ועדת קדמי תמליץ על קיצוץ מכסים ומסי קנייה ועל פתיחת שוק המזון לתחרות

דיווח בערוץ 2: ועדת קדמי תמליץ לפתוח באופן משמעותי את שוק המזון לתחרות - ולא רק את שוק מוצרי החלב ■ תפרסם קול קורא לאזרחים החוששים כי הם עלולים להיפגע מההמלצות

ועדת קדמי ממליצה לפתוח באופן משמעותי את השווקים לתחרות - כך מדווח הערב (ב') ערוץ 2. ועדת קדמי, שדנה בסוגיית יוקר מוצרי החלב והצריכה, צפויה למסור מחר (ג') את המלצותיה, שעיקרן פתיחת שוק המזון ומוצרי הצריכה לתחרות. הוועדה ממליצה על תחרותיות משמעותית בשווקים אלה ועל הורדת מס הקנייה.

מהלך זה צפו להביא להורדה דרמטית של שיעור המכס ואף לביטולו. כמו כן, ייפחת שיעור מס הקנייה, והליך קבלת האישורים הנדרשים ממשרד הבריאות וממכון התקנים יפושט ויואץ.

שיעור המכס על מוצרי היבוא כיום: 190% על בשר, 140% על החמאה, 50% על החיטה, 162% על אבקת חלב ו-12% על הלבשה. מדובר בהורדה דרמטית של המכס מגן.

עוד נמסר כי מחר יפורסם קול קורא בעיתונות עבור אזרחים החוששים כי הם עלולים להיפגש מההמלצות. מדובר בעיקר בחקלאים או יצרנים שונים. אחרי שיישמעו טענותיהם, יוחלט באופן סופי באיזה שיעור להפחית את המכס או האם לבטלו כליל. במדינת ישראל מרוויחים 3 מיליארד שקל רווחים ממכס, וכפי הנראה צפוי שינוי.

נזכיר כי המלצות הוועדה הבין-משרדית בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, הוגשו לפני כחודש לראש הממשלה, בנימין נתניהו. הוועדה התייחסה עד כה רק לשוק החלב, המליצה בין היתר להחיל על המחלבות ועל רשתות השיווק חובת דיווח מדי רבעון על היקף הרווחיות שלהן ממכירה של כ-30 מוצרי חלב, ואם תושג רווחיות בלתי סבירה על חלק מהמוצרים - המדינה תכניס אותם לפיקוח מלא.

כמו כן, הוועדה ממליצה כי המדינה תעודד פתיחת מחלבות חדשות באמצעות החוק לעידוד השקעות הון; תסבסד ב-5 אגורות כל ליטר חלב ברפתות משפחתיות וקטנות; תאפשר יבוא של גבינות קשות ושל אבקת חלב ותאסור על מחלבות לתת הלוואות לרפתות, כדי לנתק את הזיקה ביניהן.