זה לא נגמר: למרות שהמעו"ף צנח ב-10% - השורטים גדלו

פוזיציית השורט על המעו"ף גדלה בכ-2% ל-1.408 מיליארד שקל ■ העלייה התרחשה על אף הצימצום בהיקף השורטים על החברה לישראל וטבע ■ השורטים על כיל זינקו ב-151%

כיצד השפיעה המפולת על פוזיציית השורט בבורסה? נראה שזה עוד לא נגמר: בשבוע שעבר, עת צלל מדד המעו"ף בשיעור חד של 10% ושוויו צנח בכ-40 מיליארד שקל לכ-408 מיליארד שקל, גדלה גם פוזיציית השורט על המדד המוביל בת"א בכ-2% והגיעה ל-1.408 מיליארד שקל, עם כי היקף המכירות בחסר בשבוע שהסתיים ב-11 באוגוסט היה עדיין נמוך מהשיא שנקבע שבוע קודם, כאשר אלו הסתכמו בכ-1.43 מיליארד שקל. כך עולה מהנתונים הסטטיסטים שפורסמו באתר הבורסה.

החברה לישראל עדיין מובילה את הרשימה, אך ביחס לשבוע שהסתיים ב-4 באוגוסט נרשמה ירידה של כ-11% או צימצום של כ-83.6 מיליון שקל בהיקף מכירות החסר בה, כשאלו הסתכמו בסוף השבוע שעבר (ב-11 באוגוסט) ב-661.6 מיליון שקל, לעומת שיא של 745.2 מיליון שקל שבוע קודם לכן. נציין כי באותה התקופה צנחה מנית חברת ההחזקות של האחים עופר שבשליטתה חברות כגון כיל , טאואר וצים ב-15.4% ל-2,900 שקל . נזכיר כי פוזיציית ענק זו נובעת מפעולות ההשאלה של מניות החברה לבנקים זרים בתמורה להלוואות, שביצע עידן עופר והוגדלו לאחרונה.

גם במניית טבע נרשמה ירידה חדה של כ-55.5% בהיקף פוזיציית השורט בשבוע החולף מ-103.8 מיליון שקל ל-46.2 מיליון שקל בזמן שהמניה איבדה כ-5.4% משוויה וירדה לרמות שפל רב שנתיות של 138.6 שקל למניה. נזכיר כי שבוע קודם לכן זינקו השורטים על המניה בשל האכזבה מפרסום תוצאות מאכזבות הניסוי בלקווינימוד ונראה כי השבוע היו שורטיסטים שניצלו את הרווחים שרשמו מהצניחה במחיר המניה וסגרו את פוזיציית החסר.

במניית דסק"ש , שצנחה במהלך השבוע שעבר בקרוב ל-40% קטנה הפוזיצייה שהחזיקו השורטיסטים מ-6.868 מיליון שקל ל-5.062 מיליון שקל. באמצעות דסק"ש שולט נוחי דנקנר במניית כור , אשר ספגה ירידות חדות על רקע הגידול בהפסדיה מההשקעה בקרדיט סוויס.

על רקע הקיטון בהיקף השורטים בעיקר על החברה לישראל ובטבע בולט עוד יותר הגידול בהיקפם הכולל בשבוע החולף.

בין המניות בהן נרשמה עלייה בהיקף פוזיציות השורט במדד המעו"ף נציין את מניית כיל בה זינקה פוזיציית השורט ב-151% ל-105.2 מיליון שקל בזמן שמניית חברת הדשנים נפלה בכ-10%, וזאת על אף שדיווחה במהלך אותו השבוע כי חתמה על הסכם למכירת מיליון טונות אשלג ללקוח המרכזי שלה בהודו, במחיר ממוצע של 490 דולר לטונה. מדובר בשיפור של כ-120 דולר לעומת המחיר עליו סיכמה מול אותו לקוח בחוזה הקודם בין הצדדים.

במניית אבנר , חברת הקידוחים שבשליטת יצחק תשובה, הוכפלה פוזיציית השורט ל-20.8 מיליון שקל בזמן שערך המניה נפל ב-11%.

במניית חברת התרופות פריגו , אשר ממשיכה להיות המניה הבולטת לטובה במדד המעו"ף השנה החליטו המשקיעים כי הגיע הזמן לעשות גם עליה שורט ופוזיציה זו גדלה בשבוע שחלף ב-60% ל-55.8 מיליון שקל בזמן שמחיר המניה המשיך לטפס בניגוד למגמה ששלטה בשוק בשיעור של 1.1%.

במניות הבנקים שהיו בין המניות שבלטו בירידות בשבוע החולף נרשם גידול בהיקף השורטים, כאשר בפוזיציה שמשקפת מכירה בחסר של מניית בנק הפועלים נרשמה עלייה של 17.7% ל-91.6 מיליון שקל. ובלאומי נרשם גידול בסך של כ-10 מיליון שקל לכ-60 מיליון שקל.

מדד המעו"ף בחודש החולף: