשלתיות של ארה"ב. לפי הדיווח האחרון של החברה, היא משקיעה יותר מ-40 מיליארד דולר באג"ח ממשלתיות קצרות טווח. להורדת הדירוג של ארה"ב ע"י S&P עלולה להיות השפעה שלילית על אגרות החוב הממשלתיות האמריקניות, כך שבאפט עלול לספוג הפסדים.

אך באפט מנסה לשדר עסקים כרגיל ולא להיכנס לפאניקה: "הורדת הדירוג לא גורמת לי לחשוב למכור את האג"ח הממשלתיות. אנחנו נשארים שם".

ומה הוא חושב על תגובת השווקים ביום שני? ובכן לטענתו, אם לא יקרה שום דבר חריג בכלכלה העולמית, התגובה תהיה מתונה: "אם הכל יהיה בסדר, כלומר אם לא יהיו בעיות חדשות נניח באירופה בגלל משבר החוב שם, להורדת הדירוג של ארה"ב לא תהיה השפעה".

הסיבה לאופטימיות של באפט נעוצה בכך שהחובות של ארה"ב נקובים בדולרים, והדולר הוא הרי מטבע הרזרבות השולט בעולם. "ארה"ב יכולה להדפיס דולרים בכל רגע ולהחזיר את חובותיה", אמר באפט. מהלך שכזה עלול להביא להתפרצות אינפלציונית, אבל על כך אומר באפט: "זה כבר סיפור אחר".

כאשר נשאל האם ביום שני אנו צפויים לראות מפולת בשוקי המניות והיחלשות של הדולר, תרחיש ממנו מזהירים כלכלנים בארה"ב, ענה באפט בקצרה: "לא".