"הצמיחה הנמוכה ב-OECD מאותתת שסיום המשבר רחוק"

כלכלני לאומי: נתוני המדד המשולב עולים בקנה אחד עם תחזיותינו להמשך ההאטה בצמיחה במחצית השנייה של השנה

בשבוע האחרון החלו להתפרסם נתוני החשבונאות הלאומית של מדינות שונות החברות ב- OECD, אליו צורפה ישראל לפני יותר משנה. כמו בישראל, גם במרבית מדינות ה-OECD היו שיעורי הצמיחה הריאליים, ברבעון השני של השנה, נמוכים בהשוואה לרבעון הראשון. פער זה בולט במיוחד במדינות גוש האירו, אשר סבלו ברבעון השני של השנה מהחמרה במשבר החובות. במיוחד בולטת ההשפעה השלילית של המשבר באיחוד האירופי, על הכלכלה הגרמנית, הנחשבת לקטר המוביל של גוש האירו.

כלכלני לאומי מציינים בסקירת המאקרו השבועית כי שיעורי הצמיחה במדינות מפותחות הינו נקודת מפתח בפתרון משבר החובות אליו הן נקלעו, כיוון שעליית התוצר הינה הדרך לממן את החוב שנצבר. לפיכך, "שיעורי הצמיחה הנמוכים מאוד במדינות אלו, מצביעים על כך שסיומו של המשבר הכלכלי עדיין רחוק".

זאת ועוד, הקיצוצים הפיסקאליים בהן נוקטות המדינות בהן שיעורי החוב גבוהים, פוגעים בפוטנציאל צמיחתן בהמשך וזאת במיוחד לאור שיעורי האבטלה הגבוהים בהן והקיפאון בפעילות הסקטור העסקי. מכאן נובעת רמת האי ודאות הגבוהה השוררת בשווקים ביחס להתפתחויות הצפויות בכלכלה העולמית. לכל אלה השלכות על המשק הישראלי אשר להערכת כלכלני לאומי צפוי בשנה הבאה לצמוח בשיעור נמוך מזה החזוי ל-2011.

עוד מציינים בלאומי כי המדד המשולב לבחינת מצב המשק עלה בחודש יולי ב-0.2% זאת בדומה לשיעור עלייתו בארבעת החודשים האחרונים. מאז חודש מרץ השנה חלה "ירידת מדרגה" בקצב ההתרחבות של המשק. "הימשכות מגמה זו במדד המשולב לחודש יולי, אשר פותח את הרבעון השלישי של השנה, עולה בקנה אחד עם תחזיותינו להמשך ההאטה בצמיחה במחצית השנייה של השנה".