ועדת קדמי תתקפל?

השרה אורית נוקד התריעה לאורך כל התהליך כי המלצות הוועדה יפגעו אנושות ברפתנים

בדיוק כשם שאת האינתיפאדה השנייה הציתה עלייתו של אריאל שרון להר הבית, כך ניתן לומר שאת השרפה בשדה הקוצים החברתי-כלכלי הציתה מחאת הקוטג'. אלה אולי חדשות של אתמול, אבל בממשלה כמו בממשלה, באיחור אופנתי, עדיין מתבוססים בקוטג'.

שם מתקשים להבין שהקוטג' הוא רק סמל, או בפרפרזה על האמירה המנצחת מקמפיין קלינטון ב-1992 - זה לא הקוטג', טמבל.

לפחות לעניין מוצרי החלב צוותי התמ"ת והאוצר כבר מצאו פתרון - בדמות הרפתנים. אלה שמתעוררים ב-4:00 בבוקר, עובדים קשה, משתכרים שכר ממוצע ולא הרוויחו כלום מעליית המחירים. בדרך הם התעלמו מכמה גורמים זניחים כמו רשתות השיווק, המחלבות ומשרד החקלאות שאמון על הנושא.

בישיבת הממשלה האחרונה עלתה ההצעה לדיון והצבעה. שרת החקלאות, אורית נוקד, התריעה לאורך כל התהליך כי ההצעה תפגע אנושות ברפתנים ובהתיישבות כולה ולא תשיג את המטרה שלשמה התכנסה - הוזלת המחיר לצרכן.

לדבריה, התהליך היה חפוז, והמסקנות התקבלו בלי דיון מעמיק ובניגוד לחוק. תמיכה בעמדתה קיבלה נוקד מעו"ד מייק בלס, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שאמר שהליך קבלת ההחלטות פגום, וגם התוצאה עצמה, איך לומר, לא משהו.

אם ועדת קדמי לא תיסוג מרוב קביעותיה, הסאגה תחזור על עצמה ביום ראשון בישיבת הממשלה. שרי מפלגתו של ליברמן לא זזו במילימטר אחד מעמדתם, בש"ס מתנים את תמיכתם בהחזרת מוצרים לפיקוח, וגם בקרב שרי הליכוד לא נשמע שיש מי שמתכוון לתמוך במסקנות אם לא יעברו שינוי מסיבי.

אם לנתניהו יש עניין בדילוג על שלב ההתבזות, כדאי שיעשה שיעורי-בית ויבדוק את כוונות ההצבעה של שותפותיו הקואליציוניות, אלא כשלליברמן שמסתכל מעבר לאופק ומבין שמגזר שלם (ההתיישבות) מחפש פוליטיקאי קשוח ורציני למטרות תמיכה; כשבש"ס מבינים שלפחות רבע מיליון ישראלים העבירו מסר שלא יסבלו עוד סחיטות קואליציוניות, ולכן עדיף להיות חברתיים על פני סגירת דילים מאחורי הקלעים עם האוצר והתמ"ת; וכשאפילו בליכוד יש מי שמפנה עורף לראש הממשלה (בניגוד אליו, הם הבינו שהעיתוי אומלל וההחלטה ושגויה) - תוצאות ההצבעה ידועות מראש.

אחד מהנוכחים בישיבת הממשלה אמר שלמעשה בישיבה זו הושבעה באופן רשמי שרת החקלאות, שעמדה בתוקף על עמדתה.

עד לישיבה הזו צילו של שלום שמחון ריחף מעליה. בישיבה האחרונה עמדה נוקד, יחידה ותמה, ושאלה פשוט: "למה?". לסוללה המכובדת - שמורכבת מראש הממשלה, שר התמ"ת (שבכובעו השני הוא גם שר חקלאות מיתולוגי), שר האוצר ופקידותו החזקה - לא הייתה תשובה.