שיף: לרווח את מדרגות המס למשתכרים 20-6,000 אלף שקל

יור לשכת רואי החשבון לשעבר: "אי-אפשר לעצור את כלכלת השוק החופשי, אך גם אי-אפשר לרמוס את מעמד הביניים" ■ "לא תבוא מוועדת טרכטנברג הישועה; חבל על הזמן"

"חובה על ממשלת ישראל למצוא נוסחה עכשווית - בין הסוציאליזם הקיצוני ששלט כאן ב-3 העשורים הראשונים של המדינה לבין הקפיטליזם הקיים ב-3 העשורים האחרונים" - כך אומר ראובן שיף, מרואי החשבון הבכירים בישראל, ששימש בעבר יו"ר לשכת רואי החשבון.

לדבריו, "אי-אפשר לעצור את כלכלת השוק החופשי, אך גם אי-אפשר לרמוס אוכלוסיות רבות, כולל מעמד הביניים. למרבה הצער, הצמיחה בת -הקיימא בשנים האחרונות פסחה על חלק גדול משכבות האוכלוסייה, והן לא לקחו חלק בחגיגה".

שיף אמר את הדברים ל"גלובס" עם תחילת עבודתו של "צוות רוטשילד" בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג, המתיימר לשנות את פני המשק הישראלי.

"אני מכיר ומוקיר את פרופ' טרכטנברג ורבים ממומחי הוועדה, אך לא נראה לי שממנה תבוא הישועה. הבעיות והפתרונות כתובים על הקיר. הממשלה אינה צריכה להמתין חודשים רבים כל-כך, חבל על הזמן של הוועדה המכובדת", אומר שיף. "המצב הזה מזכיר לי את המונח הישראלי 'קבורת ועדה', או כאשר במשחק כדורגל הקבוצה המובילה מושכת בדקות האחרונות זמן. יש לי תחושה שממתינים לתקופת הגשמים, אז מאהלי המחאה ייעלמו מהשטח".

"נשאר חצי מהברוטו"

לדברי שיף, יש לרווח באופן משמעותי את מדרגות המס. "לא ייתכן שמי שמשתכר 13-18.5 אלף שקל ברוטו ישלם מס שולי בשיעור של 42% ועוד 5% על חלקו בהפרשה לפנסיה, המקפיץ את שיעור המס שהוא משלם ל-47%", הוא אומר. "נשאר לו רק חצי מהשכר ברוטו שהוא מרוויח, וזה רק המיסוי הישיר! נוסף על כך מוטל מיסוי עקיף בשיעור שאין לו אח ורע במדינות OECD. לכן יש לרווח את מדרגות המס של ההכנסות הנעות בין 6,000 ל-20 אלף שקל ברוטו".

- איך תממן את כל זה?

"באמצעות הקפאת המתווה של הפחתת המס הישיר. מס חברות בשיעור של 24% דומה לזה שנגבה ברוב מדינות OECD. גם יש להקפיא את הפחתת המס השולי ליחידים בשיעור הנוכחי של 45%, כי אין מספיק מקורות תקציביים למימון ההוצאה הציבורית ושיפור הרווחה הרצוי של מעמד הביניים".

בתחום הדיור מציע שיף שהמדינה תעניק נקודות זיכוי לכל משפחה צעירה המשלמת ריבית על המשכנתא. "אי-אפשר שכולם יגישו דוחות", הוא אומר, "זוג צעיר שרכש דירה יקבל נקודות זיכוי, כמו כל אקדמאי שסיים תואר. כמו כן, יש להפחית למינימום את מס הרכישה בדירות שרוכשים זוגות צעירים.

"יתרה מכך, יש עתודות קרקע עצומות בקיבוצים, ורבים מהם ממוקמים באזורים בני דיור. אלה מקומות מצוינים מבחינת איכות חיים, ואני סבור כי את ההרחבות שניתנות לדור ההמשך בקיבוצים יש להעניק גם לזוגות צעירים".