אל תאמינו לנביאי הזעם

גם לפני שנה הכותרות היו שחורות; צפו לראלי אדיר בבורסות בעקבות נאום ברננקי

חוסר הוודאות הוא נקודת התורפה הגדולה ביותר של המשקיעים, מעין אזור דמדומים בו הופכת מערכת השיקולים לבלתי רציונאלית בעליל, משקיעים פועלים מתוך פאניקה ופאניקה היא היועץ הגרוע ביותר למשקיע.

בעולם של אי-ודאות, המשקיע מנסה להיאחז בכל פיסת אינפורמציה ולבנות ממנה מערכת שיקולים. נקודת זמן זו היא שעתם הגדולה של כל נביאי הזעם, "אסטרטגים של השקעות", לצאת לכותרות, להתראיין בכל במה אפשרית ובעיקר לנבא עתיד שחור. המשקיע הניזון מאותן "נבואות" בטוח כי הגיע אל עברי פי פחת והעולם מעולם לא היה במצב גרוע יותר. המשקיע, לפיכך, מצביע ברגליים.

באופן מפתיע, קול בוגר ואחראי אחד, יכול להפוך על פי הן את כל המגמות והתחזיות ולהחזיר את עכברי הזעם למאורותיהם. בפעמיים האחרונות היה זה יו"ר הפד בן ברננקי; האם הוא יעשה זאת שוב השבוע, בנאומו ביום שישי בג'קסון הול? נעיין במספר כותרות מהעיתונות הכלכלית:

■ "מפולת בפתח? סנטימנט המשקיעים בארה"ב נפל לרמת קיצון"

■ "'וול סטריט ג'ורנל' מונה 10 סיבות שהמשקיעים צריכים לחשוש מפניהן"

■ "השוק האמריקני יתמוטט כמו מגדל קלפים ויקרוס ב-60%"

■ "הכלכלן דייוויד רוזנברג: 'ארה"ב בשפל כלכלי גדול'"

■ "החששות הכבידו על וול סטריט: דאו ג'ונס סגר מתחת 10,000 נקודות"

■ "היום הגרוע ביותר בוול סטריט מזה 6 שבועות: נאסד"ק צנח 3%"

■ "ה-VIX בשיא של כחודשיים; בוול סטריט חוששים מפני 'מיתון כפול'"

למי שתוהה ורץ לחפש את הכותרות בעיתוני השבוע, יש לי הפתעה: אלו כותרות העיתונים הכלכליים מחודש אוגוסט 2010, בדיוק לפני שנה. האם נבואות הזעם התממשו? באוגוסט 2010, בנאומו בכנס השנתי בג'קסון הול, רמז ברננקי על תוכנית ההרחבה הכמותית השנייה (QE2) והביא לשינוי מגמה בשווקים.

האם הגלגל יחזור על עצמו? תנאי הפתיחה דומים: אוגוסט, נביאי זעם, מצב דומה בשווקים וברננקי. עיני העולם נשואות לנאומו של יו"ר הפד ביום שישי; האם ידבר, יכריז או ירמוז על QE3, או ישלוף שפן חדש מהכובע, ואם כן - האם המהלך אכן יביא את המהפך?

הבה נבחן כיצד כיצד השפיע יו"ר הפד על השווקים בעבר: QE2 שינתה מגמה בשווקים, מדד המעו"ף פתח בראלי שנמשך מאוגוסט 2010 עד אפריל 2011 במהלכו עלה המדד בכ-20%. מדד דאו ג'ונס סיים באפריל האחרון ראלי של כ-28%.

בחודש מארס 2009 הכריז ברננקי על QE1; ערב ההכרזה כותרות העיתונים עמוסות בנבואות זעם. ההכרזה על התוכנית הביאה לראלי אדיר בשווקים אשר היו "על הקרשים": מדד המעו"ף עלה מרמה של 640.75 נקודות לרמה של 1,232.07 נק' באפריל 2010, ראלי של 92.5%. מדד הדאו גו'נס עלה מרמה של 6,547.05 נק' ל- 12,810.54 נק' באפריל 2010, עלייה של 95.6%.

בשני המהלכים הקודמים הגיע מדד המעוף לשיא. האם הגלגל יחזור על עצמו? אם כן, צפוי ראלי של יותר מ-25%.

אסיים בשתי אנקדוטות על "חיזוי" ו"נביאי שוק": מורגן סטנלי הורידו השבוע את תחזית הצמיחה העולמית ובכך הוסיפו שמן למדורה הגדולה. ב-15 באוגוסט 2008, ערב המשבר הגדול, הוציאו מורגן סטנלי המלצת "קנייה" למניות ישראליות ולשוק המניות הישראלי בשל "תחזית שיפור רווחים". מי שפעל הפוך להמלצה ויצא מהשוק עשה את עסקת חייו.

ב-19 באפריל 2009, בתחילת הראלי הגדול בשווקים, הורידו במורגן סטנלי את המלצתם לשוק המניות בישראל והביעו פסימיות לגבי השוק. מי שפעל הפוך וקנה את מדד המעו"ף באותו יום בשער של 740 נקודות הרוויח 67% כעבור שנה.

ערב המונדיאל האחרון פרסמו כלכלני JP מורגן כי על-פי מודל אשר פותח על ידם, אנגליה תזכה במונדיאל. כזכור, אנגליה הודחה בבושת פנים בשמינית הגמר במקום המביש ביותר עבורה מאז ומעולם.

* ד"ר אופיר ברנע הוא מרצה במרכז האקדמי למשפט ועסקים רמת גן