"ניו-יורק טיימס": כך טועה הממשל בארה"ב בחישוב תחזיות הצמיחה

ב-2008 חזה הממשל התכווצות של 3.8%, אולם בפועל ההתכווצות עמדה על 9.8% ■ בשנים 1983-2009, פספסו את התחזיות בממוצע של 1.3 נקודות האחוז ■ מה מקור הטעות ?

האם הפערים המתגלים בין התחזיות לצמיחה בארה"ב לבין הנתונים המתקבלים בפועל, מקורם בשיטה שגויה לחישוב התחזיות? אם להאמין לבנימין אפלבאום מה"ניו-יורק טיימס", התשובה היא כן.

במאמר שפרסם היום ב"ניו-יורק טיימס", מטיח אפלבאום האשמות קשות במשרד לניתוח כלכלי של הממשל האמריקני, האחראי על עיבוד הנתונים הכלכליים ופרסום התחזיות, על השיטה בה הוא משתמש לחישוב התחזיות שלו.

במאמר מובאת דוגמא מהשנה האחרונה, כשבאפריל הממשל האמריקני הודיע שהצמיחה ברבעון הראשון של השנה תעמוד על 1.8%, אך בפועל, הצמיחה במשק עמדה על 0.4%. "האנשים תמיד רוצים את המידע הכי טוב שיש לנו באותו זמן", אמרה טארה סינקלייר, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון. "הבעיה היא, שבאותו הזמן, הנתונים שנמצאים בידינו הם לא ממש בעלי ערך".

נתוני הצמיחה שהממשל מפרסם כחודש אחרי סיום כל רבעון בשנים 1983-2009, פספסו את התחזיות בממוצע של 1.3 נקודות האחוז לעומת הנתונים שמתפרסמים שנה אחרי, ושהם יותר מדויקים. הפספוס המשמעותי יותר, הוא בהערכות שהיו לממשל בקשר להתכווצות המשק ברבעון הרביעי של 2008, בשיאו של המיתון, כשההערכות עמדו על 3.8%. אולם מניתוח של הנתונים היום, עולה שההתכווצות במשק של ארה"ב עמדה באותה תקופה על 8.9%.

המתודולוגיה העקומה של השיטה

הבעיה הבסיסית פשוטה מאוד להבנה: יותר מחצי מהמרכיבים שמשמשים את המשרד לחישוב התחזיות שלו, מורכבים כולם, או חלקם, מתחזיות של חודשים שעברו. והרי הממשל לא יודע בדיוק כמה החברות מבזבזות, אז הוא מתבסס על ניחושים מושכלים, בהתבסס על נתוני העבר. אולם במצב של משבר, התחזיות הבסיסיות לא תופסות, שכן במצבים של משבר, התחזיות הבסיסיות מתחילות להשתנות בצורה דרסטית למדי. וזה גורם להערכות לאבד כל אחיזה במציאות הכלכלית.

"מדובר בסופו של דבר על ניחושים מושכלים. ולמרות זאת, השוק מתבסס עליהם במידה גבוהה, כי השווקים הינם מקומות שמתבצע בהם מסחר בתדירות גבוהה מאוד, בהתבסס על נתונים מידיים", אמרה מדלין שנאפ, מנהלת אגף מחקר המאקרו, בחברת המחקר טרימטאבס.

הפתרון המוצע

ג'סטין וולפרס, פרופסור למנהל עסקים באוניברסיטת פנסלבניה, פירסם את התחזיות שלו בתחילת הקיץ על כך שהממשל יוריד בצורה משמעותית את תחזית הצמיחה של המשק האמריקני ברבעון הראשון השנה. בניתוח שלו התבסס וולפרס על נתוני ההכנסות שמפורסמים ביחד עם התחזיות הראשוניות של הממשל. נתוני ההכנסות הצליחו לחזות מוקדם יותר את עומק המיתון מאשר נתוני ההוצאות.

"זה מחריד עד כמה אנחנו, הכלכלנים, מתייחסים בזלזול לבעיות במדידה", אמר וולפרס והוסיף: "נתוני ההוצאות נראו רעים אבל לא עגומים. אולם נתוני ההכנסות היו עגומים למדי".

גורמים רשמיים במשרד לניתוח כלכלי ניסו להגן על השיטה בה הם משתמשים לחישוב התחזיות וטענו שההערכות שלהם מאוד מדוייקות בתחום מרכזי אחד: זה נדיר מאוד עבור המשרד לטעות בקביעה שהכלכלה מתכווצת בעוד בפועל היא צומחת, ולהיפך. המשרד עומד בסטנדרט הזה 98% מהזמן.