סכסוך במש' עופר מאיים על היתר השליטה במזרחי טפחות

הבן דורון עופר - בניגוד לשאר בני משפחתו - מסרב לחתום על הפרדת הפעילות של הבנק מפעילות חברת הנדל"ן מליסרון, כפי שדורש המפקח על הבנקים

סכסוך פנימי בתוך משפחת עופר: בניגוד לדעת רוב המשפחה, מסרב דורון עופר לאפשר את הפרדת אחזקות המשפחה בחברת עופר השקעות המחזיקה במזרחי טפחות ובמליסרון בין אחזקות הנדל"ן (מליסרון) לאחזקות הפיננסיות (מזרחי טפחות). ההפרדה נדרשת היות ורמת המינוף בעופר השקעות גדלה, לאחר שמליסרון רכשה את בריטיש ישראל ואת קניון רמת אביב.

בשנת 2009 העניק בנק ישראל היתר זמני לשנתיים להגדיל את רמת המינוף מתחת ל-40% שנקבעו בהיתר השליטה, ולהגיע עד ל-30%. ברם, ההיתר הזמני פג בסוף יוני והמינוף לא קטן. לכן סוכם על מתווה להפרדת האחזקות.

על פי המתווה, אמורות מניות השליטה במזרחי טפחות לעבור לחברה אחות של עופר השקעות, כך שהמינוף של הנדל"ן לא יאיים על יציבות הבנק.

יולי עופר, בתו ליאורה עופר ואחיינו אייל עופר, מוכנים לבצע את ההפרדה לפי מתווה שהוצג לפני מספר חודשים לבנק ישראל ולהעביר את האחזקה במזרחי טפחות לחברה אחות. ברם דורון עופר, בנו של יולי, אינו מוכן לכך ולמעשה מטרפד את כל המהלך.

לאור זאת הוציא המפקח על הבנקים בבנק ישראל, דודו זקן, מכתב חריף לבעלי השליטה במזרחי טפחות, בני משפחת עופר השונים, והודיע להם כי מאחר ו"לא נקטתם בצעדים הנדרשים.... אתם נמצאים במצב של הפרה לכאורה של תנאי מהותי בהיתר השליטה*.

זקן דורש ממשפחת עופר להעביר לו עד 15 בספטמבר דוח מרואה חשבון לגבי שיעור ההון בעופר השקעות ביחס למקורות החברה (רמת המינוף - ע'פ'), כדי לבחון את יציבות החברה ביחס להיתר השליטה. זקן אף מאיים כי באם יתברר שחלה "הפרה של התנאי, אמליץ לנגיד להפעיל סמכותו לפי סעיף 34 ולשנות את היתר השליטה הקיים".

מבנק ישראל נמסר כי "הבנק מנוע מלהתייחס לעניינים הנוגעים לבנק ספציפי".

עם זאת, ישנן הערכות כי רחוקה מאוד הדרך לפני שייפגע היתר השליטה של משפחת עופר במזרחי טפחות וכי בכוונת בנק ישראל לכפות על דורון עופר את ההפרדה. "רוב מכריע של בעלי השליטה הודיע על רצונו וכוונתו לממש את ההסדר ולהפריד את האחזקות, ללא דיחוי. העיכוב נבע מעמדתו של מיעוט קטן", נאמר במכתב של בנק ישראל.

בבנק ישראל מודעים לחילוקי הדעות בתוך המשפחה ומצפים כי הם ייפתרו במהירות. גם במחיר של שינוי היתר השליטה הקיים.

עופר נכסים
 עופר נכסים