איום סרק? 100 רופאים מומחים מרמב"ם הגישו התפטרותם

המומחים התפטרו כמחאה על ההסכם המתגבש בין האוצר להר"י ■ עו"ד פינברג: "להתפטרות המתמחים אין תוקף משפטי; מדובר בניסיון לכפות על ארגון דמוקרטי את דעת המיעוט"

עשרות רופאים ממספר בתי חולים בארץ המשיכו להגיש היום (א') את מכתבי ההתפטרות שעליהם חתמו מבעוד מועד, כמחאה על ההסכם המתגבש בין משרד האוצר להסתדרות הרפואית, ובהם גם כ-100 רופאים מומחים מביה"ח רמב"ם. בעוד שהמתמחים מזהירים מפני קריסה של בתי החולים ברגע שההתפטרות שלהם תיכנס לתוקף, ייתכן מאוד כי לפחות מבחינה משפטית, מדובר באיום סרק.

"התפטרות זו לא תופסת מבחינה משפטית משום שמדובר בהתפטרות מחאה לא כנגד המעסיק, אלא למעשה כנגד ארגון העובדים שלהם שגיבש הסכם שאינו עונה לרוחם" - כך טוען עו"ד נחום פינברג, מבכירי עורכי הדין בתחום יחסי העבודה בארץ. לדבריו, כבר היה תקדים אחד בעבר שבו ביה"ד לעבודה אישר התפטרות מחאה קבוצתית בחברת אלקו, אולם אז היה מדובר במחאה כנגד המעסיק, שלא שילם להם משכורות.

"במקרה של המתמחים מדובר בניסיון לכפות על ארגון דמוקרטי את דעת המיעוט", אמר עו"ד פינברג. "אם נקבל את זה, העובדים הם אלה שייפגעו, משום שמחר כל קבוצת מיעוט במקום עבודה תנסה לכפות את דעתה בכוח. אם הדבר יגיע לפתחו של בית הדין לעבודה, הוא לא יסכים להתפטרות כזו ויבקש מהמתמחים לברר את הטיעונים שלהם בתוך המוסדות של ארגון העובדים, קרי ההסתדרות הרפואית".

לדברי פינברג, המתמחים יכולים "להתחכם", ולהגיש מחדש את מכתבי ההתפטרות אך הפעם באופן פרטני, מבלי לייחס את הפיטורים למחאה כזו או אחרת. למשל, לומר למעסיק שהסיבה לפיטורים היא מיאוס בתחום הרפואה. עם זאת, גם כאן ההתפטרות אינה בגדר סוף פסוק: לדברי פינברג, המדינה רשאית להפעיל את החוק שלפיו ניתן לחייב בעלי מקצועות מסוימים להגיע לעבודה - למשל בתחום החשמל, המים והבריאות. "ניתן לחייב את המתמחים לחזור לעבודה גם אם הם התפטרו, ועל פי החוק 'מגויס שאינו מקיים המוטל עליו דינו מאסר'", אמר עו"ד פינברג.

"חופש העיסוק גובר"

פינברג טוען כי גם האיום הקודם של המתמחים, להתנתק מההסתדרות הרפואית, הוא איום סרק מבחינה משפטית. לדבריו, לא ניתן להכיר במתמחים כ"יחידת מיקוח נפרדת", שכן המתמחים הם רופאים לכל דבר, והם חלק מיחידה אחת. "תאר לך שהכירורגים יבקשו מחר להכיר בהם כיחידה נפרדת, זה בלתי אפשרי", הוא אומר.

מי שמייצגת את המתמחים, עו"ד טל קרת ממשרד זיסמן אהרוני גייר ושות', מבהירה כי היא מודעת לקשיים המשפטיים, אולם משוכנעת כי תדע להגן על המתמחים בביה"ד לעבודה או בכל פורום אחר. "לקחנו בחשבון שאין מונח כזה 'התפטרות קולקטיבית', ולכן המתמחים לא חתמו על עצומה, אלא על מכתבים אישיים. זו החלטה אישית, איש עם שיקול דעתו, וזה לא היה קל. עובדה שלא כל המתמחים חתמו, אלא יותר מאלף מתוך 2,700. אנחנו מודעים גם לעובדה שרפואה זה מקצוע חיוני, אולם צריך לזכור את חוק יסוד חופש העיסוק, שתקנות החירום לא גוברות עליו. אי אפשר לחייב עובד לעסוק במקצוע שאינו רוצה בו יותר".