בשורת אגרות החוב למחירי הנדל"ן

המצב הנוכחי בבורסות יכול להוליד מצב שבו קבלנים ינסו להיפטר מסחורה כמעט בכל מחיר

לא פשוט להכניס לנוסחה המחשבת את מצב שוק הנדל"ן, המורכבת גם כך, את הזעזועים העזים שפוקדים כעת את שוק ההון העולמי והמקומי.

אף אחד לא באמת יודע האם, גם הפעם, המשבר במניות - שמרחיק משקיעים מניירות וירטואליים ומחזיר אותם לארבעה קירות - יצטרף לנתונים מוכרים כמו ההיצע המוגבל של קרקע ודירות, חיבה של משקיעים ושאר ישראלים לדירות, המחסור בכוח אדם בבנייה, התשתיות המוגבלות, הטבות המס למחזיקי דירה ועוד - ויספק רוח גבית לשוק המגורים שאו-טו-טו יתעורר מהתרדמת הקצרה ויחזור לעלות;

או שמא, המשבר במניות - שפוגע בתחושת העושר, בחסכון וכמובן במצב הרוח להשקעות מכל סוג שהוא - יצטרף לכל יתר הסיבות האחרות לקיפאון: מגבלות על המשכנתאות, השיווק המואץ, הוד"לים, הרפורמה במינהל, הרפורמה בתכנון ובנייה, המגבלות על משקיעים, צעדי האוצר וכו' - ויספק רוח גבית להמשך מגמת הירידות.

רק שמעבר לכל הספקולציות, הבעיה הכי מוחשית כעת בענף המקומי - שיכולה להפוך לבשורה הגדולה של מייחלי הירידות - נמצאת בשוק האג"ח, זירה מרכזית לגיוס חוב בנדל"ן בשנים 2006 ו-2007. אם שוק ההון והגיוסים ייסגרו לתקופה ארוכה, כשמועדי הפרעון של הקרן הולכים ומתקרבים, נתחיל באמת לראות פה יזמים וקבלנים מנסים להיפטר מסחורה כמעט בכל מחיר, רק כדי לגייס מזומן ולהתגלגל הלאה.

ובשנים 2012-2011, להבדיל מב-2009-2008, לא יהיו כאן קבוצות רכישה שיצילו אותם ויקנו מהם את הקרקע.