כור הפסידה 1.9 מיליארד שקל ברבעון; ארגנה מחדש האשראי להשקעה בקרדיט סוויס

(עדכון) - זאת לעומת 18 פרנק שוויצרי בהסכמים קודמים ■ נוחי דנקנר: "הצלחנו לגדר ולייצב את הפוזיציה שלנו במניות קרדיט סוויס. מקווים ליהנות מההשקעה כשהשווקים יתאוששו" ■ כור דיווחה הבוקר על הפסד של כ-1.92 מיליארד שקל ברבעון השני

חברת כור מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר רשמה הפסד ענק ברבעון השני של השנה, על רקע ההידרדרות במניות בנק קרדיט סוויס השוויצרי. ההפסד הנקי הסתכם בכ-1.92 מיליארד שקל ברבעון השני של 2011 ובכ-1.8 מיליארד שקל בחצי הראשון של השנה.

בעקבות התנודתיות הגבוהה וירידות המחירים החדות בבורסות בעולם והירידה המשמעותית שנרשמה במחיר מניית קרדיט סוויס בתקופה האחרונה, בחודש אוגוסט ועד להיום מכרה כור מניות קרדיט סוויס בתמורה לסך כולל של כ-2.01 מיליארד שקל. בגין המניות שנמכרו כאמור תרשום כור ברבעון השלישי, מעבר להפסד מירידת ערך שנרשם ברבעון השני, בסך של כ-378 מיליון שקל.

התמורה ממימושי המניות שימשה לצורך הקטנת האשראי שנלקח במסגרת הסדרי אשראי ללא זכות חזרה המובטחים במניות קרדיט סוויס, בהם קשורה כור עם מורגן סטנלי וסיטי והקטינה את יחס חוב לבטוחה הקבוע בהסדרי האשראי.

כיום, לאחר המכירות האמורות של מניות קרדיט סוויס, מחזיקה כור כ-25.7 מיליון מניות של קרדיט סוויס המהוות כ-2.14% מהון מניותיה של קרדיט סוויס, ששווין בסוף הרבעון השני עמד על כ-3.42 מיליארד שקל. הפער השלילי בין שווי מניות קרדיט סוויס שכור מחזיקה, לפי מחיר הסגירה בבורסה של ניו-יורק, העומד כיום על כ-2.57 מיליארד שקל, לבין שווין של מניות אלה ב-30 ביוני עומד על כ-850 מיליון שקל. נציין כי ביום שישי רשמה מניית קרדיט סוויס ירידה של 2.6% במסחר בניו-יורק והשלימה צניחה של 34% מתחילת השנה.

עוד דיווחה כור הבוקר כי בעקבות בקשת החברה, נחתמו בינה לבין התאגידים המלווים הסכמות ביחס להסדרי האשראי שעיקרן הפחתה משמעותית במחיר בו תהא לתאגידים המלווים זכות להעמדת האשראי לפירעון מיידי ממחיר של 18 פרנק שוויצרי למניה למחיר של 14 פרנק שוויצרי למניה.

מחירה של מניית קרדיט סוויס עומד כיום על 21.4 פרנק שוויצרי, כלומר רק ירידה נוספת של כ-35% במניות יוביל להעמדת האשראי לפרעון מיידי.

דנקנר: "מקווים לחזור וליהנות מההשקעה בקרדיט סוויס כשהשווקים יתאוששו"

נוחי דנקנר, יו"ר קבוצת IDB, אמר היום: "מגמת ירידת הערך של הבנקים האירופאים והאמריקנים בשנה האחרונה התגברה בעקבות הטלטלה בשווקים הפיננסים הבינלאומיים, והביאה לירידת ערך חדה בשווי אחזקתנו במניות קרדיט סוויס. לשם כך התמקדנו בשבועות האחרונים בניהול הפוזיציה שלנו במניות הבנק השוויצרי והצלחנו לגדרה ולייצבה. בחודש האחרון נקטנו במדיניות של הקטנה חלקית של השקעתנו במניות הבנק באמצעות מכירת כשליש מהאחזקה, שיפרנו את תנאי ההלוואות מהבנקים המלווים ובראשם מורגן סטנלי וסיטי ואף העמדנו הלוואות גישור קיצרות-טווח לכור מחברות האם שלה - דסק"ש ו-IDB פיתוח. ההגדלה המשמעותית של קופת המזומנים של כור משתלבת עם מדיניותה של קבוצת IDB - לגבות את חברות הקבוצה. כך פעלנו גם בעבר במקרים שונים".

"אנו ממשיכים להאמין במודל הפעילות הסולידי של קרדיט סוויס, בהנהלה המנוסה של הבנק ובאסטרטגיה העסקית השמרנית שלו. בשנים 2008, 2009 ו-2010 הרווחנו מהשקעתנו בקרדיט סוויס סכום מצטבר של כ-3.6 מיליארד שקל. אמנם מכרנו כעת חלק מן האחזקה של כור בבנק, כצעד של גידור, אבל נותרנו עם אחזקה משמעותית בבנק ואנו מקווים לחזור וליהנות ממנה כשהשווקים יתאוששו".

"חלק מההוויה של קבוצת אחזקות כמו IDB הינה המחזוריות השונה של העסקים. כשעסק אחד מגיע לשיא ומייצר רווחים יפים, לעיתים מצריך עסק אחר התמקדות ניהולית רבה ואף גיבוי וסיוע. אנחנו הולכים בדרך הזאת כבר כ-8 שנים ואתגרים ניהוליים הם חלק בלתי נפרד מן הדרך. הצהרנו בעבר על רצוננו להסיט את כובד המשקל של קבוצת IDB לחו"ל ולפעול בשווקים הגלובליים. אבל לא ניתן להפוך לשחקן גלובלי מבלי לדעת להתמודד עם השפעות גלובליות ולהתנהל נכון בעת משברים גלובליים. נמשיך לנהל את הקבוצה באחריות ובשיקול דעת ונפעל על מנת לחזור להרוויח ולצמוח".

נכון ל-24 באוגוסט יתרת האשראי שנטלה כור מהתאגידים המלווים עמדה על סך של 636 מיליון פרנק שוויצרי, כ-2.9 מיליארד שקל, ויתרת הפיקדונות המשועבדים לטובת התאגידים המלווים עמדה על כ-327 מיליון פרנק שוויצרי, כ-1.5 מיליארד שקל. יתרת החוב נטו (בניכוי פיקדונות משועבדים) לתאגידים המלווים עמדה על כ-309 מיליון פרנק שוויצרי, כ-1.4 מיליארד שקל.