עו"ד ניסה לסחוט את לקוחו והורשע בהפרת חובות הנאמנות

עו"ד שי רוטנשטרייך שימש כיועץ משפטי בחברת סטוקו ניהול, ולאחר פיטוריו האשים אותה בהעלמת מס, בניסיון לסחוט ממנה כספים ■ הורשע בהפרת חובת הנאמנות, המסירות והסודיות

הכרעת דין חמורה כנגד עורך דין שהפר את חובת החיסיון וניסה לסחוט לקוח: בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין במחוז תל-אביב הרשיע לאחרונה את עו"ד שי רוטנשטרייך בעבירות של הפרת חובת נאמנות ומסירות ללקוח, הפרת חובת הסודיות, טענת טיעון משפטי ועובדתי שאינו נכון, מעשים הפוגעים בכבוד המקצוע והתנהגות שאינה הולמת עורך דין.

זאת, לאחר שחשף סודות של חברת סטוקו ניהול, שהיה סמנכ"ל התפעול שלה ויועצה המשפטי, ייחס לחברה העלמות מס במיליוני שקלים, והאשים אותה ב"הונאת מס גדולה" ובניהול "מערכת הלבנת הון" ורישומים כוזבים במשך שנים. כל זאת, במסגרת ניסיונות לסחוט כספים מהחברה.

הדיינים, עורכי הדין אילן כץ, עילית רפאל ושחר מילצ'ן, ציינו כי "התמונה המצערת קשה במיוחד. הנאשם הפר את חובת הסודיות והחיסיון שהוא חב כלפי סטוקו, כחלק מניסיון סחיטה שהפעיל כלפי לקוחו... ומתוך מטרה לרדוף אותם ולפגוע בהם, עד שייכנעו וישלמו לו את הכספים שהוא דורש מהם".

ראשיתה של הפרשה בפיטוריו של רוטנשטרייך מסטוקו, 3 חודשים בלבד לאחר תחילת העסקתו. רוטנשטרייך, שלא השלים עם פיטוריו, הגיש תביעה לבית הדין לעבודה, בה טען כי פוטר כיוון שחשף מעשים פליליים חמורים של החברה ושל בעליה, ניב רז חיים ורעייתו.

זמן קצר לאחר הגשת התביעה הגיעו הצדדים להסדר, במסגרתו שולם לרוטנשטרייך פיצוי בסך 35 אלף שקל, תוך שהוא התחייב שכל הידוע לו על החברה חוסה תחת חיסיון, והוא לא ישתמש בכך.

ואולם, בסמוך לאישור ההסדר חרג ממנו רוטנשטרייך, כאשר שיגר אל רז חיים ורעייתו מכתב דרישה לתשלומים נוספים, במסגרתו חזר על טענותיו. רוטנשטרייך הגיש תביעה נוספת לבית הדין לעבודה, הפעם כנגד רעייתו של רז חיים, במסגרתה חזר על טענותיו, דרש כספים ואף צירף את רשות המסים כמשיבה פורמלית.

בהמשך אף שלח רוטנשטרייך מכתב למפקח המחוזי לבריאות הסביבה, למנהל אגף רישוי עסקים בעיריית תל-אביב ולמנהל אגף פיקוח עירוני בתל-אביב, במסגרתו התרה על ליקויי תברואה וליקויי בנייה חמורים שסטוקו עוברת לכאורה.

רז חיים הגיש בתגובה, באמצעות עו"ד אבי אודיז, תלונה ללשכה כנגד רוטנשטרייך בגין הפרת חיסיון עורך דין-לקוח, הגשת כתבי בית דין שקריים, הגשת תלונות-שווא לרשויות וניסיונות סחיטה.

בתגובה טען רוטנשטרייך כי המידע שקיבל אינו חסוי, שכן היה מדובר בתכנון לעבור עבירות, ולכן מחובתו לדווח על כך. בנוסף, טען כי המידע הגיע אליו במסגרת תפקידו כסמנכ"ל תפעול בחברה, ולכן לא חלים עליו כללי החיסיון.

"כוונת זדון"

בית הדין המשמעתי של הלשכה קבע כי גירסתו של רוטנשטרייך "מלאה סתירות ואינה אחידה", וכי הוא פעל רק בשל בצע כסף.

"לא נתתי אמון בדבריו של הנאשם, בלשון המעטה", נכתב בהחלטה. "מכתביו והתנהלותו עולה באופן חד-משמעי כי הנאשם לא בחל בשום אמצעי על מנת לפגוע בניב ובעסקיו, עד כדי 'צו סגירה על החיים', כלשונו הוא. הנאשם חצה בהתנהגותו את כל הקווים בחוסר תום-לב מובהק ובכוונת זדון של ממש, וכל זאת על מנת להרע למשפחתו של ניב ולעסקיו, ולא לזכותו ייאמר שגם נחל הצלחה לא קטנה".

ביולי האחרון זיכה בית הדין המשמעתי הארצי של הלשכה את רוטנשטרייך מאשמת התנהגות שאינה הולמת את המקצוע, ובכך קיבל את ערעורו על הרשעתו בבית הדין של מחוז תל-אביב בגין שימוש בהאזנת סתר.

עו"ד רוטנשטרייך בחר שלא להגיב לידיעה.