השבוע באירופה: פגישת חירום של סרקוזי ומרקל ביום ג'

למרות התנודתיות בוול סטריט, המשקיעים מודאגים בעיקר מהמשבר באירופה ■ קנצלרית גרמניה ונשיא צרפת ייפגשו השבוע לדיון בנושא ■ אנליסט: "רק הם יוכלו לקדם החלטות נוספות"

שוק המניות בארה"ב חווה את שבוע המסחר התנודתי ביותר מאז 2008. מדד הדאו ג'ונס נסחר בתנודתיות במהלך 4 ימי מסחר - כ-400 נקודות מעלה או מטה - בהתחלה מטה, ואז מעלה, ואז מטה, ואז שוב מעלה.

ביום ו', הוסיף הדאו לערכו כ-125 נקודות בלבד (או 1.1%), תוך שהוא מסיים את שבוע המסחר בירידה כוללת של 1.5% בלבד ב-11,269 נקודות - ומסכם ירידה של 11% ב-3 השבועות האחרונים. ובכל זאת, המשקיעים לא מוטרדים כל כך מההתפתחויות בארה"ב, כמו מאלה שחלות לאחרונה באירופה.

למרות שבשבוע המסחר הקרוב צפויים להתפרסם מספר נתוני מאקרו מעניינים (דוגמת נתוני האינפלציה ונתונים משוק הדיור), כמו גם דיווחים פיננסים של חברות גדולות (דוגמת HP ו-וולמארט), עדיין מרבית העיניים יהיו נשואות גם לעבר המשבר התקציבי בארה"ב, אבל בעיקר לעבר סוגייה אחת: משבר החוב באירופה - כולם מחכים לפגישה בין קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, לנשיא צרפת ניקולא סרקוזי, ביום ג' הקרוב.

"בהתחלה, המשקיעים התייחסו להודעה בדבר הפגישה כהודעה על פגישת חירום - כאשר למעשה, ממשלת גרמניה הודיעה כי הפגישה נקבעה שבוע מראש", הסביר בריאן דולן (Brian Dolan), אנליסט ב-Forex. "העובדה היא שזה טוב שהם נפגשים. הם צפויים לדון בצעדים נוספים כדי להגביר מחדש את אמון המשקיעים בשווקים באירופה. העניין הוא שה-ECB (הבנק המרכזי האירופי) כבר הצטרף, ועכשיו רק גורמים במעמדם יוכלו להוביל למהלכים נוספים".

במהלך שבוע המסחר החולף רכש הבנק המרכזי האירופי אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד, תוך שהוא מצליח להוריד את התשואות על האג"ח - שכבר הגיעו לרמות שיא של קרוב ל-7% בשבועיים האחרונים - לרמות יציבות יותר, שהגיעו אף מתחת ל-5%.

למרות שהתערבות הבנק סייעה לייצב מעט את השווקים, התגברות השמועות בדבר האפשרות להורדת דירוג לצרפת - המדורגת כיום ברמה של "AAA" - הובילה לטלטלות נוספות במדדים המרכזיים באירופה, כאשר בורסת פריז ספגה ירידות חדות.

"המשקיעים יוסיפו להתמקד באירופה, ובצעדים הננקטים לטיפול בחובות של פורטוגל, אירלנד ויוון", אמר טוני קרזנזי (Tony Crescenzi), אסטרטג בקרן האג"ח פימקו. "מה שהמשקיעים רוצים לשמוע, זה על הגדלת הלוואות החילוץ. כרגע, לא נראה שההלוואות מספקות כדי לחלץ את מדינות ה-PIGS מהמשברים שלהן".