הילד עושה דווקא לאבא

"דור ראשון בונה, דור שני משמר ודור שלישי הורס"; במש' עופר לא מחכים לדור השלישי

1. הקלישאה אומרת ש"דור ראשון בונה, דור שני משמר ודור שלישי הורס". הדור הראשון, הוא דור המייסדים, בונה את האימפריה העסקית של המשפחה. הדור השני נמצא בצל של קודמיו אך עדיין שומר על לכידות. בדור השלישי מתחילות המריבות. יותר מדי נפשות פועלות ואמוציות. יש בני דודים ואחיינים, לתמונה נכנסים חתנים עם אמביציות משלהם. יש היסטוריה של חשבונות משפחתיים וטינות ישנות. בשלב מסוים הכול מתפוצץ והמשפחה מתפרקת.

זה קרה במשפחות כמו קרסו, רקנאטי ודנקנר. במשפחת שטראוס הצליחו עד כה להימנע מכך, אולי כי האב מיכאל דומיננטי מאוד ושולט מאחורי הקלעים ביד רמה. ובמשפחת המבורגר, יאיר מנהיג הדור השני, שובר את הראש איך להימנע ממשבר כזה. אבל במשפחת עופר לא מחכים לדור השלישי. המריבות מתחילות כבר עכשיו.

2. אתמול יצאה הכביסה המלוכלכת החוצה. הסכסוך בין הבן דורון לאחותו ליאורה ואביו יולי הפך לפומבי, כאשר המפקח על הבנקים דודו זקן נאלץ לעבור לעמדת הגננת ולקרוא את בני המשפחה לסדר. הסיפור עצמו פשוט למדי. מאחר שפעילות הנדל"ן בישראל התרחבה ונדל"ן מטבעו פועל במינוף, חרג המינוף של החברה המחזיקה במזרחי טפחות ובמליסרון מעבר להיתר בנק ישראל. כדי לתקן את הבעיה, נדרשה משפחת עופר להפריד את האחזקות בנדל"ן ובבנק לשתי חברות אחיות. לצעד זה נדרשה הסכמה של כל בעלי המניות, ודורון, כך מתברר, לא מוכן לשתף פעולה.

"רוב מכריע של בעלי השליטה הודיע על רצונו וכוונתו לממש את ההסדר ולהפריד את האחזקות, ללא דיחוי. העיכוב נבע מעמדתו של מיעוט קטן", כתב בנק ישראל. "מאחר שלא נקטתם בצעדים הנדרשים.... אתם נמצאים במצב של הפרה לכאורה של תנאי מהותי בהיתר השליטה. ובתרגום לעברית, אומר בנק ישראל: נכון שאתם משפחה של מיליארדרים, אבל לי כרגולטור יש אחריות על יציבות המערכת. הגיע הזמן שתפסיקו עם המשחקים והמריבות הטיפשיות שלכם ותגיעו להבנות, אחרת אני אתערב.

חוץ מיולי, דורון וליאורה עופר, אף אחד באמת לא יודע מה קורה בקרביים של המשפחה. אבל משהו רע בהחלט קרה שם בשנים האחרונות. עופר היא משפחה של גברים. ליאורה הבת, לא נחשבה בעבר כדמות שאפשר לתת לה אחריות ניהולית, כך שכמעט אוטומטית יולי האב נתן לדורון הבן חבל ארוך לניהול העסק המשפחתי. אבל בשלב מסוים התחילו בעיות, דורון אכזב את אביו ויולי החליט לתת לליאורה את ההזדמנות. ליאורה הצליחה והיא כעת הילד המועדף של אבא. לדורון לא קל עם המצב החדש. בייחוד כי בלונדון הוא רשם הצלחות עסקיות בזכות עצמו. את הביטוי לכעסו ותסכולו ראינו אתמול.

3. מה יקרה עכשיו? "אי אפשר להכריח אדם", אומר מקורב לדורון עופר. אבל מבחינת בנק ישראל הסכסוך המשפחתי פשוט לא רלוונטי. אם יולי ודורון רוצים לריב זו בעיה שלהם. זקן לא מוכן לקבל שהילד עושה דווקא לאבא ולא מתכוון להיות גננת. אם משפחת עופר לא תגיע להבנות עם עצמה, בנק ישראל בתוקף סמכותו יקרא אותם לסדר וישנה את ההיתר. אם דורון עופר לא יציג סיבות טובות ומנומקות היטב מדוע הוא אינו מוכן לפיצול שנדרש על ידי הרגולטור, הוא עלול למצוא את עצמו כבעל מניות אך ללא היתר שליטה בבנק מזרחי טפחות.

בא כוחו של דורון עופר, עו"ד אלקס הרטמן, סירב להתייחס. בא כוחו של יולי עופר, עו"ד צבי אפרת, סירב להתייחס.