"חזון הצדק החברתי": מפגיני האוהלים פרסמו את דרישותיהם

המסמך מפרט דרישות כלליות, כמו למשל צמצום הפערים החברתיים ושינוי השיטה הכלכלית, וקורא לאזרחי ישראל להמשיך בהפגנות

"חזון הצדק החברתי" - כך נקרא המסמך שפרסמו היום (ב') מנהיגי מחאת האוהלים ובו דרישותיהם מהממשלה. המסמך, יש לציין, מנוסח באופן כללי למדי ובעיקר רווי בסופרלטיבים, כמו למשל הדרישה "לחדש את הברית בין האזרח הישראלי למדינתו".

להלן, למשל, הדרישות העיקריות של המפגינים, כפי שנוסחו על-ידם:

■ צמצום הפערים במדינת ישראל - חברתיים, כלכליים, מגדריים ולאומיים - לרמה נמוכה ויצירת לכידות חברתית הנחוצה לשם קיום המדינה.

■ שינוי עיקרי השיטה הכלכלית כך שיתאפשר תקצוב ראוי ומספק לצורכי היסוד של אזרחי המדינה.

■ צמצום יוקר המחיה, הגעה לתעסוקה מלאה והוגנת ופיקוח ממשלתי על מוצרי יסוד.

■ מתן עדיפות ברורה לפריפריה החברתית והגאוגרפית במדינה בהשקעת תשומת-הלב השלטונית והקצאת משאבים ותשתיות.

■ טיפול בצרכיהם החיוניים ומתן עדיפות לקידומן של אוכלוסיות מוחלשות במדינה, בדגש על נכים, קשישים וחולים.

■ השקעת המדינה באזרחיה בתחומי החינוך, הבריאות והביטחון האישי ועוד ופתרון אמיתי של צרכים חיוניים בתחומי דיור, תחבורה, תשתיות ציבוריות ועוד, באמצעות התערבות ממשלתית.

על המסמך חתומים מארגני מחאת האוהלים, כמו למשל הדובר רועי נוימן, אולם במסמך הודגש כי הדרישות גובשו יחד עם הסטודנטים וארגונים חברתיים אחרים. לטענתם, המסמך "מציג את דמות מדינת ישראל הצודקת יותר, האנושית יותר, מדינה אשר דואגת לאזרחיה".

דרישות פרטניות יותר לא מופיעות במסמך, אך ביקורת כלפי הממשלה וציטוטים ממגילת העצמאות דווקא כן. המוחים מציינים במסמך כי המדיניות הכלכלית של הממשלה "מעשירה מעטים המהלכים בינינו, בין חולינו, זקנינו וילדינו, שכיסיהם תפוחים מממון הולך ורב. האם המדינה שאנו אוהבים, מגנים על גבולותיה, שכלכלתה פרחה בזיעתנו ובזיעת הורינו, האם המדינה שבזכותנו היא קיימת ועתידה המובטח הוא מעשה ידינו נטשה אותנו? לא! ממשלותיה ושליטיה נטשו אותנו".

בסוף המסמך קוראים מחבריו לאזרחי ישראל להירתם ל"מאבק ארוך וצודק לתיקונה של המדיניות הכלכלית-חברתית".