"האריסטוקרטיה של וול סטריט קיבלה 1.2 טריליון דולר"

כך כותבים בסוכנות בלומברג בכתבה ראשית המתארת שוב את הבוז של הציבור האמריקני כלפי חברות הפיננסים שסיבכו את כלכלת ארה"ב ■ הלווה הגדול ביותר: מורגן סטנלי עם 107.3 מיליארד דולר

הבוז והלעג שרוחשים התקשורת והציבור האמריקני למוסדות הפיננסיים בוול סטריט, הנחשבים לאחראים למשבר הכלכלי הגדול, עולה היום (ב') מדרגה עם פרסום כתבה ראשית באתר בלומברג, המכנה את הבנקים "האריסטוקרטיה של וול סטריט". הכתבה מתייחסת להלוואות העתק שקיבלו הבנקים, אשר הצילו אותם מקריסה במהלך 2008.

ב-2006, כשמחירי הבתים בארה"ב הרקיעו שחקים, בנק ההשקעות סיטיגרופ ובנק אוף אמריקה עמדו בראש טבלת המרוויחים בתחום הפיננסי, מה שהוביל לכך ש-10 הבנקים וחברות הברוקרים הכי גדולים בארה"ב רשמו רווחי שיא שעמדו על 104 מליארד דולר. ב-2008, לעומת זאת, בשיא משבר הדיור, נאלצו אותן חברות לקחת הלוואות מהפדרל ריזרב בסך 669 מיליארד דולר, פי 6 מרווחי השיא שלהם שנתיים קודם לכן. הסכומים הללו גימדו את ה-160 מיליארד דולר שקיבלו החברות הללו ככספי סיוע ממשרד האוצר האמריקני, אולם הסכומים המלאים עדיין לא נחשפו.

המאמצים חסרי התקדים של יושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי למנוע מיתון בארה"ב כללו, בין היתר, הלוואות בסך של 1.2 טריליון דולר מכספי הציבור, שהועברו לבנקים וחברות פיננסיות. הסכום הזה שווה ערך ל-6.5 מיליון משכנתאות שהציבור חייב בהם לבנקים שחילקו את אותן משכנתאות.

על פי נתונים של בלומברג, הלווה הכי גדול הינו בנק ההשקעות מורגן סטנלי שלקח הלוואות בסך 107.3 מיליארד דולר. במקום השני נמצא בנק סיטיגרופ עם 99.5 מיליארד דולר, ובמקום השלישי נמצא בנק אוף אמריקה עם 91.4 מיליארד דולר.

אך לא רק חברות אמריקניות נהנו מהסיוע של הממשל בוושינגטון; כמעט חצי מ-30 הלווים הגדולים של הפדרל ריזרב היו חברות אירופיות, כשבמקום הראשון נמצא רויאל בנק אוף סקוטלנד (RBS) עם הלוואות בסך 84.5 מיליארד דולר. בין יתר הלווים נמצאים גם הבנק השוויצרי UBS, דקסיה, הבנק הכי גדול בבלגיה וסוסייטה ג'נרל הצרפתי.

הסכום הכולל של ההלוואות שניתנו, 1.2 טרליון דולר, הינו פי 3 מהגירעון התקציבי של ממשלת ארה"ב באותה שנה (2008).