לא רק בת"א: 75 אלף הפגינו בערי הפריפריה - מאילת עד ראש-פינה; ליף: "כאן כדי להישאר"

(צילומים מחיפה - מיכה בריקמן) - 24 אלף מפגינים בחיפה, 8,000 בעפולה, 10,000 בב"ש ■ הפגנות בדימונה, אילת, אשקלון, בית-שאן, נצרת, נהריה, נתניה, רמה"ש, ראשל"צ ועוד ■ הפגנה גם בניו-יורק

אחרי עצרת רבע המיליון בסוף השבוע שעבר, הערב (מוצ"ש) הגיעו מוקדי המחאה לפריפריה.

מספר המפגינים בערים השונות, נכון לשעה 23:00: בחיפה כ-27 אלף מפגינים. לבאר שבע הגיע מספר דומה של מפגינים. לעפולה הגיעו כ-8,000, ולנתניה כ-5,500 ולמודיעין כ-4,500. באילת יצאו כאלף בני אדם להפגין. כך עולה מנתונים בזמן אמת של חברת טרנדיט.

במקביל, התקיימו הערב הפגנות מחאה גם בדימונה, אילת, אשקלון, ראש פינה, בית שמש, בית שאן, נצרת, נהריה, הוד השרון, רמת השרון וראשון לציון. לפי הערכות, כ-75 אלף מפגינים השתתפו במחאה הערב בכל רחבי הארץ.

לראשונה, נערכה היום גם הפגנת מחאה של ישראלים בניו יורק. ההפגנה מתקיימת בוושינגטון סקוור (ראו תמונה מהפגנה זו).

ליף בעפולה

יוזמת המחאה בתל אביב דפני ליף, הגיעה להשתתף בעצרת בעפולה. בשיחה עם חדשות 2 אמרה: "יותר מכל, העצרת היום זו אמירה חשובה שמדברת על כלל הארץ. ההפגנה תחזיק מעמד כמה שצריך, אנחנו כאן כדי להישאר, עד שננצח".

ליף פנתה לשר גלעד ארדן שישב באולפן ושאלה אותו לאיזו מההפגנות הוא מצטרף. השר השיב: "אשקול לאן", והוסיף שהוא גאה בצורת המחאה.

בהפגנה הערב הוסיפה ליף כי מבחינתה עפולה היא ההפגנה המרגשת והחשובה ביותר שהייתה בה עד כה.

בבאר שבע עמלו אתמול שעות ארוכות על ההכנות לעצרת הגדולה. בין האמנים שיופיעו בה כאמור גם מרגלית צנעני, שרק בשבוע שעבר עוררה סערה לאחר שהשמיעה דברים קשים נגד יושבי האוהלים בתל אביב. מאז היא חזרה בה וכעת ביקשה להשתתף בעצרת בבאר שבע, וכנראה שתיענה בחיוב.

אמן שהודיע על כוונתו להופיע באחת העצרות הקרובות הוא הזמר אייל גולן, שעשה את זה על הבמה בקיסריה. מארגני העצרת אמרו אתמול כי אם ישתתפו בהפגנה פחות מ-20 אלף אזרחים, הרי שיהיה מדובר בכישלון. בפועל, הגיעו כעשרת אלפים מפגינים להפגנה זו.

"יש לך עדיין הזדמנות, מר נתניהו"

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, דיבר בעצרת בעפולה: "המאבק הזה מקפל לתוכו בעיות רבות, רבות מדי, של החברה בישראל. קהלים רבים הולכים ומצטרפים. הכאב המשותף מנגח בזו אחר זו את החומות הגבוהות שצמחו להן בחברה הישראלית והאפילו על הודה. לא עוד יהודים לעומת ערבים; לא עוד חילוניים לעומת דתיים, לא עוד שמאלנים לעומת ימניים.

"יוקר המחייה פוגע בכולנו ומחדד את ההבחנה המסוכנת בין אלה שחיים ואלה המנסים לחיות בארץ הזו. הדרך לא קלה. אנחנו נערכים למאבק ארוך וממושך, אבל השינוי כבר כאן. הוא מתחולל כבר בתוכנו, בכל אחד ואחת מאיתנו. בישראל שלנו, שום דבר אינו דורש תיקון כמו עמדותיו של האחר, ועתה כשכל ישראל מוחה ויודע כי ביכולתו להוביל שינוי- תיבנה גם מציאות חדשה, טובה ומוסרית יותר. נכון, הדרך מעלה אינה קלה, אך אני מבטיח לכם כי הנוף הנשקף מסופה יהיה סיום מרהיב למסע כולו.

