יוזמי חרם הקוטג': הוכחנו שניתן למכור חלב ב-3.4 ש'

איציק אלרוב, מיוזמי המאבק: "הוזלת המחיר ב-30% היא אפשרית ונמענת בשל תאבונם המוגבר של היצרנים, היבואנים ורשתות השיווק לרווחים מופקעים על גבו של הצרכן"

יוזמי מאבק הקוטג' תובעים את הוזלת סל המזון ב-30% לפחות ומבססים את דרישתם על הוכחה מהשטח. לצורך ההדגמה, ביקשו יוזמי המחאה לבדוק את מחיר הייצור של שקית חלב, מוצר בפיקוח, בכל שרשרת התהליך מהרפת ועד למדף. לצורך הבדיקה חברו לרפתנים ממחלבה קטנה וייצרו כמות של 4,000 ליטר חלב באיכות גבוהה ובכשרות מהודרת. המחיר הסופי לשקית חלב 3% לפי בדיקתם הוא 3.40 שקל כולל מע"מ, לעומת 5 שקלים - המחיר תחת פיקוח.

"הוזלת המחיר ב-30% היא אפשרית ונמנעת בשל תאבונם המוגבר של היצרנים, היבואנים ורשתות השיווק לרווחים מופקעים על גבו של הצרכן", אומר איציק אלרוב, מיוזמי המאבק.

"בכוונה בחרנו במוצר בסיסי הנמצא בפיקוח משרד התמ"ת, והאמור לכאורה להימכר במחיר זול והוגן. המחיר המרבי שנקבע על-ידי הממשלה הוא 5 שקלים לשקית חלב 3%, כך שאפילו במוצר כזה אנו יכולים להוריד את המחיר ביותר מ-30%. השאלות שמתעוררות מבדיקתנו מעוררות מחשבה הן על הקלות הבלתי נסבלת של הפקעות המחירים גם במוצרי יסוד שבפיקוח והן על תפקיד הרגולטור שנרדם בשמירה על זכויות הצרכנים, ובמיוחד על העוול שנעשה לרפתנים: בהחלטות ועדת קדמי נטען שהעלות הגבוהה של מוצרי החלב קשורה כביכול אל הרפתנים - דבר שהוכח היום (ג') כמופרך לחלוטין. בכל פעם שאזרח יקנה שקית חלב שידע: אני משלם עשרות אחוזים לחינם"

חסכון של מאות שקלים בחודש

מחיר שקית חלב משקלל בתוכו את העלויות הבאות: מחיר המטרה לרפתן, שינוע למחלבה, פסטור, ניילון, רווח למחלבה, עלות כשרות מהודרת, שינוע לנקודות החלוקה.

"אף אחד לא עשה לנו הנחות בדרך", מדגיש אלרוב. "מחלבות גדולות בעלות כושר ייצור גבוה מזה עוד מקבלות הנחה על אריזה ושינוע למשל, כך שהמחיר שהתקבל מהבדיקה לייצור קטן הוא מקומם כפליים. כדי לסבר את האוזן: משפחה ממוצעת מוציאה 2,000-2,500 שקל בחודש על מזון: חסכון של 30% מתורגם למאות שקלים בחודש, כשמדובר בהמון כסף שאנחנו זורקים לפח ואין שום סיבה שזה ימשיך לקרות".

* האם אתם צפויים לבדוק עלויות ייצור של מוצרים אחרים שבפיקוח?

"כרגע אנחנו מקדישים את מרב זממנו לענף מוצרי החלב בתקווה להביא בשורה לציבור הצרכנים. אנחנו לא נשקוט ונבחן אפשרות לבדוק עלויות ייצור בענפים אחרים כדי להראות ולהמחיש כיצד עושקים את הציבור שמשלם הרבה יותר על כל המוצרים".

שקיות החלב המדוברות מחולקות בשעה זו לציבור בסמוך לחנויות השיווק במרכזי ערים. הבוקר אזלו השקיות שחולקו בשדרות ובירושלים וכעת מחולקות שקיות חלב בבני ברק וברמת גן. בכמה מוקדים ברחבי הארץ ייתרמו שקיות החלב לעמותות צדקה ותמחוי מקומיות שימכרו את החלב לציבור הרחב במחיר נמוך, כאשר ההכנסות קודש לפעילותן.

לרשתות יש רווח מבוקר

חשוב לסייג את ממצאי הבדיקה: הבדיקה אינה מתייחסת לרווחיות רשתות השיווק על החלב. גם כשמדובר במוצר בפיקוח, לרשתות יש רווח מבוקר. גורמים אחרים שלא נלקחים בחשבון בבדיקה הן עלויות אחזקת המוצר בחנויות בהן עלויות קירור או החזרות של מוצרים.

כך או כך, אומר בכיר בענף רשתות המזון בישראל: "אם יורדו מחירי הייצור ב-10%, המחיר לצרכן ירד מעבר ל-10% כשהרשתות יוותרו על שיעורים מהרווח שלהן".

"אם אפשר היה להוריד מחירים, כורח התחרות בין הרשתות היה גורם לזה. הכוח נמצא בידי הממשלה שיכולה להוזיל את המע"מ - אלא שבמציאות שלנו, המע"מ מאפשר לממשלה לקנות עוד כיפת ברזל".

"נפל דבר בישראל, ובעקבות המחאה שיצרה לחץ על הורדת מחירים רוחבית, דרך מבצעים או הוזלה ישירה - מחירי סל המזון בחודש יולי ירדו בשיעור ניכר ביחס לחודש יוני", אומר אותו גורם ל"גלובס".

לפי פרסומי הלמ"ס לחודש יולי ירדו מחירי המזון ב-0.3%. מדד הפדיון שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משקף ירידה של 7% במדד הפדיון של רשתות השיווק. "אנשים לא אוכלים פחות. הירידה הזו משקפת את הדבר האמיתי שקרה במדינת ישראל והוא ירידת מחירים. גם סל מוצרי החג השנה יהיה יותר זול משזה שחווינו עד היום".

משרד החקלאות מסר בתגובה: "המחיר כפי שנקבע כולל שולי רווח סבירים והוגנים הן למחלבות והן לרשתות. כפי שנקבע בוועדת המחירים המשותפת של משרד החקלאות ומשרד האוצר, שיעורי הרווח לא השתנו זה מספר שנים".