פרויקטים להשכרה בנדל"ן מניב: כיצד תקבלו 7% תשואה?

כדי שיקומו כאן פרויקטים המוניים להשכרה, יזמי הנדל"ן מוכרחים לראות לנגד עיניהם תשואה צפויה בשיעור 7% ■ ד"ר למימון אפרת טולקובסקי מציגה מודל כלכלי מלא של דיור להשכרה

שוק הנדל"ן המניב בישראל פורח כבר שנים רבות. קבלנים, יזמים, חברות ביטוח ורבים אחרים מקימים ומשקיעים במגדלי משרדים, בקניונים, בפאוור סנטרים ועוד, מתוך מטרה ברורה שהשטחים יעמדו להשכרה בלבד, ויניבו להם את פירות ההשכרה על פני זמן ארוך.

הפירות הללו, בתור כלל אצבע לפחות, יכוונו בדרך כלל להגיע לשיעור שנתי של 7% מההשקעה - מספיק כדי להחזיר את כספי ההלוואה ולהישאר עם די רווח.

במשך שנים זה עבד פה בשוק המסחרי (קמעונאות ומשרדים), אבל בשוק המגורים נשארנו מקובעים על דירות בבעלות פרטיים בלבד. חלק מאותם פרטיים קנו כמובן את הדירות כדי להעמיד אותן להשכרה, אבל התשואה הממוצעת: 3%-4%, לא פיתתה את החברות והגופים המוסדיים להשתתף במשחק.

אבל עכשיו, על רקע גל המחאה וההכרה במצוקת הדיור שמקיפה כמעט דור שלם, מבינה המדינה שהיא צריכה לגוון את פתרונות המגורים ולהוסיף גם מגורים ממוסדים וזולים המיועדים מראש להשכרה בלבד.

להלן המודל, המתייחס להצעה של משה ליכטמן שהובאה ב"גלובס" (מילות חיפוש "מודל "גלובס" לדיור להשכרה המשלב דיור בר השגה). המודל מוכיח שניתן להביא את בשורת השכירות גם לשוק המגורים. בשורה למשפחות צעירות שלא מוכרחות לקנות דירה ולהשתעבד למשכנתא, ובשורה ליזמים שירצו להיכנס לעוד ענף נדל"ני, שיציע להם תשואה של 7% על עלות ההשקעה.

כל הדרך לשבע אחוז תשואה / צלם: תמר מצפי
 כל הדרך לשבע אחוז תשואה / צלם: תמר מצפי

* הכותבת מנהלת את מכון כצמן גזית גלוב לנדל"ן