רשימת הדרישות של הציבור מטרכטנברג: הקפצת המס על הסיגריות, ביטול אגרת הטלוויזיה, הכרה בריבית המשכנתא לצורכי מס והעלאת המס על ג'יפים

(עדכון) - דרישות נוספות של הציבור: 49% מס על משכורות של 75 אלף שקל ומעלה וכן העלאת ארנונה על דירות ריקות ■ אוריאל לין מתנגד להפחתת המע"מ וקורא להוזיל מס הדלק ■ ד"ר נוב: "לא להעלות מס לעשירים" ■ נסרדישי: "אנחנו לא כמו באירופה, אין לנו מי שיעזור לנו"

הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי בראשותו של הפרופ' מנואל טרכטנברג התכנסה היום (א') לדיון החמישי שלה, במסגרתו היא תוסיף לשמוע הצעות ורעיונות מהציבור. אתר "גלובס" העביר את הדיונים בשידור חי. הדיון, כמו שאר עבודת הוועדה, מועבר גם באתר הוועדה הרשמי. עד כה פנו לוועדה כ-1,900 איש מהציבור עם רעיונות להצעות והמלצות לפתרון בעיית יוקר המחיה.

הוועדה ציינה חלק בולט מפניות הציבור אליה, קרי פניות שחזרו על עצמן שוב ושוב ומהוות מעין דרישות של הציבור: החלת מדרגת מס חדשה של 49% מיסוי על משכורות מעל 75 אלף שקל בחודש, העלאת המס על סיגריות וביטול הפטור ממס על סיגריות בדיוטי-פרי, העלאת ארנונה על דירות ריקות, העלאת המס על רכבים זוללי דלק כמו ג'יפים, החמרת הענישה על עבירות מס, ביטול אגרת הטלוויזיה והכרה בריבית המשכנתא לצורכי מס.

חברי הוועדה הקריאו את פנייתה של לילך, שאמרה כי "המדינה סגרה את שנת 2010 בעודף תקציבי אבל אנחנו האזרחים לא יכולים לגמור את החודש בעודף כי אנחנו מממנים למדינה את העודף שלה".

בקשות והצעות נוספות של הציבור לוועדת טרכטנברג כוללות:

■ מתן פטור ממס לדיבידנדים והחלת מס חברות

■ הורדת מסים עקיפים

■ ביטול מס הרכישה והמע"מ על רכישת דירה ראשונה על ידי זוגות צעירים

■ הורדת מס הקניה על רכישת כלי רכב

■ תיקון מס עיזבון בישראל

■ מס מתנות

■ חוק יחסי ממון בין בני זוג

■ טיפול בבעיית אי התעסוקה בחברה הישראלית (בעיקר במגזרים הערבים והחרדים).

■ היעדר תשתית תחבורתית

■ היעדר תשתית לימודי ליבה

■ אכיפה בלתי מספקת של חוקי המס בישראל

■ הורדת מחירי המים

■ הפרטת הנמלים

■ ביטול הטבות מס

נסרדישי: "אין מי שיעזור לנו"

"אסור לפגוע במע"מ", אמר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר שנכח בדיון, תוך שהוא חוזר על קריאה שקרא בעבר. הוא טען כי הפחת המע"מ ב-1% או 2% לא תביא להורדת מחירים מהותית במשק. במקום זאת, לין המליץ להפחית את מס הבלו על הדלק בשקל לליטר ולהעניק פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה (במחיר של עד 2 מיליון שקל).

ד"ר אבי נוב, מומחה לענייני מס, קרא בדיון היום שלא להעלות את המס לעשירים: "העלאת המס לעשירים לא רק שלא תביא שום תועלת, היא אף תגרום נזק". הוא דיבר גם על מיסוי הדירות ואמר: "יש הרבה עיוותים במיסוי נדל"ן אבל אני מציע לוועדה לא לגעת במיסוי נדל"ן כי זה מסובך וצריך להשאיר את הסוגיה הזו לאחרים".

יעקב בקר, "אזרח מן השורה" שמכהן כמנכ"ל סטארט-אפ והשתתף בדיון היום, קרא להגדיל את המס על רכבי הליסינג: "יש להגדיל שווי השימוש על הרכב בליסינג עוד יותר ממה שהעלו כי זה מותרות. רכב ליסינג זה מותרות ורכב למשפחה זה שירות בסיסי. אי אפשר לחיות בישראל בלי רכב. זה בלתי אפשרי. אם יעלו את שווי השימוש אז העובדים לא יסעו כמו מטורפים כפי שהם נוסעים עכשיו ואנשים שיישארו עם הליסינג יישארו מטעמי נוחות בלבד".

יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים היוצא, יצא נגד הקריאות להורדת מסים עקיפים: "אנחנו לא כמו באירופה, אין מי שיעזור לנו, עלינו לשמור על ההוצאות שלנו. אני גאה בזה שבשנה שעברה הקטנו את החוב הלאומי של ישראל. על חוב משלמים ריבית וזה תוספת בספר התקציב".