לשכת התיירות הטורקית: לא נפסיק לפרסם בישראל

הלשכה מוציאה למכרז את תקציב הפרסום שלה בהיקף של כמיליון דולר ■ בשלוש השנים האחרונות התקציב מטופל בענבר-מרחב

תקציב הפרסום של לשכת התיירות הטורקית יוצא למכרז - כך נודע ל"גלובס". לשכת התיירות הטורקית פנתה באי-מייל למספר משרדי פרסום ישראליים בהזמנה לקחת חלק בהתמודדות. עפ"י המייל, לשכת התיירות מתעתדת להשקיע בפרסום בישראל כמיליון דולר ב-2012. ישראל היא חלק מהתמודדות כוללת על תקציב המזרח התיכון בהיקף כולל של כ-4 מיליון דולר.

יצוין, כי ממשלת טורקיה מנהלת בכל שנה מכרז חדש בין רשתות הפרסום בעולם, בחלוקה עפ"י אזורים.

בשלוש השנים האחרונות מטופל התקציב בפרסום ענבר-מרחב, שניהל את התקציב המוקצה למזרח התיכון במשותף עם חברת "מדיום רייר" מדובאי. החיבור בין ישראל ליתר המזרח התיכון נבע מחלוקת העולם לחמישה אזורים, כאשר ישראל מהווה אזור נפרד.

זאת השנה השנייה שבה עלה קמפיין לעידוד התיירות בטורקיה, כשברקע עדיין שורר משבר מדיני קשה בינה לבין ישראל. לפני שנתיים, כשפרצה המתיחות בין המדינות, טענו אז בענבר-מרחב-שקד, כמו גם מי ששימש יועץ התקשורת של הלשכה רני רהב (שנפרד ממנה בינתיים), כי יש להפריד בין תיירות לפוליטיקה, ואכן הקמפיין התעלם לחלוטין מכל המתיחות הפוליטית שבין המדינות, תחת הכותרת: "ראית הכול ולא ראית כלום".

עסקים כרגיל

גם היום מנסים לשדר מהלשכה מסר של "עסקים כרגיל". חוסין סארוטפג'י מלשכת התיירות הטורקית, שמנהל את המכרז, אמר בתגובה כי הלשכה מתעתדת להמשיך לפרסם בישראל: "בכל שבוע יוצאות 17 טיסות לאנטליה, עד סוף השנה יגיעו אלינו כ-100 אלף ישראלים ולכן אין לנו שום כוונה להפסיק לפרסם כאן. אני מקווה שהמתיחות תיפסק בקרוב".

למרות האמירות המתונות יחסית, כדאי אולי להתייחס לנתונים הבאים: ב-2009 עמד היקף הפרסום של לשכת התיירות הטורקית על כ-682 אלף דולר. ב-2010 נרשם גידול משמעותי בהיקפים לכ-1.834 מיליון דולר במחירי מחירון. לעומת זאת, השנה התכווץ התקציב משמעותית לכדי 315 אלף דולר בלבד (עד אוגוסט).

חן ענבר, מבעלי ענבר-מרחב, מסר כי משרדו מתעתד להתמודד מחדש על התקציב.