יצחק תשובה עושה קסמים

אם הצרות כה גדולות למה שהקרן תזרים 500 מיליון? ואם זו הזדמנות, למה לו לוותר עליה?

הקוסם המפורסם הודיני היה ידוע ביכולתו להשתחרר מכבלי ברזל בכל מצב. כעת, 85 שנים אחרי מותו, מסתבר שקם לו יורש, הוא חי ופועל בישראל וקוראים לו יצחק תשובה.

על סף הסדר החוב בחברת דלק נדל"ן , חברה הניצבת בפני קריסה עם חוב גבוה יותר מ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח; בעת שמחזיקי הסדרות הקצרות והארוכות מתקוטטים ביניהם לגבי דחיית תשלום האג"ח הקרוב ונראה כי אין מנוס מהסדר חוב שיפגע במוניטין שלו, משתחרר פתאום מכבליו הקוסם הודיני, סליחה, הקוסם תשובה, מוציא שפן מהכובע.

לפנינו דאוס אקס מכינה (Deus ex machina). תשובה ימכור את דלק נדל"ן לקרן השקעות זרה במתווה שימלא אחרי כל מאווייהם של מחזיקי האג"ח: הקרן תזרים לחברה 500 מיליון שקל, תשובה עצמו יזרים עוד 100 מיליון שקל והכי חשוב - לא תהיה "תספורת". אפילו לא תלתל אחד קטן יירד מראשם של מחזיקי האג"ח.

תשובה מתנה את מכירת החברה בכך ש"במסגרת המתווה שיגבש המשקיע הזר להחזר חובות החברה לא תהיה הפחתה של קרן החוב". כלומר, תהיה פריסת חוב, תהיה דחייה של מועדי פירעון, ידונו על ריבית, אבל "תספורת" לא תהיה.

האם זה אמיתי?

כל זה נשמע כל כך טוב עד שעולה השאלה האם זה אמיתי? או שאולי מדובר במהדורת שוק ההון של לוין ואדלר, "המיליונרים האמריקנים" שהצהירו על כוונתם לרכוש את בית"ר ירושלים, ואחרי שבוע אופוריה של האוהדים, התפוגגו וחזרו לארצות הברית?

הנה כמה שאלות מתבקשות, שמעלה המהלך הזה. דלק נדל"ן נמצאת בצרות צרורות, זה לא חדש. אם כך, מה רואה בה לפתע קרן זרה שגורם לה להזרים 500 מיליון שקל במזומן, ולקחת על עצמה התחייבויות של לפחות עוד מיליארד וחצי שקל? איזה פוטנציאל רואה הקרן המסתורית שאף אחד אחר לא רואה?

ואם יש כאן הזדמנות נהדרת לעשות כסף, מדוע תשובה מוותר עליה? אם 500 מיליון שקל יפתרו את הבעיות של דלק נדל"ן, מדוע תשובה מוכר? האם הוא לא רואה את ההזדמנות, האם אין לו את ההון הנדרש להזרים, או שאולי פשוט נמאס לו להתעסק בדלק נדל"ן והוא רוצה להוריד את המשקולת מרגליו?

ויש גם את האותיות הקטנות. ההסדר הנפלא הזה תקף רק אחרי שהקרן תעשה בדיקת נאותות (לכך הוקצו שבועיים), ואחרי שהקרן תנהל מו"מ עם מחזיקי האג"ח במשך 60 יום ותגיע איתם להבנות. אם אין הבנות עם מחזיקי האג"ח, אין הסכם. במילים אחרות תשובה אומר לנושיו: אני עשיתי את שלי, הבאתי לכם פתרון, הבאתי חבילת מימון, הבטחתי שלא תפגעו, עכשיו תנו נא את חלקכם, ותסכימו להסדר חוב.

כמה זה יעלה למשקיעים?

וגם אם על הנייר הכל נראה נהדר, השאלה היא האם הקרן הזו רצינית, ויותר חשוב: איזה מתווה היא תציג בהסדר החוב? האם באמת תסכים קרן השקעות זרה לשים חצי מיליארד שקל בלי שמחזיקי האג"ח יתנו את חלקם, קרי יסכימו ל"תספורת"? ואם לא, אז מהו המחיר שבאמת ישלמו מחזיקי האג"ח?

אל חשש, לא נישאר באפילה עוד זמן רב. פרק הזמן קצוב, חודשיים וחצי, מבטיח שעד אז הכל יתבהר, ואנחנו נזכה לקבל תשובה.