השר מיכאל איתן: "במחאה של היום רואים את הדמוקרטיה"

השר איתן בכנס "המחאה לצדק חברתי" בשיתוף "גלובס": "צריכה להיות לציבור יכולת לשפוט ביצועי נבחריו, אך לא ניתן לקבל את הדעות של כולם - אין מה לעשות, יהיו כאלה שיתאכזבו"

בחלקו השני של כנס "המחאה לצדק חברתי" של התאחדות הסטודנטים בשיתוף "גלובס" בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, נדונו הערב (ה') סוגיות בוערות כמו יוקר המחיה בישראל, הבעיות בשוק הדיור והדרישה לשיתוף הציבור בקבלת ההחלטות של הממשלה שנוגעות באופן ישיר לעם.

אתר "גלובס" העביר את הכנס בשידור חי

בפאנל בנושא שיתוף הציבור בקבלת ההחלטות, אמר השר מיכאל איתן, יו"ר ועדת שרים לשיפור השירות, כי "ממשל פתוח בנוי על שלושה יסודות - שקיפות, שיתוף הציבור ונקיטת אחריות - זה מה שאנחנו בממשלה מאמינים. האזרח מרגיש שהוא יכול ורוצה להשפיע על ההחלטות שמתקבלות בממשלה שלו - בבעיות שקורות מסביבו. במחאה של היום אנחנו רואים את הדמוקרטיה מתקיימת. צריכה להיות לציבור יכולת לשפוט את הביצועים של נבחריו ועפ"י זה הוא יכול להחליט ולשפוט את הממשלה ונציגי הציבור שהוא בוחר", לדבריו.

"החלטה בשיתוף הציבור תהיה יותר חכמה יותר מתחשבת ויותר טובה. בעידן החדש הזה אנחנו חייבים בממשלה להתחשב בדעת הציבור ולקחת אותה בחשבון. המחאה החברתית שמתרחשת היום מעלה את זה לסדר היום", אמר.

לדברי איתן, "שיתוף הציבור הוא פופולרי היום, טכנולוגית המידע נותנת אפשרויות שלא היו קיימות בעבר. מה זה שיתוף ציבור? מי זה הציבור? הכוונה אינה למשאל עם מחודש, מדובר על תהליך שבו כולם יוזמנו להשתתף. מי שיגיע הם אנשים שיש להם מה להגיד, אנשי אקדמיה, בעלי עניין, אנשים מהציבור שמרגישים שאכפת להם. על ידי תהליך כזה הממשלה יכולה לקבל החלטה שהיא יותר דמוקרטית ואף יותר חכמה. התפיסה של הדמוקרטיה לפיה האדם במרכז וכן הטכנולוגיה מאפשרים, לנו לעשות יותר שיתוף. בעקבות המחאה יש יותר אוזניים לרעיון הזה", אמר איתן.

השר איתן הוסיף, "כי לא ניתן לקבל את הדעות של כולם - אין מה לעשות, יהיו כאלה שיתאכזבו. צריך לשתף, להקשיב, אבל הממשלה היא זו שתקבל את ההחלטה כראות עיניה. שיתוף הציבור עדיין לא מעוגן בחקיקה או במערכת המשפט, והממשלה לא חייבת כיום לקיים הליכים של שיתוף הציבור - אבל אנחנו כן רוצים לקיים כאלה תהליכים".

איתן התייחס לוועדת טרכטנברג, ולדברי דפני ליף שקראה לעומד בראשה מנואל טרכטנברג להתפטר: "עצם הקמת הוועדה והנכונות של הממשלה להגיד שצריך תיקונים - זה מה שחשוב. אנחנו יודעים שהאמון בממשלה חלש, לכן הקמנו ועדה מיוחד שמשתפת את הציבור וזה תהליך טוב ובריא".

"יש חוסר אמון במערכת השלטונית"

ערן קליין-שתיל, מומחה לתחום שיתוף הציבור, אמר בפאנל כי "יש חוסר אמון במערכת השלטונית, וזה נוסף לחוסר אמון פנימי במערכת. השיתוף של הציבור בא לעזור בתחום הזה. זה מאפשר לקחת את תחושות הניכור לכיוון של מעורבות, לכידות ואכפתיות. בלי זה נוצר ריחוק של הציבור מנבחריו, יוצר ניכור של כל אחד לעצמו, ופוגע בכל הצדדים".

רונן גופר, מומחה לדמוקרטיה השתתפותית ודיונית בקרן מנדל ישראל: "בקנדה ראש הממשלה הכניסה מיוזמתה את שיתוף הציבור בקבלת ההחלטו - זהו נושא רגיש ובד"כ נבחרי ציבור לא נותנים לאזרחים להחליט או לדון בהחלטות מסוג זה. מדובר לא בהעברת ההחלטות לאזרחים אלא שיתוף וקבלת ההחלטה ביחד עם בעלי הידע והמקצוע, זה מאזן בין הרצונות והידע של האזרחים, לבין נבחרי הציבור".

בפאנל השתתפו כאמור השר מיכאל איתן; עו"ד אבנר פינצ'וק, ראש תחום מידע ופרטיות באגודה לזכויות האזרח; עפרי רביב, הסדנה לידע ציבורי ומוביל פרויקט "כנסת פתוחה"; ערן קליין-שתיל, מומחה לתהליכי שיתוף ומעורבות אזרחית; איתי גוטלר, יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית בירושלים; רונן גופר, מומחה לדמוקרטיה השתתפותית ודיונית בקרן מנדל ישראל. את הפאנל מנחה עו"ד דליה שגיא, מנכ"לית עמותת שקיפות בינלאומית ישראל. הפקת הכנס היא ע"י מידע כנסים.