שטראוס: "השפעת המחאה על עסקינו אינה מהותית"

הרווח הנקי של שטראוס צנח ברבעון ב-50% ל-26 מיליון שקל ■ המכירות ברבעון עלו בכ-16% לרמה של 1.8 מיליארד שקל ■ המנכ"ל גדי לסין: "אנו רגישים למחאה וקשובים לצרכנים"

עדות ראשונה להשפעות גל המחאה החברתית על שוק הקמעונאות והמזון קיבלנו אתמול (ג'), עם דברי יו"ר ומנכ"ל שופרסל, שהעידו על ירידה בקצב הצמיחה במחצית השנייה של 2011.

בחברות המזון שטראוס אמנם בחרו להתנסח היום (ד') מעט יותר בזהירות, אבל גם שם ניתן לזהות ניצני שינוי במציאות העסקית.

בהתייחסו להשפעות המחאה על פעילות החברה אמר היום גדי לסין, מנכ"ל שטראוס, כי "מציאות צרכנית חדשה, לצד העליות החדות המתמשכות במחירי חומרי הגלם, מהוות אתגר לא פשוט שאיתו עלינו להתמודד במהלך החודשים הבאים".

"אנו הופכים כל אבן בחברה ובוחנים את הנעשה", הוסיף לסין. "עם זאת, נקפיד לשמור על אנשינו ועל אספקה מלאה של המוצרים לצרכנים. אנו קשובים למחאה, רגישים לקול הצרכנים שלנו ומבינים שיש לנו מחויבות ואחריות להתאים את אופן הפעולה שלנו ליכולות של הצרכנים".

בדומה למגמה ברבעונים האחרונים, שטראוס ממשיכה להגדיל את היקפי פעילותה, וממשיכה להיפגע מעליית מחירם של חומרי הגלם.

מדוחות קבוצת המזון של משפחת שטראוס לרבעון השני של השנה עולה כי החברה הגדילה את היקף המכירות הרבעוני ב-16.5% ל-1.85 מיליארד שקל, ובמחצית השנה ב-10.5% ל-3.6 מיליארד שקל, כששיפור נרשם בכל תחומי הפעילות העיקריים.

אולם, כאמור, עליית מחיר חומרי הגלם - בעיקר בתחום הקפה - פגעה בשיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית והשתרשרה לשורה התחתונה. עלייה ניכרת נרשמה גם בהוצאות המימון של החברה, וכן בהוצאות בשל הגדלת הפעילות בחו"ל.

כך, הרווח הנקי הרבעוני של שטראוס הצטמק ב-50% ל-26 מיליון שקל, ובמחצית הוא צנח ב-40% ל-81 מיליון שקל. הפגיעה המרכזית ברווח מקורה בפעילות הקפה, שם למרות צמיחה רבעונית של כ-20% ל-924 מיליון שקל, נשחקה הרווחיות התפעולית ב-17.5%, ל-52 מיליון שקל.

נציין כי קונצנזוס האנליסטים של "גלובס" ופסגות עמד על רווח של 0.5 שקל למניה, קונצנזוס האנליסטים לגבי הכנסות החברה עמד על 1.7 מיליארד שקל למניה. (לצפייה בעמוד קונצנזוס האנליסטים לחצו כאן).

אחרי השקעה של 70 מיליון שקל ברכישת חברת הקפה "פינו גראו" בברזיל בתחילת הרבעון השני, ו-10.5 מיליון דולר נוספים ברכישת מותג הקפה הרוסי "אמבסדור" בסוף יולי, שטראוס מציינת בדוחות כי היא החברה השישית בגודלה בשוק הקפה הקמעונאי בעולם.

צמיחה בסברה

פעילות החומוס הצומחת של שטראוס בארה"ב, שנעשית באמצעות החברה-הבת סברה, ממשיכה לצמוח בקצב נאה. המכירות הרבעוניות של סברה צמחו ביותר מ-40% ל-201 מיליון שקל, כשנתח השוק שלה בקטגוריית הממרחים המצוננים הגיע לכ-53%.

פעילות נוספת בה תולים בשטראוס תקוות לפריצה בחו"ל היא תחום המים. החברה משווקת בארץ מערכות לטיהור מים באמצעות המותג "תמי 4", וברבעון החולף השיקה פעילות דומה בסין, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. הכנסות החברה מפעילות המים לרבעון עלו ב-13.2% ל-100 מיליון שקל.

בישראל, שטראוס היא החברה השנייה בגודלה בשוק המזון, ובדוחות היא מציינת כי החזיקה בינואר-יוני 11.4% מסך שוק המזון והמשקאות הקמעונאי בארץ. הרווחיות התפעולית של פעילות זו שמרה על יציבות, לאחר שיפור של כ-9% במכירות, שהגיעו ל-683 מיליון שקל.

ערן יונגר, אנליסט מגדל שוקי הון, סיכם ואמר כי "מכירות הקפה הגבוהות בחו"ל הפתיעו לטובה, אבל הרווח התפעולי שירד מדגיש את הקושי בתקופה הנוכחית לעלות בנתחי שוק וגם להרוויח".

לדבריו, "בסך-הכול, לחברה נכונה חצי שנה מאתגרת גם בפעילות המים שהיא עתירת השקעות".

המחאה לא פגעה

בדוח הדירקטוריון מתייחסת שטראוס למחאה הציבורית על יוקר המחיה ומציינת כי המחאה לא פגעה עד כה בעסקיה: "במהלך חודש יוני החלה מחאה ציבורית בישראל שהחלה בקריאה לצרכנים להחרים את גבינת הקוטג'. חרם זה החל את המחאה, שמתמקדת כעת בעלייה המתמשכת במחירי המזון, הדיור והעלייה הכללית ביוקר המחיה בישראל. נכון למועד פרסום הדוח, השפעת המחאה על תוצאותיה הכלכליות של הקבוצה אינה מהותית.

"בעקבות המחאה הציבורית החליטה הממשלה בישראל על הקמת מספר ועדות רגולטוריות לבחינת הריכוזיות והתחרותיות בשוק המזון בכלל, ובענף החלב בפרט. בשלב זה לא ניתן להעריך מה יהיו השינויים שיחולו בעקבות הוראות רגולטוריות אלה ואת השפעותיהם על תוצאות החברה".