ערך התנאים הנלווים לשכר עורכי הדין מגיע עד ל-25% מהשכר

מסקר קודקס עולה כי ב-2011 חל שיפור בתנאים הנלווים לשכר עורכי הדין ■ ההטבה הנפוצה ביותר היא חניה (לכ-53% מעוה"ד), ואחריה טלפון נייד (לכ-42%) וקרן השתלמות (לכ-33%)

לפני כ-3 שבועות, בסמוך מאוד למועד שבו החלה "מחאת האוהלים", התחילה גם פגרת בתי המשפט, ו-50 אלף עורכי הדין הפעילים בישראל יצאו לחופשת הקיץ השנתית. למרות שהם נמצאים בחופש, רק מעטים מקרב עורכי הדין רתמו את עצמם למען המאבק לצדק חברתי, ונראה כי רובם מעדיפים להעביר את ימי יולי-אוגוסט החמים בנסיעות לחו"ל או בנופש ברחבי הארץ.

לחוסר המעורבות היחסי של עורכי הדין במחאה החברתית אפשר לספק הסברים רבים. אחד מהם הוא שלמרות שישראל מדורגת במקום הראשון בעולם במספר עורכי הדין לנפש, רוב עורכי הדין עדיין מרוויחים שכר שהוא גבוה באופן משמעותי מהממוצע במשק, ולכן הם סובלים פחות מהבעיות שבגינן פרצה המחאה ומתקשים להזדהות עם מטרותיה.

אבל לא רק משכורות הבסיס של עורכי הדין הן עדיין מעל הממוצע במשק. לפי סקר שערכה קודקס, חברת ההשמה למשפטנים המובילה בישראל בקרב כאלף עורכי דין ומתפרסם ב"גלובס", גם התנאים הנלווים שמקבלים עורכי הדין לשכרם בשנת 2011 - כמו מקום חניה, טלפון סלולרי, קרן השתלמות, הוצאות אש"ל ואחזקת רכב - הם חריגים בנוף העבודה הישראלי.

לפי הסקר, בשנת 2011 מקבלים 53.2% מקרב עורכי הדין חניה חינם מטעם המעסיק; ל-41.7% מממן המעסיק את הוצאות הטלפון הנייד; ל-32.7% מעורכי הדין יש קרן השתלמות; 18.7% זוכים להשתתפות במימון ארוחותיהם; 11.6% יוצאים לנופש שנתי מטעם המשרד; 9.7% מעורכי הדין שהשתתפו בסקר העידו כי הם מקבלים משכורת 13; 8.8% כי קיבלו תוספת אחזקת רכב; ו-7% כי הם מקבלים רכב צמוד על חשבון המעסיק.

עוד עולה מהסקר כי בכל הפרמטרים, פרט לחניה, חל השנה גידול במספר עורכי הדין שמקבלים את התנאים הנלווים ביחס לשנה שעברה וגידול משמעותי עוד יותר ביחס לשנת 2009.

מנכ"לית קודקס, אלינור מור-סיטבון, מסבירה כי התנאים הנלווים לשכר נתפסים בעיני עורכי הדין כחלק אינטגרלי מהשכר עצמו, ולעתים קיומה של הטבה כזו או אחרת עשוי להוות לשון מאזניים במשא-ומתן מול המעסיק ולהכריע את הכף לגבי מקום העבודה.

"ערך התנאים הנלווים הללו יכול להגיע עד ל-25% מהשכר ולהוות תוספת משמעותית לתלוש המשכורת", מציינת מור-סיטבון. "ישנם מקרים, כמו מקום חניה, בהם ההטבה היא כה נפוצה עד שהיא הופכת סטנדרט בענף, ועורכי הדין מצפים לקבלה ומשקללים אותה בשכרם. לעומת זאת, יש תנאים נלווים, כמו למשל רכב צמוד, שהם נדירים וייחודיים, ואם הם ניתנים - הם מייצרים ביקוש ושיח חיובי למשרד שמעניק אותם".

את השיפור שרואים השנה בתנאים הנלווים של עורכי הדין לעומת 2010 ובוודאי לעומת 2009 מסבירה מור-סיטבון בכך שהוא "תולדה של אקלים כלכלי חיובי יותר בענף לעומת שנים קודמות".

סקר התנאים הנלווים של קודקס בדק גם את השוני בתנאים הנלווים שמעניקים המעסיקים הפרטיים לעומת המעסיק הציבורי והחברות.

התוצאות מעלות כי עורכי הדין המועסקים בחברות ובמגזר הציבורי זוכים להרבה יותר תנאים נלווים מאשר עורכי הדין העובדים במגזר הפרטי.

כך למשל, ל-88% מעורכי הדין המועסקים במגזר הציבורי ול-74% מקרב עורכי הדין העובדים בחברות יש קרן השתלמות - בעוד שרק כ-18% מעורכי הדין הפרטיים מקבלים הטבה זו מהמעסיק.

פער דומה ניתן למצוא באחזקת רכב: בעוד ש-51.4% מעורכי הדין במגזר הציבורי ו-18.6% מעורכי הדין המועסקים בחברות מקבלים אחזקת רכב - רק 4.8% מעורכי הדין הפרטיים מקבלים אחזקת רכב.

יתרון לגודל

עוד עולה מהסקר כי משרדי עורכי הדין הגדולים והגדולים מאוד מעניקים הרבה יותר הטבות לשכר מאשר המשרדים הקטנים.

ל-81.6% מעורכי הדין המועסקים במשרדים הגדולים ביותר יש מקום חניה במקום עבודתם, בעוד שרק ל-32.7% מעורכי הדין במשרדים הקטנים יש חניה בצמוד למשרד; עבור 65.8% מעורכי הדין במשרדים הגדולים מאוד ו-48.6% מעורכי הדין במשרדים הגדולים מממן המעסיק את הוצאות הטלפון הנייד, בעוד שרק 32.5% מעורכי הדין במשרדים בינוניים ו-17% במשרדים הקטנים זוכים להטבה זו.

שיעור עוהד המקבלים תנאים נלווים לשכר
 שיעור עוהד המקבלים תנאים נלווים לשכר