לפני שמרגלית היתה מרגול

את מה שלמדה על בשרה בתחילת דרכה באשר לעבודה עם אמרגן, היא לומדת גם היום

אם יש דבר אחד מובהק שמרגלית צנעני למדה במהלך הקריירה שלה, זה לנהל את ענייניה בעצמה. ניסיון מר בראשית דרכה המקצועית, הקשור באמרגן שהעלים כספים, הבהיר לה שפנקס החשבוניות צריך לעבור לידיה.

כבר אחרי גל ההצלחה הראשוני שלה באמצע שנות ה-80, הייתה צנעני בעצמה עונה לטלפונים, סוגרת הופעות, מגיעה לקחת את הצ'קים ורודפת אחר לקוחות שלא שילמו. היא, בניגוד לזמרות אחרות בז'אנר, עשתה את צעדיה הראשונים בתחום כשהיא כבר אמא לבן, אסף, ללא בן-זוג בסביבה.

למרגול היה ברור שאסור לה לתת לשקל לחמוק מבין אצבעותיה, ולכן גם כשזה נחשב בושה וגם כשתקליטיה הראשונים החלו להצליח, היא המשיכה לכתת רגליים מאולם חתונות אחד לאחר. בראשית הדרך, אף ניהלה בסטה בשוק הפשפשים.

שם, בדוכן ההוא, ב-1986, פגשה אותה רבקה מיכאלי והזמינה אותה לתוכניתה. צנעני הגיעה לשיר את "אבק דרכים" בשעת צפיית השיא של "סיבה למסיבה" ולא השאירה אף אחד אדיש. עד אז, דמויות כמוה - אישה מזרחית, רהוטה, גלוית לב ולא ממלכתית - לא היו חלק ממנת התרבות הקבועה של ליל שבת בטלוויזיה הישראלית.

צנעני ידעה לקחת את מאפייני הכריזמה האלה שלה ולהפוך אותם למקור פרנסה. במשך השנים היא עשתה את דרכה מגימיק של תוכניות בידור ואירועים אל לב המיינסטרים הישראלי. כחלק מאותו תהליך היא כבר לא עבדה בלהיות "זמרת" - מרגלית צנעני עובדת בלהיות "מרגול".

בימים שבהם עדיין לא דיברו במונחים של מיתוג, מינוף וחשיפה, צנעני קלטה את הפטנט. כבר בשנות ה-90 היא הגישה תוכנית אירוח בטלוויזיה ולא התבלבלה מהביקורות הקטלניות. בדרך לא הפסיקה להקליט, להוציא אלבומים, להופיע ולנהל לגמרי בעצמה את ענייניה. בכל רגע עונה לסלולרי, שמספרו פורסם על גב אלבומיה, וסוגרת הופעות לעצמה על גבי מחברת יומן. פעם זה לאיל הון, ופעם זה מתנ"ס בדרום, ללא כל הבדל.

ב"כוכב נולד" נולדה מרגול מחדש ככוכבת בעצמה, לאחר כמה שנים בהן לא הייתה בפוקוס הציבורי. היא חזרה לפריים-טיים האולטימטיבי של הטלוויזיה בישראל, והוא חידד בעבורה את כל המאפיינים שרצתה לטפח - עממיות לצד יכולת התנסחות מרשימה, ולראשונה גם מעין מכובדות של שופטת ואוטוריטה מוזיקלית, לאישה השורדת משוק הפשפשים.

היא ידעה לתרגם את זה להכנסות. ככל שהופיעה יותר בטלוויזיה - כך גם הייתה מבוקשת יותר באירועים ובמופעים, והפכה פרזנטורית של מותגים כמו נוזל כביסה. היא אף ניהלה משפט שבו דרשה פיצוי רחב היקף על תאונת דרכים שפגעה, לטענתה, באחד ממקורות פרנסתה - פניה. היא לא זכתה למבוקשה במשפט הזה.

בתקופת "כוכב נולד" החליטה צנעני כי זה הזמן לחזור ולעבוד עם מנהל אישי. היא המשיכה להתעסק בכסף ובתיאום, רק שהפעם גם אסף אטדגי נכנס לתמונה. לאחר שכתב לה את השיר "עץ ירוק מפלסטיק" שהפך ללהיט, התהדק החיבור בין השניים.

הכסף הגדול המשיך לזרום לכיסה של צנעני לאחר שהייתה מעורבת גם בטיפוחו של עומר אדם, מהנערים שעברו ב"כוכב נולד" שלה.

צנעני של 2011 שונה מזו של 1986. היא אישה אמידה וללא ספק גם עמידה יותר. היא נחשבת לאחת המרוויחות המשמעותיות בטלוויזיה המסחרית, אבל בניגוד לאחרים היא הגיעה למעמד הזה בזכות עבודה קשה, שהיום כוללת גם שידור יומי בערוץ 24 של קשת.

את מה שנאלצה ללמוד על בשרה בראשית ימיה באשר לעבודה עם אמרגן, היא לומדת גם היום. רק שאז היא לא הייתה "מרגול", היא פשוט הייתה מרגלית צנעני.

מרגלית צנעני / צלם: גיל ג'יבלי
 מרגלית צנעני / צלם: גיל ג'יבלי