גרופון המציאה מושג חשבונאי חדש - קופון שפג תוקפו

גרופון, מפעילת אתר הקופונים המוביל בעולם, הצליחה בעזרת המושג החדש להפוך הפסדים כבדים לרווחים נאים ■ הרגולטור האמריקני ממש לא אהב את זה

פעם זה היה די פשוט. לחברה היו הכנסות, רווח תפעולי, ורווח נקי. אלו היו שלושת הפרמטרים העיקריים שלפיהם שפט אותה שוק ההון, והגדרתם הייתה זהה כמעט עבור רוב החברות. עם הזמן החברות הציבוריות - ושוק ההון במקביל אליהן - השתכללו, והרצון להציג נתונים כמה שיותר טובים (שיתמכו במחיר המניה) יצר פרמטרים שונים, בעלי שמות אקזוטיים כמו EBITDA, EBIT וכדומה. החשבונאות הפכה ליצירתית מאין כמותה, והכול מתוך מטרה אחת ויחידה: לשפץ את נתוני החברות ולדחוף את המניה קדימה - ותהיה האמת אשר תהיה.

חברות האינטרנט, שהמודל העסקי שלהן התגבש לכדי משהו ברור רק בעשור האחרון, לא היו יוצאות דופן, והדוגמה הנוכחית היא זו של גרופון, אתר הקופונים המוביל בעולם. גרופון, נזכיר, עומדת לפני הנפקה ראשונית בוול סטריט וזאת רק פחות משלוש שנים לאחר הקמתה. החברה מתכננת לגייס עד 750 מיליון דולר לפי שווי מוערך של 30 מיליארד דולר - שווי שנראה כרגע די תלוש מהמציאות של שוקי ההון.

גרופון, ואולי לא במקרה, הבינה כי השוק לא ימהר להדביק לה תג מחיר של 30 מיליארד דולר, ולכן בחרה להציג את נתוניה באופן שונה מזה של חברות אחרות. גרופון המציאה כללי חשבונאות משל עצמה, והאמינה כי הרגולטור האמריקני יעבור על כך בשקט. בסוף השבוע האחרון התברר כי החברה טעתה. הרשות לני"ע האמריקנית דחתה את שיטת הדיווח שאימצה החברה, ואילצה אותה לתקן את נתוניה - נתונים שכרגע הופכים את החברה לפחות אטרקטיבית.

הסבר לא מספק

אז מה עשתה גרופון? ובכן, החברה המציאה את המושג ACSOI (ראשי תיבות של Adjusted Consolidate Segment Operating Income), שזה - פחות או יותר - רווח תפעולי לפני הוצאות שיווק מקוונות (הוצאות שבעיקר ידועות בעגה המקצועית כעלות רכישת לקוח - Customer Acquisition Cost ונחשבות לגבוהות ביותר מבין הוצאות התפעול של חברות אינטרנט דוגמת גרופון).

ולמה עשתה זאת החברה? ובכן, מלבד הרצון הברור להציג תמונה ורודה יותר ולקבל שווי גבוה יותר - גרופון לא הסבירה בטיוטות התשקיף שהגישה עד כה כיצד רווח תפעולי שמוצג כ-ACSOI משרת נאמנה את ציבור המשקיעים, וזאת למרות שהרגולטור האמריקני מחייבה לעשות כן. כל שעשתה החברה הוא לצטט את אנדרו מייסון, המנכ"ל והמייסד, באחד מנספחי אותן טיוטות באומרו כי "שיטת דיווח זו מספקת לחברה ראות קריטית לתוך עסקיה", אך לא הסביר כיצד.

מייסון ממש לא שכנע את הרגולטור האמריקני, ובשבוע שעבר נאלצה החברה לתקן את טיוטות התשקיף, לנטוש את שיטת הדיווח שאימצה לעצמה, ולדווח על תוצאותיה לפי כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב, וזה אומר GAAP ולא ראשי תיבות אחרים. התוצאה: המספרים של גרופון נראים כרגע הרבה פחות אטרקטיביים ממה שנראו ביוני האחרון - אז הגישה החברה טיוטה ראשונה.

הפסד שהופך בתוך רגע לרווח

והנה המספרים שמוכיחים זאת: לפי כללי GAAP, גרופון רשמה אשתקד הפסד תפעולי של 420.3 מיליון דולר על הכנסות של 713.4 מיליון דולר. לפי הכלל העצמי שאימצה, ACSOI, ההפסד התפעולי - ראו זה פלא - הפך לרווח ועמד על 60.6 מיליון דולר, וזאת לאחר שהחברה נטרלה הוצאות שיווק בשווי של 241.5 מיליון דולר, הוצאות בגין מתן אופציות למניות בשווי של 36.2 מיליון דולר והוצאות בגין רכישת לקוחות של 203.2 מיליון דולר.

פערים אלו באו לידי ביטוי גם בתוצאות הרבעון הראשון של השנה. ההפסד התפעולי לפי כללי GAAP עמד על 117.1 מיליון דולר, ואילו לפי ACSOI מדובר היה ברווח תפעולי של 81.6 מיליון דולר. את נתוני הרבעון השני גרופון כבר לא הספיקה להציג לפי כלליה השנויים במחלוקת, ואלו - לפי הטיוטה המעודכנת שהוגשה בסוף השבוע האחרון - הצביעו על הפסד תפעולי (לפי כללי GAAP) של 102.5 מיליון דולר.

הנתונים המעודכנים של גרופון - בשילוב השווקים הרועדים - לבטח לא יקלו על ניסיון ההנפקה הקרב של החברה, אך התנהגותה הקלוקלת עלולה להוות מכשול גדול יותר. גרופון עשתה צחוק מחוקי ני"ע בארה"ב, ובדרך כמעט הטעתה את ציבור המשקיעים. "ACSOI הוא גימיק יחצ"ני, ולא יותר מכך", כתב באחרונה ג'ונתן ווייל, עיתונאי בכיר בסוכנות הידיעות "בלומברג".

למען האמת, לא יכולנו לתאר זאת בצורה טובה יותר.

tali-z@globes.co.il