קונסולות המשחקים מאבדות את הבכורה לטלפונים הניידים

איך תשפיע ההוזלה הצפויה של נינטנדו על הוויטה של סוני, למה מפתחי המשחקים מעדיפים את הפלטפורמות של אפל וגוגל, ומי ימשיך כנראה לשחק בקונסולות?

השינוי שעובר שוק המשחקים לא נולד במעבדות של היצרניות המסורתיות דוגמת סוני או נינטנדו. מי שזכאים לקרדיט על המהפך הם אפל והמנכ"ל המיתולוגי שלה סטיב ג'ובס, שהשיקו במהלך 2008 את ה-App Store. חנות האפליקציות של אפל העניקה לכל אחד את האפשרות להוריד משחקים למכשיר האייפון ושינתה את חוקי המשחק.

הגיימרים נטשו במהירות את קונסולות משחקים והחליפו אותן בסמארטפונים ובטאבלטים. מי שסיפק את הגושפנקה הרשמית לכך שמדובר בשינוי מובהק הוא ג'ון ריצ'יטיאלו, מנכ"ל חברת המשחקים אלקטרוניק ארטס. בראיון שהעניק באחרונה לאתר אינדסטרי גיימרס סיפר ריצ'יטיאלו שהאייפד הפך לפלטפורמה שרושמת את קצב הגידול המהיר ביותר. הנפגעות הגדולות הן הקונסולות שצנחו מנתח שוק של 80% בשנת 2000 ל-40% בלבד כיום.

אפל הייתה הראשונה שהצליחה לייצר טלפון סלולרי ממוקד משחקים שזכה להצלחה מסחרית, אבל היא לא הייתה ראשונה שניסתה. פורצת הדרך בתחום הייתה נוקיה הפינית, שהשיקה כבר ב-2003 את ה-N-Gage, טלפון סלולרי שנועד לשמש בעיקר כפלטפורמה למשחקים. המכשיר של נוקיה התאפיין בגרפיקה מוצלחת, יחסית לתקופה שבה הושק, אך הוא סבל מבעיה אחת קטנה: הלקוחות התקשו להשתמש בו כדי לנהל שיחות טלפון. נוקיה נטשה את ה-N-Gage, אולם הפיקה מאז לקחים ושילבה בשנים האחרונות ממשק משחקים בטלפונים ההניידים שהיא מייצרת.

ה-N-Gage אמנם נזרק לפח הזבל של ההיסטוריה הטכנולוגית, אבל הרעיון שעמד מאחוריו לא נעלם. לפני מספר שבועות השיקה סוני ארקיסון את דגם האקספריה Play, שיכול להיחשב לממשיך דרכו הרוחנית של המכשיר הפיני.

השימוש באקספריה Play מוכיח שסוני אריקסון עשתה שיעורי בית ולמדה מהטעויות של המתחרות. הייחוד של הטלפון החדש הוא תו התקן של סוני שמאפשר לשחק במכשיר במשחקי פלייסטיישן, אותם ניתן לרכוש בחנות האפליקציות של גוגל. הטלפון מאובזר במסך מגע בגודל 4 אינץ' והוא מאפשר תצוגת אופקית, שחושפת משטח שבו ניתן למצוא מקשי משחק ייעודים: כפתורי החיצים וארבעת כפתורי הסימנים של הפלייסטיישן. בנוסף, למכשיר יש גם שני משטחי מגע לאגודלים, שמחליפים את שני הסטיקים בידיות המשחק בפלייסטיישן.

מעלים את הרף

הניסיון לייצר סמארטפון אולטימטיבי עבור שחקנים עדיין לא הסתיים והוא ממשיך להציב אתגר גדול בפני המהנדסים של יצרניות הטלפון. השינוי בהרגלי הצריכה מציב אתגר לא פשוט גם בפני יצרניות הקונסולות הניידות: סוני שאחראית ל-PSP ומפתחת במקביל את הדגם העתידי ויטה והיריבה נינטנדו, בעלת הקונסולה התלת-ממדית שזכתה לשם 3DS.

הירידה החדה במכירות הקונסולות אילצה את נינטנדו להודיע בחודש שעבר על הוזלה ניכרת במחירה של ה-DS3. כבר בסוף השבוע הקרוב יעמוד המחיר בארצות הברית על 170 דולר, לעומת 890 דולר. טריגר נוסף שהוביל את נינטנדו לחתוך את המחיר הוא הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני, שהצביעו על הפסד בהיקף של 328 מיליון דולר.

היתרון הבולט של הקונסולות, שהולך ונשחק, הוא משחקים בעלי גרפיקה משופרת ועלילה מסקרנת. בנינטנדו ניסו לשדרג את הקונסולות ולהוסיף להן מעבד כפול ליבה ואת האופציה לשחק במשחקי תלת-ממד ללא משקפיים. גם הפיצ'ר הזה זלג בינתיים לסמארטפונים וכיום ניתן למצוא אותו באופטימוס 3D של LG וב-EVO 3D של HTC.

