סטנלי פישר יוריד את הריבית בעקבות המפולת בשווקים?

התנאים להורדת הריבית הפכו נוחים יותר, אולם בבנק ישראל טרם קיבלו כל החלטה וייתכן שגם בנק ישראל ממתין לצעדים שיינקטו על ידי הפדרל ריזרב

בנק ישראל טרם קיבל כל החלטה אם להוריד את הריבית בסוף החודש בעקבות המפולת בשוקי המניות בישראל ובעולם, אם כי בצמרת הבנק מנהלים דיונים תכופים על המצב בשווקים וכל האופציות עומדות על הפרק.

"אנחנו כל הזמן עוקבים אחר המתרחש בעולם", אומר גורם בכיר בבנק ישראל. "אנחנו בודקים עד כמה זה מתקרב אלינו. אתמול קיימנו דיון וגם ביום ראשון. מחר יש דיון מוניטארי. צריך לראות איך מתפתחים הדברים. כשמסתכלים על הגרפים, עדיין לא יודעים אם הירידה היא חד-פעמית, בבחינת תיקון, או שהירידה תימשך. אבל למזלנו, לנגיד יש הרבה ניסיון".

כבר לפני שבועיים עלה חשש בבנק ישראל מפני הורדת דירוג האשראי של ארה"ב ומהחרפת משברי החוב בארה"ב ובאירופה. הדבר בא לידי ביטוי בפרוטוקולים מהדיון המוניטארי האחרון בעת קבלת החלטת הריבית, פרוטוקולים שפורסמו אתמול. בבנק ישראל ממתינים כעת, כמו בעולם כולו, לצעדים שיינקטו על ידי הפדרל ריזרב, כאשר בארה"ב לא פוסלים את האפשרות של השקת תוכנית תמרוץ נוספת (QE3) כדי לייצב את הכלכלה והשווקים.

לפי שעה לא התקבלה כאמור כל החלטה בנוגע לשינוי הריבית בסוף החודש, אם כי התנאים להורדת ריבית הפכו נוחים יותר שכן ציפיות האינפלציה ירדו, הצמיחה הכלכלית בהאטה ובכלכלה העולמית ישנו חשש ממשבר.

"משבר החוב מטריד אותנו וציינו זאת בפרוטוקולים", אומר הגורם. על האפשרות שבנק ישראל ינקוט צעדים דרסטיים כמו באוקטובר 2008, כמו למשל הורדת ריבית עוד לפני הפגישה הפורמלית בסוף החודש, אומר הגורם: "כשנצטרך לפעול, נפעל; ואנחנו יודעים לעשות זאת מהר מאוד. כרגע זה לא עומד על הפרק".

מבנק ישראל סירבו להתייחס לדברים.