"אדוני ראש הממשלה. תסתכל על תושבי העיר עפולה. תסתכל להם בעיניים. תסתכל טוב. ואני אומר לך תסתכל טוב דווקא לאנשים האלה. כי תושבי עפולה העניקו לך בבחירות אמון הרבה מעבר לממוצע הארצי. אדוני ראש הממשלה, כאן בעפולה קיבלת בבחירות האחרונות קולות השווים ל-42 מנדטים. ואני אומר לך מכאן- אתה אכזבת אותם.

"מר נתניהו, תסתכל לתושבי עפולה טוב טוב בעיניים- אתה נטשת אותם. הם קוו לחיים יותר טובים. ומה ייצא להם? הם לא יכולים לגמור את החודש. ואני רוצה לומר לך מכאן, מעפולה: עליך לעשות פניית פרסה כלכלית-חברתית. יש לך עדיין הזדמנות, מר נתניהו. יש לך עדיין הזדמנות להיענות לרצון העם. המחאה עצמה איננה קדושה ופתרונות אמיתיים חייבים יהיו לבוא בסופה.

"כעת, הצעירים יסמנו לממשלה את החזון - והיא שתבחר את הדרך... אנו יודעים שלא נוכל לקבל את הכול, אבל מאבק ההישרדות היומיומי גם הוא אינו אפשרי עוד. אין בנו דחף להוריד את הכלכלה על ברכיה, אלא להקים את החברה מהריסותיה. שינויים פרסונאליים או קואליציוניים אינם מעניינים אותנו, אנו תובעים את בנייתו של הבית בלא קשר לזהותו של הקבלן המבצע. אנו רוצים לעבוד, להרוויח ולחיות, אדוני ראש הממשלה. זה נשמע לך מוגזם? זה נשמע לך מופרז? זה נשמע לך חלום?

"אני אומר לממשלה בצורה ברורה: אנו נלחמים על הדברים הבסיסיים ביותר, ולכן שיטפון כלכלי מאמריקה או סופה מזרח תיכונית חזקה לא יוכלו לבדם לעצור את עשרות ההוריקנים העולים מערי ישראל".

מרגול: "עשיתי טיזינג למפגינים"

מרגלית צנעני, או "מרגול" כפי שהיא מכונה, התבטאה לפני כשלושה שבועות באופן בוטה נגד מחאת האוהלים ומארגניה. בתכניתה בערוץ 24 היא אמרה: "אני לא קונה את המחאה הזאת ויש לי אפילו שמחה לאיד. זו מחאה של 'צפונבונים' שפעם קראו לי ולחברי משכבר הימים 'מזרחיים בכיינים' על זה שטענו את אותם דברים שהם טוענים היום. הנה לכם סטארט אפ חדש, אתה עובד ועובד ואין לך מספיק בשביל לקנות דירה".

צנעני אף הטיחה האשמות בגרעין הפעילים ואמרה: "אני לא קונה את השלטים שהם מניפים. שיכתבו שם 'ביבי הביתה' כי זה הדבר היחידי שמעניין אותם. לא מעניין אותם מה קורה בדימונה ובפריפריה כהוא זה. הם הלכו לשדרה בשביל להפיל את המשטר, זאת מהפכה דה לה שמאטע".

על הכוונות לכאורה של המפגינים, בעיני מרגול, אמרה כי "הם רוצים משטר מיופיף, בעצם הם רוצים את עצמם בשלטון. שיהיו כנים ויקראו למחאה בשמה האמיתי, הם רוצים שביבי ילך הביתה. משהו במחאה הזאת לא נעים לי ויש פה משהו מגמתי. הדרישות שלהם הזויות".

עם זאת, כאמור, אחרי מסכת ההאשמות הקשה והטענה ש"דימונה והפריפריה" אינן בעלות חשובות בעיני מפגיני המאהלים, ביקשה היא עצמה להשתתף באירוע בבאר-שבע - כשבקרב מארגניו רווחת הנטיה לאשר זאת.

הערב, בבאר שבע, אמרה צנעני: "שמחתי לבוא לכאן. באר-שבע היא לא פריפריה, באר-שבע היא עיר ואם בישראל. בחיים לא התנגדתי למחאה הזאת, עשיתי טיזינג למפגינים. אני מחזקת את ההפגנות בכל המדינה. כנראה שכדי לסתום לי את הפה צריך לירות לי בראש".