הרופאים ומשרד האוצר בניסיון להגיע להסכם

(עדכון) - הצדדים הסכימו להאריך הליך הגישור, שנמשך שבוע ואמור היה להסתיים היום ■ האוצר לרופאים: תוספות שכר תמורת שעון נוכחות ■ הרופאים הבכירים מהמרכז מתנגדים לתוספות שמטיבות עם צעירים ועם הפריפריה

ההסתדרות הרפואית והאוצר דיווחו הערב (ג') לבית המשפט העליון כי הצדדים הסכימו להמשיך את הליך הגישור מעבר לשבוע שביקשה ההסתדרות הרפואית, שבוע אשר הסתיים למעשה היום. על פי הדיווח, המגשר פרופ' יצחק פטרבורג הסכים פעמיים לדחות נסיעה לחו"ל, בעקבות בקשת הצדדים. "המגשר עשה לילות כימים לסייע לצדדים לקדם את הנושאים שבגישור", נאמר בדיווח.

נציגי הרופאים והאוצר מנהלים מו"מ אינטנסיבי בניסיון לחתום ביממה הקרובה על הסכם עקרונות שיביא לסיום העיצומים במערכת הבריאות. המגשר, פרופ' יצחק פטרבורג, אמור היה לסיים את עבודתו כבר אתמול, לאחר שלהליך הוקצב שבוע בלבד על-ידי בית המשפט העליון. אולם כאמור, הסכימו כעת הצדדים להמשיך את ההליכים למשך זמן נוסף.

ל"גלובס" נודע כי האוצר הסכים לשפר משמעותית את עלות ההסכם, ולפי הערכות, מדובר כעת על עלות של 46%-49% לתקופה של 10 שנים, לעומת הסכמות קודמות, שדיברו על 39%-43% לתקופה של 9 שנים, מהן חזרו הרופאים.

אין מדובר בתוספות שכר ישירות, אלא על העלות הכללית של סך תוספות השכר והתמריצים שיינתנו לרופאים ביחס לשכרם הנוכחי. עיקר התוספות יינתנו לרופאים בפריפריה, לרופאים במקצועות שבמחסור ולרופאים שיבצעו יותר תורנויות וכוננויות, מה שצפוי לחזק את בתי החולים הציבוריים.

במסגרת הזאת, הוסכם כי רופאים עם ותק של עד 5 שנים כמומחים יחויבו לראשונה בביצוע 2 תורנויות בחודש, בעוד שכיום המומחים (למעט במחלקות מיון ונשים) אינם מחויבים בכך. עם זאת, בניגוד להסכמות הקודמות, תורנויות המומחים יהיו עד 23:00 ולא יימשכו לילה שלם, בעקבות לחץ כבד מצד רופאים רבים.

עבור תורנות כזו יזכו המומחים לתעריף של כ-6 ימי עבודה, בעוד שתורנות של מתמחה מזכה ב-4 ימי עבודה. מומחה שיסכים לבצע תורנות מלאה של 26 שעות, יזכה לתעריף גבוה יותר. בנוסף, ההסכם המתגבש צפוי לכלול חובת דיווח מדויק של שעות הנוכחות, באמצעות הסלולר.

להקל את הלחץ על אידלמן

באוצר הסכימו להגדיל את עלות ההסכם, במיוחד לאור הלחץ בו נתון לאחרונה יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן. לא רק שמאות מתמחים הגישו מכתבי התפטרות, אלא שגם רופאים בכירים מהמרכז פרסמו עצומה נגד ההסכם המתגבש.

הבכירים מוחים על כך שההסתדרות הרפואית לא התעקשה על תוספת שכר משמעותית לשכר היסוד, והסכימה בעיקר לתוספות על עבודה בשעות אחר הצהריים ותוספות לפריפריה. רופאים בבית החולים רמב"ם קראו במפורש להתפטרותו של אידלמן. באופן אירוני, גם בהנהגת ההסתדרות הרפואית מודים היום כי אילו היו נלחמים על תוספת שכר אחידה לכולם במקום על תמריצים דיפרנציאליים שיטיבו עם הצעירים ועם הפריפריה כחלק מהמאבק להצלת הרפואה הציבורית, דווקא אז לא היו נשמעים קולות התנגדות.

גורמים במערכת הבריאות סבורים כי אם ההסתדרות הרפואית שוב תישמע ללחץ מהשטח ולא תחתום על ההסכם המתגבש, לא יהיה מנוס מהכרעה של בית המשפט או של גורם שלישי, ככל הנראה בבוררות. אידלמן, לפי הגורמים, כבר לא יוכל לשלוף "שביתת רעב" מהשרוול, ועליו "לקבל החלטה אמיצה".