התקווה האחרונה של השווקים: ברננקי יעצור את המפולת?

מדדי המניות בוול סטריט נפלו בכ-18% מהשיא האחרון באפריל וקרובים מאוד לקטגוריית "שוק דובי" ■ השווקים מתמחרים מיתון, ובדיוק כמו בשנה שעברה - נאומו של יו"ר הפד ברננקי בג'קסון הול השבוע יהיה קריטי ■ אילו אופציות נותרו לברננקי והאם זה מה שירפא את השווקים?

כלכלת ארה"ב בהאטה, תחזיות הצמיחה נחתכות, שוקי המניות נופלים ועימם גם תשואות האג"ח הממשלתיות - ומעל הכל מרחף לו החשש מגלישה למיתון עולמי נוסף. עול כבד מאוד מונח על צווארו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, בבואו לשאת את הנאום השנתי המסורתי שלו בג'קסון הון ביום שישי הקרוב. המשקיעים מייחלים ל"דז'ה-וו" משנה שעברה, כלומר להכרזה על צעדים מוניטריים שיעודדו צמיחה, אך במקביל תוהים המשקיעים והאנליסטים איזו תחמושת עוד נותרה לברננקי, לאחר שני סיבובים של תוכניות הרחבה כמותית.

ברננקי ניגש לנאומו בג'קסון הול השנה בדיוק כמו בשנה שעברה; גם אז נרשמה האטה כלכלית והיו חששות מפני מיתון נוסף, גם אז שוקי המניות נפלו וגם אז ניצב החשש מעוצמתו של משבר החוב באירופה. באוגוסט אשתקד, ברננקי הכין בנאומו את הקרקע לתוכנית ה-QE2 (במסגרתה רכש הפד אג"ח ממשלתיות ב-600 מיליארד דולר עד יוני האחרון) והצית ראלי שנמשך עד אפריל האחרון. היום, כשתשואת האג"ח הממשלתיות ל-30 שנה עומדת על 3.4% ותשואת האג"ח ל-3 חודשים כמעט אפסית, כאשר פער של יותר מ-3% בין התשואות הללו נחשב לא טוב לכלכלה האמריקנית, ישנם אנליסטים בארה"ב המעריכים כי ברננקי ינסה לרכוש אג"ח ארוכות-טווח ובמקביל למכור אג"ח קצרות-טווח כדי לצמצם את המרווח הזה.

ישנם אנליסטים הטוענים כי ברננקי ידבר על QE3, תוכנית נוספת לרכישת אג"ח ממשלתיות במאות מיליארדי דולרים, כמו למשל כלכלני גולדמן זאקס. אולם מנגד, חלק מהאנליסטים בוול סטריט גורסים כי הציפיות בשוק מברננקי מוגזמות מדי. "אני לא חושב שברננקי ישלוף איזה שפן מהכובע; הוא פשוט ידבר על המהלכים הבאים של הפד, וכולנו יודעים מה הם", אמר לרשת CNBC האנליסט מייקל פירולי מ-JP מורגן.

מייקל הנסון, אנליסט במריל לינץ', מזכיר בסקירה שהוציא ללקוחותיו כי בנאומו בג'קסון הול בשנה שעברה, ברננקי לא ציין מפורשות כי הוא ישיק את ה-QE2, אלא סיפק רק רמז קל לכך. בחודשים שלאחר מכן גברו הדיבורים על QE2, ולבסוף היא אושרה בפד בתחילת אוקטובר. השווקים, לעומת זאת, החלו לגלם את ה-QE2 כבר לאחר נאומו באוגוסט אשתקד, מה שלא הותיר לברננקי הרבה ברירות.

"ברננקי ידבר ביום שישי על האופציות שנותרו ברשות הפד, אך לדעתנו אין זה המקום להכריז על שינוי מדיניות הפד", כותב הנסון בסקירה. "לפיכך אנו חוששים שישנה סבירות גבוהה שברננקי יאכזב את המשקיעים בנאומו הקרוב".

כאמור, חלק מהאנליסטים סבורים כי ברננקי יתמקד ברכישות אג"ח ארוכות-טווח; כלכלני סיטי, למשל, סבורים כי צעד זה "יוריד את ריביות הפורוורד ויוזיל את האשראי; זה עשוי להיות מועיל". אנליסטים בקרדיט סוויס מתייחסים לתוכנית הקלה כמותית נוספת (QE) וסבורים כי לא זו הדרך לתמרץ את הכלכלה: "ל-QE2 הייתה השפעה קטנה יחסית על הצמיחה הכלכלית".