30 מ' ד' אבדו בשטח: מרקסטון מוותרת על השליטה בתומקאר

חברת רכבי השטח לא הצליחה לבצע תחת מרקסטון את הפריצה המיוחלת לשוקי חו"ל ■ תעביר השליטה בחברה ללא תמורה למייני ההודית: "עדיף 20% מחברה טובה מ-80% בחברה שלא שווה כלום"

ההשקעה האקזוטית של קרן מרקסטון בחברת רכבי השטח תומקאר מגיעה לסופה העגום. תומקאר לא הצליחה לבצע תחת מרקסטון את הפריצה המיוחלת לשוקי חו"ל, והשקעה של קרוב ל-30 מיליון דולר שביצעה הקרן ב-80% ממניות החברה ב-2008, רשומה כיום בספרים בשווי של 7 מיליון דולר בלבד, לאחר כמה מחיקות שבוצעו במהלך השנים.

מנהלי מרקסטון, אמיר קס ורון לובש, כבר היו קרובים למחוק את ההשקעה כליל, אך בחרו לרקום עסקה עם יצרנית רכבים הודית - מייני (Maini), שאולי בעתיד תחזיר להם חלק מההשקעה. לפי תנאי העסקה, יקימו הצדדים חברה משותפת שבה יחזיקו מייני ומשפחת זרחי - מייסדי תומקאר, 80% מהמניות, והיתרה, 20%, תיוותר בידי מרקסטון.

למעשה מרקסטון מעבירה את מניותיה בחינם, או כאמור כנגד הסיכוי העתידי שיכולות הייצור, השיווק והנגישות לשווקים של מייני יציפו ערך בחברה. "עדיף 20% מחברה טובה מאשר 80% מחברה שלא שווה כלום", הסבירו היום גורמים בסביבת מרקסטון את הרציונל לעסקה.

תומקאר נוסדה בתחילת שנות ה-90 בסדנה של יורם זרחי, מקיבוץ גבעת השלושה, שהיה בעל עסק בתחום ההידראוליקה. הרכב הייחודי התחיל כרכב פנאי חשמלי, אך הפך במהלך 15 שנות הפיתוח שלו לרכב שטח שבין טרקטורון לרכב שטח יקר וגדול. תומקאר מיוצר בכמה גרסאות לשימושים שונים, וביניהם לצבא, כרכב תיירותי לטיולים או כרכב עבודה עם יכולת נשיאת מטענים.

על אף הפוטנציאל שבו, החברה לא הצליחה לעבור לייצור בהיקפים גדולים יותר, ולא לשווק את הרכבים בכמה מדינות מפתח, והיא אף סגרה מפעל בדטרויט שהקימה ב-2007, כיוון שהוא התגלה כלא רווחי. כיום מיוצרים הרכבים בארץ בלבד, במפעל שבגבעת השלושה. ככל הידוע מייצרת תומקאר 100-200 רכבים בשנה, שנמכרים תמורת כ-20 אלף דולר ליחידה.

ניצול היכולות בהודו

במרקסטון בונים על כך שמייני, השותף האסטרטגי החדש, ינצל את יכולות השיווק והמכירה שלו בשוק ההודי, וכן את הגישה הנוחה שלו לשווקים בדרום מזרח אסיה, כדי להביא למכירות של 1,000-2,000 כלי רכב בשנה. או אז תוכל אולי מרקסטון להחזיר חלק מההשקעה בתומקאר.

מייני הנו קונצרן של כמה חברות, שאחת מהן כאמור, מייצרת רכבים, כגון רכבי תובלה, מנופים, רכבי ספורט וגולף, רכבים חשמליים ועוד. חברות נוספות בקבוצת מייני עוסקות בייצור מתקני לוגיסטיקה ואחסנה, רכיבים לענף התעופה ורכיבים מפלסטיק לתעשיית הרכב. מייני הנה מייסדת חברת REVA, יצרנית המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בעולם, המופצת ב-24 מדינות.

קרן מרקסטון סיימה לפני שנה את הפרק הראשון של חייה כקרן פרייבט אקוויטי, ומאז היא פועלת למימוש נכסיה עד פירוקה בשנת 2014 (קיימת אפשרות להארכה עד 2016). הקרן השלימה השקעות בהיקף של 573 מיליון דולר מאז הוקמה בשנת 2004.

עד כה מימשה מרקסטון שתי השקעות בהצלחה: דפי זהב וזרעים גדרה, והיא בדרך לממש את ההשקעה שלה בנטפים לפי שווי של 870 מיליון דולר - תשואה של 230%. בפורטפוליו שלה גם כמה השקעות מוצלחות הרבה פחות, כמו רשת סטימצקי, אלרן נדל"ן, תומקאר כאמור, וכמובן בית ההשקעות פריזמה, שקרס והפך להחזקת מיעוט של 23.2% בפסגות.