"מי שמחכה לירידה חדה במחירי דירות - יחכה הרבה זמן"

עידן אזולאי, אפסילון: "ההחמרה שחלה השבוע היא חדשות טובות - כי רק היא תשכנע את מנהיגי הכלכלה העולמית לנקוט בפעולות אמיתיות ורציניות"; אובמה וה-ECB צריכים ליזום "ניו דיל"

"החדשות הטובות השבוע הן שהמשבר החמיר והחל להיראות כמו שידור חוזר של 2008. מדוע זה טוב? מפני שאולי רק החמרה במצב הכלכלי תשכנע את מנהיגי הכלכלה העולמית לנקוט בפעולות אמיתיות ולשנות מדיניות על מנת להוציא את העגלה מהבוץ - דרושה תגובה פיסקלית נחושה ורצינית על מנת לשנות את המגמה ולהוריד את רמת החרדה בשווקים", כך כותב בסקירתו השבועית עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות הנאמנות של אפסילון ומוסיף, "השבוע אפשר להכריז באופן כמעט מוחלט, שכל פעולות החילוץ, רכישות האג"ח והדפסות הכסף למיניהם - כשלו כישלון חרוץ וכי הגיע הזמן לפעולה רצינית".

לדבריו, "השווקים משוועים לפעולה רצינית והאינדיקטורים השונים המודדים את רמת אי-הוודאות מראים שמפלס החרדה עבר גם את הרמה שהיתה בעת קריסת ליהמן". כדוגמא מציין אזולאי את הרמה אליה זינקו חוזי ה-CDS על מדד הבנקים וחברות הביטוח באירופה, שזינקו לרמת שיא אליה לא הגיעו אף בשנת 2008. זאת לצד מרווחי אשראי שונים שנפתחו ואזהרותיו של המפקח על הבנקים בארה,ב מפני רמת הנזילות של הבנקים באירופה - מעידים שהמשבר הולך ומתעצם".

בנוסף מעריך אזולאי שנתוני התעסוקה בארה"ב בחודשים הבאים יהיו חלשים מאד, זאת לאחר שבחן את המתאם ההיסטורי הגבוה בין מדד הפעילות של פילדלפיה לבין מספר המועסקים, וזאת לאחר שבשבוע שעבר צלל מדד הפעילות של פילדלפיה ביותר מ-30 נקודות והצביע על כך שהכלכלה האמריקנית נעצרה בחריקת בלמים.

"אם הפד ייזום כעת QE3, יש סיכוי גבוה, שבניגוד לתוכניות הקודמות, השוק מאד לא יאהב פעולה שכזאת. זאת, מאחר שתהיה בכך משום הודאה כי אזלו הכלים באמתחתו של הפד והאו שב ומשתמש באותה התחמושת שכבר מיצתה את עצמה, שלא לומר נכשלה כליל לאור העובדה שהכלכלה הגלובלית נמצאת במצב דומה לזה ששרר ב-2008".

אזולאי מקווה שהנשיא האמריקני ינטוש את מקל הגולף בו הוא אוחז בימים אלה ויחבור לבנק האירופי המרכזי, שהעלה ריבית לפני חודש מחשש לאינפלציה, על מנת ליזום את ה"ניו דיל" של המאה ה-21.

מחירי הדירות אולי לא יעלו בחוזקה - אבל גם לא יירדו

אזולאי משווה את שוק האג"ח הקונצרני המקומי לשדה מוקשים ואומר כי "מי שיצטייד בשוליי מוקשים איכותיים - ירוויח". למשקיעים לטווח ארוך ממליץ אזולאי על מניות הבנקים הגדולים שנסחרים ב-80% מהונם העצמי. ומציין כי ככלל המניות נראות כעת מאוד זולות גם בישראל וגם בחו"ל ומציין כי המכפיל הממוצע של החברות הנסחרות במדד ה-S&P 500 ירד מתחת ל-10. ולדעתו "דרוש טריגר בדחיפות" על מנת ללבות את העליות בשוק.

בהתייחסו למחאה החברתית בישראל אומר אזולאי כי "אם האירועים הביטחוניים ישכיחו את הצורך להתמודדות עם הבעיות המבניות - זה לא טוב".

דעתו על שוק הדיור בישראל היא כי "המחירים אולי לא יעלו בחוזקה, אבל גם לא יירדו ומי שמחכה לירידה חדה במחירי הדירות עלול לחכות הרבה זמן, אם בכלל". לעומת זאת, שוק המשכנתאות מצביע על כך שהריבית על המשכנתאות תרד בשל הירידה בתשואות לטווח ארוך, וכי כמו ב-2008/9 - כדאי לקחת משכנתא. ההבדל בין התקופות הוא שכעת הדירות יקרות יותר.