בחברת LG הודיעו באחרונה על פיתוח 17 משחקים, שפותחו על-ידי חברת Gameloft, אשר מותאמים לסמארטפון החדש של LG. החברה הדרום קוריאנית מוכרת את המכשיר החדש עם שלושה משחקים בגרסה המלאה שלהם: משחק מרוצי המכוניות אספלט 6 - אדרנלין, משחק הפעולה מגוף ראשון N.O.V.A ומשחק הגולף - Let`s Golf. הכותרים שניתנים בחינם עם הטלפון, אמורים לגרות את השחקן לרכוש משחקים נוספים.

"המידע העדכני ביותר מראה שמבחינת הכנסות, iOS (מערכת ההפעלה לאייפון - צ.ה) ואנדרואיד תופסות נתח הולך וגובר בשוק המשחקים הניידים", אומר מייקל גילמוט, נשיא גיימלופט. "הדור הבא של סמארטפונים, שמציע טכנולוגיית תלת-ממד, העלה את הרף לגבהים חדשים. עם האופטימוס 3D אנו יכולים להציע את המשחקים הפופולריים ביותר שלנו לקהל חדש לחלוטין ובמחירים תחרותיים".

המתחרה של נינטנדו, חברת סוני, צפויה להשיק בסוף השנה הזו ביפן את הקונסולה הניידת הבאה שלה - ויטה, שתצא לשוק האירופאי והאמריקאי בשנה הבאה. "הגיימרים מצפים שסוני תוריד את המחירים שלה בעקבות ההוזלה שביצעה נינטנדו", אמר הידקי יאסודה, אנליסט יפני מחברת Ace Securities לבלומברג. "סוני נמצאת תחת לחץ רב להוריד מחירים או להסתכן בכישלון".

מחירה של הוויטה יעמוד על 250 דולר לגרסת ה-Wi-Fi ו-300 דולר לגרסת הסלולר. "יש לנו מוצר טוב עם מחיר נוח", אומר נשיא סוני שירותי מוצרים וצרכנים. "אין סיבה להוריד את המחירים בגלל שמישהו אחר, שנמצא במקרה בתעשיית משחקי הווידיאו, החליט לעשות את זה".

כותרים במחיר נוח

הורדת המחירים של נינטנדו וההוזלה האפשרית במוצרי סוני לא ימנעו מהמשתמשים להפוך את הטלפון שלהם לקונסולת משחק. אחת הסיבות לכך היא המחירים הנוחים למדי של הכותרים בחנויות האפליקציות, שעומדים במקרים מסוימים על שקלים בודדים ובמקרים אחרים מסתכמים בכמה עשרות שקלים. היבט נוסף הוא הכמות המרשימה של הכותרים. היתרון היחסי של הקונסולות קשור כאמור ברמה הגרפית, בתוכן העשיר ובעלילה, אולם הפערים האלה מצטמצמים בהדרגה.

בעיה נוספת של יצרניות הקונסולות היא שכמות הכותרים של אפל וגוגל עצומה. מי שתורמים לכך הם מפתחי המשחקים, שמעדיפים באופן גורף את הפלטפורמות של אפל וגוגל על פני הקונסולות של נינטנדו וסוני. ההעדפה הזו נובעת מכך שהחברות בתחום המובייל מציעות למפתחים מערכות הפצה נוחות מאוד. אלמנט נוסף שתורם לשינוי הוא העובדה שליותר אנשים יש כיום מכשיר אייפון, אייפד או סמארטפון מבוסס אנדרואיד.

"בשביל לפתח משחק ל-PSP של סוני או לנינטנדו DS, אני בתור מפתח צריך לקנות רישיונות מאוד יקרים באלפי דולרים", אומר יניב פאר, מפתח משחקים. "מדובר בסכום שהוא לא ריאלי למפתח קטן. בעולם המובייל מדובר בסכומים שיכולים להגיע ל-50 עד 100 דולר לשנה ולפעמים אפילו לזמן בלתי מוגבל, בהתאם לפלטפורמה".

הצלחת שוק הגיימינג בסלולר ובטאבלטים באה על חשבון שוק הקונסולות הניידות, שהופכות בהדרגה למוצר שמיועד רק לשחקנים "כבדים". יצרניות המשחקים יצטרכו לנסות להמציא את השוק מחדש, בדומה לשלב הקודם באבולוציה, שבו הפכו את קונסולות המשחק הביתיות ממכשיר שמיועד למשחקים למרכז מדיה שניצב בסלון ומציע מגוון אופציות טכנולוגיות.

OUT:

קונסולות משחקים / צלם: רויטרס
 קונסולות משחקים / צלם: רויטרס

קונסולות משחקים / צלם: רויטרס
 קונסולות משחקים / צלם: רויטרס

IN:

קונסולות משחקים / צלם: LGElectronics LTD
 קונסולות משחקים / צלם: LGElectronics LTD