החקלאים מזהירים: נקיים "יום זעם" בשל המלצות ועדת קדמי

מקורב לוועדת קדמי, שתפרסם את המלצותיה תוך כשבועיים: לא תהיה המלצה על יבוא מזון טרי

ועדת המזון שבראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, תמסור את המלצות הביניים שלה בתוך כשבועיים, והחקלאים כבר נערכים למאבק: היום (ד') קיימה התאחדות החקלאים כנס חירום, ובמהלכו סוכם על הקמת מטה מאבק שירכז את הפעולות אל מול משרדי הממשלה. החקלאים חוששים כי המלצות ועדת קדמי יכללו יבוא נרחב של תוצרת חקלאית בניסיון להוריד את מחירי המזון.

"ביטול מכסי המגן על מוצרי החקלאות הישראליים פירושו המיידי גזר דין מוות לחקלאות בנגב ובגליל", אמר יו"ר התאחדות החקלאים, אבשלום (אבו) וילן. לדבריו, החלטה כזאת תוביל לעקירת מטעי פירות בגליל, סגירת רפתות ולולים וחקלאים רבים ייאלצו לחסל את משקיהם.

"הם יירשמו ללשכות האבטלה, והאחריות על מצב זה הוא על הממשלה", אמר וילן, והוסיף: "כל ממשלות ישראל בעבר הבינו את החשיבות של עיבוד ושימור הקרקע החקלאית. דווקא הממשלה הימנית ביותר בתולדות המדינה מייבשת את קרקע הלאום, ותאבד אותה לדורות אם תמשיך לעשות כך".

בראש מטה המאבק של התאחדות החקלאים יעמוד יו"ר התאחדות מגדלי הפירות, מאיר יפרח. בכנס היום סוכם כי המטה יפעל לגיבוש מהלכי מחאה, ובהם שיבוש של אספקת תוצרת חקלאית וקיום "יום זעם" שבו חקלאים מכל המגזרים יפגינו ברחבי הארץ.

גורמים המקורבים לוועדת קדמי מבהירים כי אין בכוונת הוועדה להמליץ בשלב זה על פתיחת יבוא של מזון טרי, ובכלל זה גם לא יבוא של ביצים, עופות, פירות וירקות. עם זאת, בכוונת הוועדה להציע הפחתה נרחבת במכסי מגן, בדגש על מזון מעובד ומוצרי צריכה, כדי להגביר את התחרותיות.

"ועדת קדמי לא תפגע בתעשייה המקומית ומנגד תפעל להיטיב עם הצרכנים", אמר הגורם המקורב לוועדה, והוסיף כי "החקלאים הגזימו באמירותיהם, והם מנהלים כרגע מערכה שאינה רלוונטית להמלצות המתגבשות, במטרה להשיג הישגים פוליטיים שונים ותו לא".