מי נתן לך רישיון?

רשת מחכה לקשת, קשת מחכה לסיבה, וערוץ 10 פשוט מחכה. מה עם המעבר לרישיונות?

בעוד פחות מחודשיים, באוקטובר, אמורות זכייניות הטלוויזיה המסחרית להודיע רשמית למשרד התקשורת אם ברצונן לעבור לשדר ברישיון. מה שאמור היה להיות חוק שמיטיב עם השוק ומתיר את הפלונטר העצום שיצרה שיטת הזיכיונות, נראה כעת כמה שרק הידק עוד יותר את הסבך, כשכל אחת מזכייניות ערוץ 2 נראית כמתבצרת בעמדתה, ורק מחכה שרעותה תמצמץ ראשונה. אם אף אחת מהן לא תעשה את הצעד עד לאוקטובר, אנחנו עשויים לא לראות ערוצים ברישיון עד לשנת 2015, אם בכלל. השוק של פרה-כחלון עשוי להיות אותו שוק של פוסט-כחלון.

1. החוק המגמגם

הסיבה העיקרית להיסוס של הזכייניות היא היעדר נחישותו של החוק. נכון, יש החלטה על מעבר לרישיונות, ויש גם אופק כלכלי ברור. אבל על מנת לא לזעזע את השוק, הוחלט כי אם תחליט אחת הזכייניות לעבור לרישיונותכבר ב-2013, השנייה שתבחר לא לעשות זאת תישאר בידה עם המותג "22" ומשמעותי מזה - עם חברת החדשות של ערוץ 2.

על פניו, נדמה כי קשת יכולה להתמודד עם המהלך. עם "האח הגדול", "מאסטר שף" ו"כוכב נולד" ביד, עם יכולת כלכלית ושיווקית מרשימה, קשת נתפסת בעיני רבים כמי שיכולה לנטוש את ערוץ 2 ולהתחיל מחדש בגלות האפיקית.

אבל למה שקשת תעשה זאת? למה שתעזוב את הנכסים שהיא הייתה מבוניהם העיקריים ותעניק את כל איכויות המותג במתנה למי שהוא כבר היום המתחרה הגדול ביותר, רשת?

בשוק בו זכיינית אחת מאוזנת או מרוויחה קצת והאחרות מפסידות מעט, הכול יכול להתהפך מחר. ומה יקרה אם באוקטובר תבקש קשת רישיון ובנובמבר תעלה רשת עם "The voice", וכל התפיסות לגבי מי מצליח יותר ומי פחות ישתנו? האם גם אז יפצירו בקשת לבצע את המהלך?

2. היכולות של רשת

רשת כבר הודיעה בדיוני החוק כי אין בכוונתה לבקש רישיון לפני 2015. ובאמת אין לה כל סיבה לעשות זאת. לא כשמבנה הבעלויות שלה מגמגם, ולא כשיש לה את היכולת לעבור לשבוע שידורים מלא, עם פחות מחויבויות ותחת המספר 2, במקרה שקשת תחליט לעשות את הצעד הנועז.

במידה מסוימת, הרישיון יכול להוות נכס חיובי לזכיינית, אשר מיצובה בשוק השידורים היום הוא בעייתי. אותו מיצוב מקשה במיוחד על בעלי המניות של רשת, שמבקשים להשיג כמה שיותר במקרה של מיזוג.

כיום, לפחות עד סוף השנה, אין לרשת אף נכס שיכול למנף את עמדתה במיוחד, לא בדיונים מול ערוץ 10 ולא מול קשת.

3. ערוץ 10

אחד העקרונות המרכזיים שעמדו לנגד עיני מנסחי החוק היו השוויוניות. אם ערך זה בא לידי ביטוי בהחלשת החזקים וחיזוקם של החלשים בשוק, אז כנראה שזה הצליח.

כמו שקשת עשויה להיות המפסידה הגדולה של החוק הזה, ערוץ 10 הוא המנצח הגדול: הוא יכול להישאר באפיק שלו באין מפריע עד 2015, ומחויבויותיו ייפרשו עד לרישיון. הוא יקבל אוויר לו הוא זקוק במיוחד.

ערוץ 10, שסובל מבעיה קשה בימים אלה לאור אי-היציבות בבעלויותיו, עשוי להיות גם חבל ההצלה של כל אחת מזכייניות 2. אפילו קשת - עד כמה שזה נשמע בלתי ישים כעת - עשויה למצוא בהתמזגות איתו פתרון נוח ליציאה מערוץ 2 והישארות בתמונה המוכרת היום.

ובכל זאת, מעבר השוק לרישיונות היה אחד המהלכים הדרמטיים ביותר של השר משה כחלון בקדנציה היעילה שלו. אם הוא רוצה שהשוק באמת יבצע את הצעד המשמעותי הזה, עליו לוודא שזה קורה במשמרת שלו.

לשם כך, ראוי שינצל את חוק ה-DTT שמתקדם בבטחה בימים אלה בכנסת וישלב בו תמריצים שיאפשרו לזכייניות 2 לעבור לרישיונות כבר עכשיו. כי הלא ברור שהשר שיבוא אחריו ידאג לשנות את החוק בחזרה.