דני פישמן ימכור חלקו בתמיר-פישמן לפי 100 מ' ש'

הציע לאלדד תמיר לקנות את חלקו או להביא רוכש עד סוף השנה ■ בית ההשקעות מנהל כ-5 מיליארד שקל

כמו דוברת-שרם, זלר-אבלגון וזינגר-ברנע לפניהם, עומד גם הצמד אלדד תמיר ודני פישמן בפני פירוק השותפות בבית ההשקעות תמיר-פישמן הנושא את שמם. שנתיים לאחר שהפרידו כוחות בפועל - תמיר לקח את מושכות הניהול של בית ההשקעות ואילו פישמן פנה לכיוון של פעילות עצמאית בתחום הנדל"ן בארה"ב - היה זה כנראה רק עניין של זמן עד שהשותפות בין השניים תתפרק סופית.

ואכן, ל"גלובס" נודע כי פישמן צפוי למכור את חלקו בבית ההשקעות (27%) עד לסוף חודש דצמבר, לפי שווי של כ-100 מיליון שקל. פישמן העמיד בפני תמיר את האופציה לקנות את חלקו בבית ההשקעות או להביא רוכש מטעמו עד סוף השנה. אם לא ימצא רוכש שכזה, ינסה פישמן למכור את חלקו לצד ג'.

בית השקעות קטן

תמיר ופישמן מחזיקים, בחלקים שווים, ב-54% ממניות תמיר-פישמן. שותפים נוספים הם הבנק הקנדי RBC (Royal Bank of Canada) שמחזיק ב-27% מהמניות; ניר ברונשטיין, לשעבר מנכ"ל פועלים שוקי הון (3%); טייקון ההשקעות יהודי-אמריקאי סם זל (5%); ולין שניידר, בתם של ארווינג והלן שניידר, המייסדים והתורמים של מרכז שניידר לילדים באיכילוב (5%). יתרת המניות (6%) נמצאת בידי מנהלי ועובדי בית ההשקעות.

לפי שעה לא ידוע אם גם בנק RBC מעוניין למכור את חלקו, אם כי בהחלט ייתכן שהוא ייאלץ לעשות זאת מטעמי רגולציה. באשר לברונשטיין, נודע כי תמיר ופישמן כבר היו אמורים לקנות את חלקו בעבר, אולם לא עשו כן.

בית ההשקעות תמיר פישמן מנהל בסך הכל כ-5 מיליארד שקל: 560 מיליון שקל בקרנות נאמנות, 690 מיליון שקל בקופות הגמל והשאר בניהול תיקים. פעילויות נוספות שלו הן ברוקראז' למוסדיים, בנקאות להשקעות, וניהול אופציות לעובדים. בנוסף, הוא מחזיק פחות מ-2% מקרן תמיר פישמן נדל"ן, חברה ציבורית שהקים ב-2007 ונמצאת כעת במו"מ למיזוג עם פעילות המלונאות באירופה של דוד פתאל.

כמו כן, מנהל תמיר פישמן פעילות של קרנות הון סיכון המשקיעות בחברות טכנולוגיה, פעילות המיוצגת בבורסה בת"א ע"י חברת תמיר פישמן הון.

בית ההשקעות הוקם על ידי תמיר ופישמן ב-1997 והוא נחשב לבית השקעות קטן. הוא לא רכש נכסים במסגרת ועדת בכר, לא התמזג או רכש בתי השקעות מתחרים, וגם לא צמח בשיעורים ניכרים.

מיד עם הקמתו, רכש בית ההשקעות את חברת ניהול התיקים של ברונשטיין, אז מנהל תיקים עצמאי, שהפך למנכ"ל תמיר פישמן ניהול השקעות. בעבר, שליש ממניות בית ההשקעות היו בידי בנק צ'ייס מנהטן שקיבל אותן אגב רכישת בנק ההשקעות המברכט אנד קוויסט, ומכר את החזקותיו לאחר שלוש שנים, בשנת 2000.

פישמן פיתח קריירת נדל"ן

כאמור, לפני שנתיים, נתגלע בקע ביחסי המייסדים ופישמן החליט לעזוב את משרת הניהול של בית ההשקעות ולצאת לדרך חדשה. תמיר נשאר עם בית ההשקעות וקרנות ההון סיכון, ו-ויתר על קרן הנדל"ן. למעשה, תמיר פישמן נדל"ן היה תחילתה של הקריירה החדשה של פישמן, שכיום מתנהלת באמצעות קרן ההשקעות בנדל"ן גאיה (ראו מסגרת).

בראיון שנתן תמיר לפני שנתיים, הוא התייחס לפעילות הנדל"ן של תמיר פישמן: "אף פעם לא ממש רציתי בקרן. לא התחברתי לתרבות העסקית הבעייתית של מזרח אירופה, לעובדה שאין שם שקיפות. דני הקים את הקרן וניהל אותה, ובלי שהתכוונתי מצאתי את עצמי המנכ"ל שלה, כך שהיה מאוד טבעי שהוא ימשיך לטפל בה".

דני פישמן רוכש נדל"ן עם חברות הביטוח

"זאת הייתה שנה נוראית, כשקפטן אחד צועק ימינה והשני שמאלה", כך תיאר אלדד תמיר, מנכ"ל ומייסד בית ההשקעות תמי-פישמן את התקופה שקדמה להיפרדות העסקית שלו מדני פישמן. פישמן פנה אל עסקי הנדל"ן בארה"ב, לאחר משבר ה"סאב פריים", אותם תיאר בסוף 2009 כ"הזדמנות של פעם בחיים".

בתחילת אותה שנה הקים פישמן את קרן גאיה נדל"ן ביחד עם קן וולי ואמיר ירושלמי. הקרן קונה מתחמי דיור שלמים ומשכירה את הדירות שבהם, במטרה למכור אותם בעתיד. כן רוכשת הקרן בנייני דירות ומשרדים ומגבשת קבוצות רוכשים, ביניהם גופים מוסדיים מישראל, לקניית מקבצי דירות, בעיקר מיזמים שנתקלו בקשיים. גאיה רכשה ומנהלת נכסים בשווי חצי מיליארד דולר, ובבעלותה חברה לניהול נכסים.

לאחרונה חברה אל גאיה קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, שהשקיעה בנכס נדל"ני בניו ג'רזי, בו היא תחזיק 45% לצד הקרן האמריקנית פיניקס ריאליטי גרופ, בהיקף כולל של כ-44 מיליון דולר (כ-153 מיליון שקל). השקעה נוספת של הראל וגאיה היא בשלושה בניינים בניו יורק ובניו ג'רזי בהשקעה של 38.5 מיליון דולר. גאיה גם השקיעה ביחד עם הפניקס ומנורה בבניין משרדים בן תשע קומות בניו ג'רזי בעסקה בהיקף של כ-272 מיליון שקל. מטה החברה הוא במנהטן, ועובדים בו כ-50 עובדים. לגאיה משרדים נוספים בניו ג'רזי ובתל אביב.