מפלגה עם סעיף אחד במצע

בדומה למצב בחברות צעירות בהיי-טק, גם היזמים של המחאה החברתית לוקים בחוסר מיקוד

אומת הסטארט-אפ הפכה בשבועות האחרונים לסטארט-אפ המחאה. יש קווים מקבילים בין הקמתו של מיזם חדש בעולם ההיי-טק להקמתה של תנועת המחאה בישראל והתנהלותה עד כה. כמו בהיי-טק, גם בתנועת המחאה חברו יזמים צעירים ובעלי חזון שמאמינים ביכולתם לשנות את העולם. גם יזמי המחאה החברתית, כמו יזמי הסטארט-אפים, אינם מתרשמים מהמכשולים האימתניים שבדרכם ומהעובדה שהם יוצאים לדרך כנגד כל הסיכויים. אלה וגם אלה נחושים בצדקת דרכם ונכונים לעבור דרך חומות בצורות כדי להגשים את מטרתם.

בשני המקרים חוסר ניסיונם של היזמים הוא דווקא יתרון, העומד לצדם בעוד שוותיקים ומנוסים מהם כבר יודעים הכול, ולכן גם אינם מוכנים להיאבק כדי להגשים את מטרותיהם.

למרבה הצער, בדומה למצב בחברות צעירות בהיי-טק, גם היזמים של המחאה החברתית לוקים בחוסר מיקוד, בנטייה לחפש פתרונות רחבים מדי ובניסיון לפתור הרבה בעיות בבת-אחת, בתקווה שהאמצעים המוגבלים העומדים לרשותם יספיקו כדי להתמודד בכל החזיתות בו-זמנית.

לטענתי על יזמי המחאה להתמקד אך ורק בנושא אחד: החלפת שיטת הבחירות בישראל ומתן הזדמנות לדור הבא של מנהיגים ישראלים . בלי מנהיגים אמיתיים לא יתחולל פה שינוי, ולאנשים שכאלה אנחנו צריכים לסלול את הדרך. שכן המפלגות הקיימות כיום, מימין ומשמאל, לעולם לא יתנו למנהיגים ראויים לצמוח מתוכן.

אין סיכוי ממשי להישגים אמיתיים ויציבים לטווח ארוך כל עוד מי שיושבים היום בשלטון ובהנהגת האופוזיציה יישארו במקומם. הרי אלה האנשים שהביאו את כולנו עד כה. הם, ושיטת הבחירות בישראל, שמייצרת עבורם כל פעם מחדש את האפשרות לחזור לאותם כיסאות או להתחלף זה עם זה בין אופוזיציה לקואליציה.

לראיה הצמד נתניהו-ברק. שניהם נכשלו כישלון קולוסאלי כראשי ממשלה, הודחו על ידינו הבוחרים בבחירות דמוקרטיות, ריסקו את מפלגותיהם כשהחליטו לברוח לעסקים פרטיים, ואיפה הם עשור לאחר מכן? שוב, מובילים את המדינה לאן שמתחשק להם, תוך להטוטנות פוליטית ורמיסה צינית וברוטלית של רצון הבוחר.

הצעתי ליוזמי המחאה היא פשוטה: הקימו מפלגה עם סעיף אחד במצע הבחירות שלה - החלפת שיטת הבחירות. התחייבו שאם תזכו למסה קריטית של חברי הכנסת תפעלו ללא לאות לתיקון השיטה, ומיד לאחר מכן תפזרו את הכנסת ותגרמו לבחירות חדשות. אם תמשיכו בלהט שבו צפינו עד כה, ימשיכו מאות האלפים לתמוך בכם ואליהם יצטרפו מיליוני הבוחרים בקלפי.

נכון, התיקונים החשובים בחינוך ובבריאות, בדיור וברווחה יידחו, אבל הם ממילא לא יקרו תחת ה"מנהיגים" הנוכחיים. להיפך, הפוליטיקאים שלנו מספיק משופשפים לדעת שבקרוב יקבלו מתנה בדמות פיגוע כואב או אירוע ביטחוני משמעותי שיעזרו להם להשכיח את המחאה.

הם ישמחו להקים ועדות בדיקה שיחקרו, יגבבו המלצות ואין סוף דוחות שאיש לא יקרא, עד שתתמסמס לה המחאה ותשקע לבלי שוב. רק מאבק ממוקד, שיסמן מטרה אחת מוגדרת היטב ומעשית, יגרום לשינוי אמיתי בזכות נחישותם של יזמי המחאה. ממש כמו בסטארט-אפ.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל