ארה"ב: הוריקן "איירין" נחלשה, אך גרמה להרוגים ולנזק רב

(עדכון) - שני מיליון תושבים קיבלו הוראת פינוי ■ 400 אלף מנותקים מחשמל, הסאבווי בניו-יורק הושבתה ■ 8,000 טיסות בוטלו ■ האם יהיה מסחר בוול סטריט ביום ב'?■ צפו במצלמה לייב מקומה 16 במנהטן

רוחות עזות במהירות של 140 קילומטרים לשעה נרשמות בשעה זו, עם הגעתה של סופת ההוריקן "איירין" לחופה המזרחי של ארה"ב. אזור ג'קסונוויל שבצפון קרוליינה היה הראשון להיפגע בארה"ב, לאחר נזק רב נגרם בברבדוס. בהמשך, הסופה צפוייה להגיע גם לניו-יורק.

הרשויות בצפון מזרח ארה"ב הורו לשני מיליון תושבים להתפנות מבתיהם בשל הסופה, יותר מ-370 אלף מהם בניו-יורק. כמו כן, 8,000 טיסות בוטלו, 400 אלף איש נותקו מאספקת חשמל סדירה והמסחר בוול סטריט ביום ב' עדיין בספק - תלוי בעוצמת הפגיעה במנהטן. להערכת חזאים, "איירין" היא אחת מהסופות המסוכנות ביותר שהשתוללו אי פעם בארה"ב.

מוקדם יותר היום, כאמור, הגיעה הסופה לאיי הבהאמה והותירה שם הרס גדול, אך לא נפגעים בנפש. בתי רבים במקום הוצפו במים, עצים התמוטטו וחסמו כבישים ותשתיות חשמל קרסו. הרוחות שנמדדו הגיעו למהירות של 180 קמ"ש. הגג באחת הכנסיות באי קרס, אך לא היו נפגעים מאחר שבשעה זו לא שהו מתפללים בתוך הבניין.

מצב חירום בניו-יורק

בפעם הראשונה בתולדות העיר ניו-יורק הוכרז על פינוי חובה של אזורים נמוכים בגלל חשש לשטפונות מסיביים. וול סטריט כלול ברשימת הרחובות שיש לפנותם ואין ודאות שהבורסה תיפתח ביום ב', בפעם הראשונה מאז שהסופה "גלוריה" אילצה אותה לנעול את שעריה, ב-1985. בנוסף, הרשויות הודיעו על ביטול טיסות באזורים שצפויים להיפגע מהסופה. (לסיפור המלא).

החשש בניו-יורק הוא מפני רוחות עזות, שיגרמו לניפוץ חלונות בגורדי השחקים וגשמים (צפי ל-200 מ"מ ביום אחד) שיגרמו להצפות בעיקר במערכת הרכבת התחתית. הדבר יקשה מאוד על תושבי האזור, במיוחד כשמדובר בסוף השבוע האמריקני.

בשל המצב הוכרז על מצב חירום מצד הרשויות, ואלו קראו לתושבים להישמע להנחיות, להצטייד במזון, דלק ולהגן על הבתים. כמו כן, נקראו תושבי האזורים הנמוכים בחוף המזרחי - לעלות לאזורים הגבוהים.

סך הכל שש מדינות בארה"ב הכריזו על מצב חירום בעקבות הסערה הצפויה: ניו יורק, ניו ג'רזי, צפון קרוליינה, מרילנד, וירג'יניה ודלוואר. "מעולם לא הכרזנו על פינוי חובה בעבר, ולא היינו עושים זאת אם לא היינו חושבים שלסערה הזאת יש סיכוי להיות מאוד מסוכנת", אמר ראש עיריית ניו-יורק, מייקל בלומברג.

עם זאת, למרות דבריו של בלומברג, מדגישים במרכז לחקר סופות האמריקני כי "איירין" לא צפויה להתחזק לקראת הגעתה לחוף והיא אף צפויה להיחלש מעט.

20% מתושבי ארה"ב חשופים לפגיעת "איירין"

"איירין" צפוייה להשפיע על כ-60 מיליון אנשים, כ-20% מתושבי ארה"ב, לאורך החוף המזרחי, מקרוליינה הצפונית ועד מדינות ניו-אינגלנד, ולפי אחד האומדנים, הנזק הכלכלי שהיא עלולה לגרום בניו-יורק לבד יימדד בעשרות מיליארדי דולרים. (לסיפור המלא).

האזור היבשתי הראשון בארה"ב שמעליו עבר מוקד הסופה, היה, כאמור, אזור ג'קסון בקרולינה הצפונית. אלפי תיירים ותושבים כבר פינו את האזור. אבל בניגוד למסלולים של רוב הסופות, "איירין" חזויה לעבור ממש ליד העיר ניו-יורק, אולי בדיוק מעליה, ביום א' בערב (לפנות בוקר יום ב' - שעון ישראל), אפשרות שהכניסה להילוך גבוה את מנגנוני החירום של הכרך ושל מדינת ניו-יורק.

אובמה קיצר חופשתו

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, קיצר את חופשתו באתר הקיט מרתאס ויניארד, ליד בוסטון, וחזר אמש (מוצ"ש) לבית הלבן. בנאום קצר לאומה, לפני שיצא לדרך, הזהיר אובמה ש"איירין" עלולה להיות סופה בעלת עוצמה "היסטורית" וקרא לכל האזרחים שהצטוו לפנות את בתיהם לעשות כן, לטובתם.

"אם נפתח את הבורסה, הסוחרים לא יוכלו להגיע לעבודה"

סגן נשיא בכיר בבורסה, לואיס פסטינה, שצוטט אמש (ו') בתקשורת האמריקנית, אמר כי לא מן הנמנע שהבורסה תיאלץ לנעול את שעריה ביום ב' בגלל הסופה. "אם נפתח את הבורסה, אך הלקוחות שלנו (סוחרים) לא יוכלו להגיע לדסקים שלהם, אז לא יהיה הרבה טעם לפתוח", אמר פסטינה. "נבדוק את המצב בתיאום עם הרשות לניירות ערך (SEC), הבורסות האחרות והחברות שפועלות בבורסה".

הבורסה מסוגלת להפעיל את הפלטפורמה האלקטרונית שלה (Arca) גם אם הבורסה ה"פיזית", שנשענת על עבודת מאות סחרנים באולם המסחר, תינעל, אמר פסטינה.

בנדיקט וויליס, האחראי על הסחר באולם המסחר של הבורסה מטעם בנק ההשקעות סאנרייז סקיוריטיס, אמר לסוכנות "רויטרס", כי על הבורסה מוטלת החובה לפתוח את שעריה ביום ב' בבוקר, לאחר שהסופה תחלוף, מפני שמיליוני משקיעים נשענים עליה לקביעת שערי ניירות הערך שלהם. "אך אם המים יגיעו לגובה מסוים, זו תהיה בעיה שקטונתי מלהתמודד עמה; שמי לא נח", אמר וויליס.

ההחלטה על פתיחת הבורסה תתקבל בשבת או ביום א', והיא תהיה תלויה לא רק במצב הפיזי של אולם המסחר ("הוא איתן ככספת וחסין מפני הפצצות", כדברי בכיר בבורסה), אלא גם במשתנים אחרים: האם לב הרובע הפיננסי יוצף במי מפרץ ניו-יורק הסמוך (התרחיש הגרוע ביותר) והאם מנהרות הרכבת התחתית יוצפו, התפתחות שתשתק את כל מערכת הרכבות לתקופה ארוכה. החלטה אחת שכבר התקבלה: הוסר דגל ארה"ב הענקי שמתנוסס מעל בניין הבורסה.

הרשויות מתכוננות ל"איירין"

בסך הכל, כאמור, צפויים להתפנות מאות אלפים מהאזורים המועדים לפורענות והשלטונות הכינו מוקדים לקליטתם באזורים שאינם צפויים להיות קרבן לשטפונות. בתי-חולים באזורי הפינוי כבר החלו לפנות חולים. זו הפעם הראשונה בתולדותיה שעיריית ניו-יורק מורה על פינוי חובה של אזרחים. ההחלטה על כך עוררה הפתעה והולידה מיד שמועות שווא שמשטרת ניו-יורק תטיל עוצר על העיר.

"צריך להתבונן במפות החזאים כדי להבין עד כמה גדולה הסופה ועד כמה היא יוצאת דופן", אמר בלומברג בהודיעו על הפינוי. "היא נעה לכיוון שלנו והיא חזקה יותר מאשר כל אחד מאיתנו".

בהחלטה תקדימית אחרת, הורה מושל מדינת ניו-יורק, אנדרו קואומו, על הפסקת שירותי התחבורה הציבורית באזור המטרופוליטני של ניו-יורק, לרבות שירותי הרכבת התחתית. החשש הוא, שהסופה תפיל קרונות של הרכבת התחתית בקטעים שבהם היא נעה על מסילות עיליות, ושהמנהרות יוצפו. 468 תחנות ייסגרו ואספקת החשמל תנותק ממסילות המערכת, שאורכן המצרפי 840 מייל. זו הפעם הראשונה שהתקבלה החלטה כזו.

גם תנועת האוטובוסים והרכבות הפרבריות ללונג-איילנד וניו-ג'רזי תופסק. חברת רכבות הארצית "אמטראק" כבר הפסיקה את השירותים ליעדים מדרום לוושינגטון ובמשך שבת תפסיק את השירות בקווים העמוסים בפרוזדור וושינגטון-ניו-יורק-בוסטון. חברות התעופה הודיעו על ביטולים של אלפי טיסות ונמלי התעופה הגדולים צפויים להיסגר. נמל התעופה קנדי הודיע שהוא ייסגר לטיסות בינלאומיות בשבת בצהריים (19:00 - שעוון ישראל).

"'איירין' גדולה כמו כל אירופה"

למעשה, מנהטן, אי שמחובר ליבשה במנהרות וגשרים, עלולה למצוא עצמה מנותקת משאר העולם. נציב משטרת ניו-יורק, ריימונד קלי, אמר אמש, כי הגשרים הגדולים, לרבות גשר ג'ורג' וושינגטון המחבר בין ניו-יורק לניו-ג'רזי, ייסגרו לתנועה אם עוצמת הרוחות תעלה על 60 מייל לשעה. יש חששות ששתי המנהרות המחברות בין מנהטן לניו-ג'רזי, הולנד ולינקולן, יוצפו במי נהר ההאדסון, שמתחתיו הן עוברות. מבחינת ניו-יורק, זה תרחיש יום הדין. חברות החשמל כבר הודיעו שיש להתכונן להפסקת חשמל ארוכות שחלקן יימשך ימים.

"איירין" אינה ההוריקאן בעל העוצמה החזקה ביותר. ניו-יורק חוותה את "גלוריה" ב-1985, ואת "לונג איילנד אקספרס", ב-1938, שהיו חזקות הרבה יותר. "איירין" נחלשה וייתכן שכאשר היא תגיע לניו-יורק היא תוגדר כהוריקאן בקטגוריה 1, כלומר עם רוחות במהירות של 74-95 מייל בשעה, אך אין להוציא מכלל אפשרות שהיא תישאר בעוצמתה הנוכחית, בקטגוריה 2, כלומר עם רוחות במהירות של 96-110 מייל בשעה. מכל מקום, בגלל גודלה ("כמו כל אירופה", לדברי חזאי), סכנתה העיקרית אינה עוצמת הרוחות אלא הפוטנציאל שלה לחולל שטפונות מסיביים, שעלולים לשתק את ניו-יורק ומקומות אחרים לימים רבים.

ניכר מאמץ גדול של השלטונות, ברמה הפדרלית, ברמת המדינות וברמת העיריות, לחדד את מודעות האוכלוסיה לסכנות הסופה, ולהראות שהם עושים את כל המאמצים לרכך את עוצמת הפגיעה. בזיכרון הקולקטיבי האמריקני עדיין צרובים המראות של תושבי ניו-אורלינס שזועקים לעזרה מעל גגות בתיהם, לאחר שמי מפרץ מקסיקו הציפו את עירם באדיבות הסופה "קטרינה" ב-2005. אזלת היד שגילה אז ממשל בוש בטיפול במשבר היא אחת הסיבות לתבוסה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות שלוש שנים אחר-כך. כשהבחירות החדשות לנשיאות, לקונגרס ולרשויות מקומיות כבר בפתח, אף פוליטיקאי אינו רוצה להיתפס עם המכנסיים למטה.