לא שוכחים את 2008: חשש בוול סטריט מקריסת בנק אירופי

מנהלי השקעות בראיון ל-CNCB: "אנו רואים כמה בנקים באירופה במצב דומה לזה שהיה ערב קריסת ליהמן ברדרס" ■ "יש גם חשש ממידת המעורבות של המוסדות הכלכליים בארה"ב; הפדרל ריזרב הגיע לקצה יכולת הסיוע שלו"

המשקיעים עדיין לא התאוששו מהשלכות מפולת 2008 וכבר עכשיו מביעים חשש ממפולת דומה. "אנו עדים לשידור חוזר של האירועים שקרו לפני המפולת ב-2008", מסרו משקיעים בוול סטריט לרשת CNBC. חלק מהמשקיעים הביעו חשש מקריסת בנק גדול באירופה, כפי שקרס ליהמן ברדרס ב-2008.

"כל המשקיעים בארה"ב עוקבים בדאגה ובדריכות אחר מה שקורה באירופה ובמיוחד אחר המצב הכלכלי של הבנקים באירופה", אמר סטיב מסוקה, מנהל בכיר בחברת ההשקעות וודבוש. "המצב היום מעלה זכרונות מ-2008 ערב קריסת ליהמן ברדרס שלא הצליח לעמוד בהלוואות שנטל. אנו רואים מצב דומה בכמה בנקים באירופה".

מסוקה הוסיף כי "יש גם חשש ממידת המעורבות של המוסדות הכלכליים בארה"ב, ולדעתי הפדרל ריזרב הגיע לקצה יכולת הסיוע שלו".

ביום שישי הקרוב אמור יושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי לנאום בג'קסון הול בפני ראשי הבנקים המרכזיים בעולם. על פי ההערכות, בנאום הזה יציג ברננקי את התוכנית שלו להאצת הצמיחה במשק האמריקני. חייבים לציין שברננקי ניצל את המעמד הזה בשנה שעברה, על מנת להציג את תוכנית ה-QE2, שהציתה גל עליות שנמשך עד אפריל.

"יש חשש מכך שיש כאן חוק התפוקה השולית הפוחתת של התוכניות של ברננקי", אמר ניק ביקרופט, יועץ שווקים בכיר בסקסו בנק, תוך שהוא מתכוון לכך שהשפעת צעדי הפד פוחתים מתוכנית לתוכנית." אנחנו עלולים לראות התאוששות קלה במידה ותוצג תוכנית תמריצים נוספת, אולם ההשפעה של התוכנית תהיה לטווח קצר בלבד".

על פי פטריק ארמסטרונג, שותף בחברת ההשקעות ארמסטרונג, "השווקים רוצים לטפל קודם כל במצבה הכלכלי של אירופה. אנחנו צריכים קרנות סיוע גדולות יותר ואינטגרציה כלכלית גדולה יותר לפני שנתחיל להנפיק אג"ח כלל-אירופיות (Eurobonds)", הוסיף ארמסטרונג. לעומת זאת, בגרמניה יוצאים נגד התוכנית להנפיק אג"ח כלל-אירופיות, כשקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כינתה את התוכנית "מענה שגוי" לבעיות הכלכליות של האיחוד האירופי.

באנגליה, הכלכלה הכי גדולה ביבשת שאינה חברה באיחוד האירופי, עוקבים אחר מה שקורה בשווייץ, שם הבנק המרכזי מנסה לפעול באופן אקטיבי על מנת להוריד את ערכו של הפרנק השוויצרי, מחשש לפגיעה בייצוא. "יכול להיות שנגיע למצב שיש לנו פאנד חזק, בתקופה שאנחנו לא צריכים פאונד חזק, ולזה יש השלכות קשות על הכלכלה", אמר ניל דווין, יועץ השקעות.

"עם הירידה במחירי הנפט בעולם בעקבות הפלתו הצפוייה של קדאפי בלוב, והזהב ממשיך לשבור שיאים חיוביים, עדיף למשקיעים להתחיל לחפש אפיקי השקעה יותר סולידים", הוסיף ארמסטרונג. "האווירה בשווקים 'רעילה' עבור השקעות במניות ובאג"ח".