"עשור של גיהנום כלכלי; ארה"ב תתרסק"

האם המפולת רק בתחילתה? ■ פול פארל, הפרשן הכלכלי של מרקטוואץ' שהזהיר לאחרונה מפני פיצוץ "הסבתא של כל הבועות", טוען כי הירידות החדות כעת בשווקים הן רק ההתחלה ■ "הפוליטיקאים יצאו משליטה, אין להם מושג בכלכלה; אנחנו בדרך לסופה ורוח של טירוף"

המפולת רק בתחילתה? "בשנים 2011-2020 צפוי עשור של גיהנום כלכלי לארה"ב", כך סבור פול פארל, הפרשן הכלכלי של האתר מארקטווץ', שמבקר קשות את התנהלות הממשל בוושינגטון, שצפוייה לדעתו "לרסק לחתיכות את הכלכלה של ארה"ב".

לטענתו של פארל, "הדמוקרטים סובלים מהיעדר מנהיגות, ומנגד הרפובליקנים ואנשי 'מסיבת התה' טוענים שרק הרס של הכלכלה הוא הדרך להציל את ארה"ב", צפויים להוביל את ארה"ב לקריסה.

נזכיר כי פארל טען עוד בחודש אפריל השנה כי המשבר הכלכלי של 2008 יתחדש בקרוב, ברקע חוסר התפקוד של הממשל האמריקני. במאמר שכותרתו "מפולת 2008 - דז'ה וו: אתם תחוו אותה שוב, בקרוב", טען פארל כי "הסבתא של כל הבועות" תתפוצץ בפנים של הממשל והפדרל ריזרב, וכי "המנהיגים בוושינגטון לא רואים או מבינים את אזהרות הכלכלנים".

דבריו של פארל מקבלים משנה תוקף כעת, בצל הטלטלות האחרונות בשווקים - כאשר בורסות ארה"ב ואירופה חוו בשבוע החולף את שבוע המסחר הגרוע ביותר מאז נובמבר 2008.

"הפוליטיקאים שלנו יצאו לגמרי משליטה, ולא מסוגלים לנהל את הכלכלה", תוקף פארל. "הם חסרי היגיון, וגרוע מכך - אין להם מושג בכלכלה. אין שום פלא שהשווקים הפיננסים התרסקו".

"מתקדמים לקראת 'סופה מושלמת'"

פארל מתייחסים לאזהרות והדאגות האחרונות בשוק - הכוללות חשש מיצירתה של בועת אינטרנט נוספת, וחשש מתרחיש נוסף של 'מיתון כפול' אשר יכלול התרסקות בערך הסחורות, נפילה של השווקים המתעוררים, והעצמה של משבר החוב בארה"ב ובאירופה.

"בקיצור, אנחנו מתקדמים לקראת 'סופה מושלמת' אשר תזכיר את הטירוף שליווה את המשבר הכלכלי בשנות ה-30. אותו משבר שהוביל את הכלכלה לבעיות גלובליות והציתה רוח של טירוף, שהובילה למלחמת עולם".

דבריו של פארל נכתבים על רקע הורדת דירוג האשראי של ארה"ב ביום ו' האחרון, מרמה של "AAA" לרמה של "AA+" - על ידי סוכנות הדירוג S&P. זאת, לאחר שהשווקים הגלובליים חוו כאמור טלטלה עזה בשבוע החולף, בעוד שבוע המסחר הנוכחי נפתח בירידות שערים באסיה ובאירופה.

טלטלה בשווקים? הירשמו לניוזלטר השבועי החדש ב"גלובס": טיפים למשקיעים